Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål til projektor, lærred & afstand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle.

Jeg har i lang tid gået og spekuleret på at investere i projektor, og nu ser det ud til at jeg snart kan få råd til det

Jeg vil dog gerne være helt sikker før jeg smutter ud og bruger omkring 10.000 kr på projektor og lærred.

Jeg har tænkt mig en BenQ PE5120 som er en ægte 16:9 DLP projektor til menneskepenge (7500 kr her i danmark).

Det jeg er meget i tvivl om er, om afstanden fra projektor til lærred er langt nok. Det kan max blive 2,80 m.
Jeg har så tænkt på et Projecta ProCinema 76" fra ronni / av-connection. Men skal det være et høj-kontrast eller bare et mat-hvidt?
Jeg regner med at få gjort det muligt at mørklægge rimelig godt, og projektoren har jo en rimelig god kontrast.

Jeg har brugt projectorcentral.com's projektor udregner meget. Dog skriver den "Recommend lower brightness", hvad mener de helt præcist med det?

På forhånd mange tak, håber at i kloge hoveder herinde kan hjælpe mig

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, så tror jeg at jeg ville købe projektoren først, monterer den der hvor du vil have den og så skyde billedet op på væggen. Mål dernæst det projekterede billede og gå efter et lærred i de mål.

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Ihh lad mig straks hjælpe den kønne pige....

Hvis du har bugt Projectorcentrals calculator meget kan jeg ikke forstå at du er i tvivl om hvorvidt aftanden til lærred er stor nok. Du vil kunne få et billede der er fra 169 til 207cm i diagonal (148 -181cm bredden)

Hvad der er mest væsentligt, er forholdet mellem billedstørrelse og betragtningsafstand dvs. som jeg husker det, bør man med en opløsning som PB5120 ikke have et billede der er bredere end 0,8-0,7 x betragtningsafstanden. ellers vil man kunne se pixels. Naturligvis afhængig af ens syn og personlige præferencer.

Når de anbefaler lower brightness setting er det sikkert fordi den er meget lysstærk og man kan få et bedre sortniveau og længere lampelevetid med sænket lysstyrke.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Boye:

tak for svaret.. pigen på billedet godt nok min eks kæreste men det gør hende jo ikke grimmere

Det vil sige at det ikke vil blive noget problem med et 76" billede (168 cm bred) ved en betragtnings afstand på ca. 280 cm ?

Jeg er stadig i tvivl om jeg skal gå efter et lærred med gain 0,8 eller et med gain 1,0.

Insaniac:

det er ikke så meget det med lærred størrelsen.. der er jeg nogenlunde fast besluttet på et 76".. men tak for svaret

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se, så lyder det helt ok. Du skal lige huske at regne med at projektionsafstanden regnes som den vandrette afstand fra linsen og til lærredet. Så jeg formoder, du regner med at komme til at sidde med øjnene lodret under projektoren, eller er det rummet der er 2,8m?

I min opstilling har jeg projektoren lidt bag mig, men den har jo også en lidt højere opløsning så det hænger meget godt sammen.

Jeg synes du skal prøve at gå ud og se en dlp-projektor med en lignende opløsning, f.eks InFocus 4805, Optoma H31, eller de ældre IF X1 og Optoma H30, så du kan få en ide om hvilken betragtningsafstand i forhold til lærredbredden, der er acceptabel for dig.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Hvis jeg var dig, så tror jeg at jeg ville købe projektoren først, monterer den der hvor du vil have den og så skyde billedet op på væggen. Mål dernæst det projekterede billede og gå efter et lærred i de mål.

Ja, det synes jeg er et godt råd. Hvis du ikke har en hvid væg, så køb en voksdug til 80 Kr. i Jysk (Sengetøjslager) og brug bagsiden som lærred. Så kan du i ro og mag bruge en dag eller to, til at finde ud af hvor stort et lærred du foretrækker.

Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Boye:

De 2,80m er målt fra den planlagte placering af linsen til den planlagte placering af lærredet.

projektoren kommer til at være over sofaen. enten på en hylde helt oppe ved loftet (jeg har 2,5 meter fra gulv til loft) eller også bliver den monteret i loftet. jeg hænger mest til hylde-ideen.

søger stadig erfaring mht. gain 0,8 eller gain 1,0 på lærredet....

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Godt. Hylde-ideen er udmærket, men du må regne med at den skal ligge "på hovedet" for at skyde billedet nedad, hvis PB5120 har et offset der nogenlunde svarer til min PE7800. Du kan jo evt klæbe nogle gummifødder på hylden som projektoren så kan hvile på. Alternativt kan du skrue nogle gevindbøsninger i hylden og så lade projektoren hvile på nogle maskinskruer som du sætter i bøsningerne. Så kan du nemt justere den til vandret.

Jeg har selv hængt min op under et par hyldeknægte med huller ud for projektorens ophængshuller og med mellemlæg af gummi for at skruerne ikke rasler løs. Så den hænger simpelthen i 4 maskinskruer, som gør indjustering til en leg.

Jeg har selv kun erfaring med hvidt lærred, men selv en DLP har lidt spild-lys så jeg pønser på at prøve et gråt for at få dybere sort. Men jeg har ingen erfaring endnu.

Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Boye:

Det lyder simpelthen rigtig fint. Tror jeg kan få min far til at bikse noget hyldeværk sammen

Tror jeg prøver et gråt lærred med gain 0,8...

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

ADVARSEL: du skal nok regne med at købe et loftsbeslag/flikke et sammen selv, for blæserne blæser bagud og luften er VARM (betydelig varmere end min gamle panasonic AE100) selv i eco-mode. men til gengæld er den så tæt på lydløs som nogen projektor jeg har oplevet.

Jeg ved ikke om det er det samme Boye har forklaret, og om du forstod det, men Benq'en skyder ikke billedet vandret frem i forhold til linsen, det "peger ca 15 grader opad", så det med at montere det på en hylde er alene herfor + det med varmen umuligt.

Sidst men ikke mindst vil jeg sige at billedet  nok forekommer lidt pixelleret i den afstand/størrelse du overvejer. men hvis du spørger lidt rundt, vælger de fleste altså også et lidt mindre billede end de i første omgang ville ha'.

Men såfremt du kan leve med ovennævnte begræsninger er det en rigtig fed projektor!! 5 herfra!!

Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ok - Jeg var ikke klar over det med blæseren i en PB5120. Min PE7800 blæser fremad. Gid den blæste bagud, så kunne jeg lufte ud til det tilstødende lokale og reducere støjen. - Har du den mulighed Cr4Sh?

Det med at den "peger opad" er det jeg kalder offset. Du kan læse om de ret nøjagtige tal for placering i forhold til lærred, afstand og zoomfaktor i manualen på side 15 og 16: ftp://62.2.173.100/projector/manuals/pe5120/pe5120-e.book.pd f

Cr4Sh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Når du blæseren sidder bagi.. hvor meget plads skal der så være til væggen ca.? jeg er ret bestemt på at det skal være en hylde den skal stå på.. man kan jo altid lave noget rille-ting i hyllen eller sådan noget smart noget..

Boye, jeg har desværre kun mulighed for at montere projektoren det ene sted.

Ifølge projector central's udregner får jeg for meget lys fra projektoren hvis jeg nøjes med et 66" billede.. men hva er så bedst? for meget lys eller risiko for pixeleret billede?
jeg er dog sikker på at det med pixeleret billede ikke kommer til at genere mig. jeg har meget nedsat syn desværre. men jeg skal jo også tænke lidt på de andre der jo nok kommer og ser en film engang imellem

Jeg har tænkt mig at købe projektor en af de nærmeste dage.. og så vente og se om jeg kan få en idé om hvor stort lærred jeg skal have.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Cr4Sh skrev:

Ifølge projector central's udregner får jeg for meget lys fra projektoren hvis jeg nøjes med et 66" billede..

En af mine kammerater bruger en meget lysstærk projektor til at vise film på. For at sænke lysniveauet bruger han et gråt filter til at sætte foran linsen. Det har været billigt (<100 Kr.)  Jeg ved ikke hvad det hedder, men det kan jeg da finde ud ad.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Hvis der er risiko for for meget lys, så gå efter det grå lærred. Det vil da hjælpe noget.

Det er heller ikke kun pixelering det handler om. De færreste kan overskue et billede der er bredere end betragtningsafstanden, selv om nogle få elsker så stort et billede.

Du bør ifølge manualen vistnok have 40 cm frit "hele vejen rundt" men i praksis kan lidt mindre nok gøre det, hvis der er lufttransport i rummet i øvrigt og den ikke er helt oppe under loftet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes