| Sendt: 04 Marts 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars2004 skrev:
| Har længe søgt efter et plasma, og havde egentligt bestemt mig for et Philips 42pf9966 med et ALIS 1024x1024 panel.
Jeg så at hifiklubben havde sat deres skærme ned så de prismæssigt matcher mit budget. I deres Fujitsu plasma skriver de også at de benytter et ALIS 1024x1024 panel.
Mit spørgsmål er så om disse to mærker benytter samme panel i deres skærme.
Sælgeren i Hifiklubben mente bestemt ikke det var samme panel, men kunne ikke give noget ordentligt svar. |
|
|
Der findes et ret lille antal producenter af paneler på verdensmarkedet, og firmaer som Philips og Sony producerer ikke selv paneler. De køber dem derfor udefra, og de holder sig ikke nødvendigvis til samme producent. Sony bruger svjv generelt Fujitsu, og Philips bruger LG i nogle af modellerne. Alis panelet er et panel udviklet i et samarbejde mellem Hitachi og Fujitsu, og alle TV med opløsningen 1024x1024 har et panel produceret af dette samarbejde. Jeg ved så ikke om der findes forskellige versioner af Alis panelet, men langt hen ad vejen kan man godt sige at det er et Fujitsu panel der sidder i Philips'erne. Om det er _præcis_ samme panel ved jeg ikke, men det er meget sandsynligt - men det der er nok så vigtigt at forstå er at selve panelet (ligesom billedrøret i et CRT-tv) kun er én komponent i det færdige produkt. Dvs. selv om Philips'en sandsynligvis bruger samme panel, så betyder det langtfra at billedkvaliteten er ens.
Men altså, bortset fra muligheden for forskellige versionsnumre, så er et Alis panel et Alis panel - det er et mærkenavn som Hitachi/Fujitsu har retten til, så en anden producent kan ikke bare producere et panel og kalde det Alis. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|