Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony - nyt kvantespring indenfor LCD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst mange gisninger om dette de sidste par måneder, men nu er det officielt, så here goes:

Sony lancerer i 2006 en ny LCD panel teknologi kaldet Bi:NA - både til front- og bagprojektion. Bi:NA er baserert på teknologi der bruges i SXRD (dvs. den teknologi Sony bruger i deres 1920*1080, $28.000 Qualia maskine). Bi:NA vil ifølge tidlige oplysninger fem-doble (5x!) panelernes kontrastratio, sammenlignet med panelerne der bruges idag - man kan nok også regne med, at Bi:NA paneler kommer i 1920*1080 opløsning ligesom SXRD, samt 2.generations dynamisk iris, 12 bit videoproccesering m.m.

Kan man forestille sig, at en sådan projektor i kalibreret tilstand anno 2006 kan fremvise 1920*1080 og et kontrastspænd på den anden side af - måske 15.000:1? Næsten CRT-sortniveau? I et prisleje på 30-40.000 kr (hvor 1280*720 DLP ligger idag - HS50's direkte konkurrent)? Rent SXRD vil nok stadigvæk være Sony's 'High-End' teknologi.

Så er det måske tid til selvransagelse hos Texas Instruments...

Jeg er selv meget spændt på fremtiden indenfor projektorer ligenu...

Læs mere her:

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200502/05-007E/index .html

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=b8229106858a 5ecdcdaaaba818a2ea07&threadid=513521

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

SONY!  Så kan vi snart få skiftet vores HS10'r

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Føj så skal man snart skifte ud igen .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

Jeps - helt enig.

jensen skrev:
Føj så skal man snart skifte ud igen .

Eller slå koldt vand i blodet og afvente 2.generation - (2006/2007)

Hvis de specs jeg nævnte i 1.post holder bare nogenlunde vand, så kan der for alvor blive byttet rundt på rollerne indenfor digital frontprojektion.

LCD: Epson's kommende D5 paneler (både 1280*720 og 1920*1080) byder på en beskeden kontrastforbedring, men i bund og grund er de baseret på den velkendte LCD teknologi uden større modifikationer. D5 720 vil formodentligt kunne erobre/beholde en rimelig god position på budget/mellemklasse LCD markedet. Epsons D5 1080 kan derimod godt få det (rigtigt) svært imod Sonys Bi:NA 1080, selv om Epsons paneler formodentligt vil være billigere at producere og være at finde i billigere projektorer i startfasen.

DLP: Jeg frygter at de negative følger af Texas Instrument's (T.I) monopol-lignende tilstand indenfor produktionen af DLP-chips, nu for alvor vil slå igennem og blive tydelige - også for forbrugerne. Ved CES messen her i vinters var det mest innovative DLP-producenterne kunne byde på, lidt billigere 1280*720 1 chip maskiner med en anelse bedre kontrast, men også med diverse besparelser på features iforhold til de dyrere DLP'ere.

Det er stadigt uklart hvorvidt T.I har en 1920*1080 1chip prototype maskine at fremvise på efterårets CEDIA messe - hvis de har, skal man nok ikke forvente et prisleje på under $15-20.000. Kilder spekulerer i, at T.I & DLP-projektor producenterne er/var mere opsat på at markedsføre 1280*720 3chip DLP og at deres markedsføringsmaskine løbende er blevet udformet til netop dette til CEDIA 2005. Disse maskiner forventes at ligge omkring de $15.000 og opefter - idag koster 3 chip 1280*720 DLP fra ca. $25.000 og op. 3chip 1920*1080 er indtil videre forbeholdt professionelle biografmaskiner og de koster pt. ca. 1 million kr stykket.

Står Sony med en 1920*1080, 15.000:1 Bi:NA prototype ved samme CEDIA messe til et prisleje på omkring de $6-8.000 (kvalificeret gæt ), bliver det ualmindelig svært for DLP repræsentanterne at overbevise forbrugerne om hvorfor de skal vælge DLP. De prisbevidste 720 1chip DLP'ere vil stadigt have et rigtigt godt marked i kampen mod (hovedsageligt) maskiner udstyret med Epson's D5 paneler - de dyre af slagsen har ikke rigtigt noget at stå imod med, sammenlignet med Bi:NA maskiner. 1chip 1080 vil være for dyre og stadigt være afhængige af farvehjulet og dets følgevirkninger (regnbuer, dithering). Farvehjulet undgår man med 3chip 720 DLP, men opløsningen er efterhånden 'standard' og 1080 klart underlegen og hvilken kontrastratio får disse maskiner? Hvor dyre bliver de?.

Bi:NA kan i yderste konsekvens, hvis ikke et knockout, så være en uppercut til mellemklasse/High-End DLP maskiner, med de positive/negative konsekvenser det kan have. Ingen har lyst til at se Sony's Bi:NA maskiner dominere absolut i toppen af projektorverdenen (konkurrence er sundt) og det tror jeg heller ikke sker. Men det kræver efter min bedste overbevisning, at T.I tager truslen alvorligt og i den grad opjusterer deres produktudvikling, som har føltes fraværende i længere tid - formentligt pga. deres føromtalte monopollignende dominans indenfor DLP paneler.

Hansken er kastet.  

Nu varer det nok et stykke tid før der kommer nyt fra Bi:NA fronten (månederne inden CEDIA?) - jeg glæder mig ihvertifalde. Tror godt jeg kunne udskifte min HS10 engang i 2006/2007...

@Otto, TC (eller andre) - hvis du læser denne tråd, kunne det være interessant om du har noget insiderviden på Sony's nye LCD/Bi:NA teknologi/fremtidige maskiner m.m.?

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Dr. W skrev:

Jeps - helt enig.

[QUOTE=jensen]Føj så skal man snart skifte ud igen .

Eller slå koldt vand i blodet og afvente 2.generation - (2006/2007)

[

Det der med at vente er ikke min stærke side .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hehe, det ved vi godt, Rene

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg kan da heller ikke vente længere end til sommer med at købe projektor, men kan jo blive ved med at vente hvis man vil have det nyeste nye - "det der kommer imorgen"... næ næ lev i nuet, køb idag  - OG imorgen
Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes