| Forfatter |
|
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan altså få en projektor (mange) der kan vise 16:9 format.
Findes der nogen der kan vise widescreen 1;1,85 (DVD) og cinemascope 1;2,35 (DVD mener jeg det er).
Altså ligesom i biografen hvor man slipper for beskæringer i billedet.
Hvilket format bliver HDTV standerne vist i?
|
| Til top |
|
| |
Feeble Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle widescreenprojektorer viser nativt 1,1:85... ved Cinemascope på 1,2:35 vises der sorte bjælker i top og bund (selv på en widescreengengiver). I biografen har de muligheden for at trække gardinerne ned over den del af skærmen der ikke benyttes..derfor sér du ikke de sorte bjælker...men de er der! Nu er jeg ikke den skarpeste på HDTV... men mener at disse vil blive vist i både 1,1:85 samt 1,2:35.. som vi kender det...blot i en langt højere opløsning....
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper-n skrev:
| Findes der nogen der kan vise widescreen 1;1,85 (DVD) og cinemascope 1;2,35 (DVD mener jeg det er). |
|
|
Hvordan vil du gøre det?
kasper-n skrev:
| Altså ligesom i biografen hvor man slipper for beskæringer i billedet. |
|
|
Det er forkert - et biograflærred er i 2.35:1. Når du viser 16:9 eller 4:3 har du sorte bjælker i siderne - de er bare dækket af gardinerne... Desuden, så er en 2.35:1 film vist i 16:9 letterbox netop IKKE beskåret. Så længe du vil vise forskellige formater, så vil du altid have bjælker ét eller andet sted - enten for oven og for neden, eller i siderne.
kasper-n skrev:
| Hvilket format bliver HDTV standerne vist i? |
|
|
HDTV er 16:9. Men derfor kan filmene godt være i 2.35:1, og altså blive vist med sorte bjælker for oven og for neden. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Feeble skrev:
| Alle widescreenprojektorer viser nativt 1:1:85 |
|
|
1,78:1, faktisk. Derfor har de fleste widescreen film en lille sort stribe i top og bund (fordi de oftest er i 1,85:1 og ikke præcist 16:9), hvis displayet ikke har overscan (almindelige tv har som regel så meget overscan at man ikke ser det). __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| et biograflærred er i 2.35:1. |
|
|
Faktisk har de fleste nyere biografer lærreder i 1.85:1, og afmasker så top og bund når der vises film i 2.35:1. På denne måde bruger de altid lærredets fulde bredde (men ikke altid højden...)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Faktisk har de fleste nyere biografer lærreder i 1.85:1, og afmasker så top og bund når der vises film i 2.35:1. På denne måde bruger de altid lærredets fulde bredde (men ikke altid højden...) |
|
|
Jeg kommer nok for lidt ud...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
RogueAgent skrev:
| Faktisk har de fleste nyere biografer lærreder i 1.85:1, og afmasker så top og bund når der vises film i 2.35:1. På denne måde bruger de altid lærredets fulde bredde (men ikke altid højden...) |
|
|
Jeg kommer nok for lidt ud... 
|
|
|
Det er jeg nu ikke så sikker på, Otto. 
I CinemaxX hvor jeg arbejder som operatør, har vi i Århus 8 sale der alle har CinemaScope (2.35:1 - CS) lærreder. Jeg mener også CinemaxX's relativt nye biografcentre i KBH og Odense alle har lærreder i CS formatet, da 'store lærreder' er en grundsten i CinemaxX's koncept.
Enkelte sale i andre biografer har 1.85:1 lærreder, hvor ekstra masker sørger for at tilpasse CS materiale til lærredets dimensioner. En film vist i CS har dermed et mindre lærredsareal til rådighed, end de WS trailere der vises, hvilket nok ikke var ideen med CS formatet til at starte med.
Ét billede (frame) på en 35mm filmrulle som er skudt i CS udfylder hele billedrammen - dvs det er næsten kvadratisk. Optikken på fremviseren sørger for at udfolde billedet til de korrekte dimensioner - dvs. 2:35:1. Dvs. der kan ikke optræde mere billedinformation pr. frame på en 35mm rulle end der gør med netop CS.
Ét billede (frame) på en 35mm filmrulle som er skudt i WS har derimod sorte 'barer' imellem hver enkelt billede.
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
| I CinemaxX hvor jeg arbejder som operatør, har vi i Århus 8 sale der alle har CinemaScope (2.35:1 - CS) lærreder. Jeg mener også CinemaxX's relativt nye biografcentre i KBH og Odense alle har lærreder i CS formatet, da 'store lærreder' er en grundsten i CinemaxX's koncept. |
|
|
OK - jeg plejer at gå i Biocity, af årsager du ikke kan gøre for... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist egentlig rigtigt hvad Agent Cooper siger - Men der ER en del nyere biffer med 1,85 lærreder, bl.a. Biocity Hillerød, Herning og Kolding.
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne jo have fx. 2 eller 3 linser i en projektor der viser 16:9 og widescreen og Cscope. Det var egentlig det jeg mente. Men det findes altså ikke endnu har jeg så fundet ud af. Det er jo det de gør i bio. Det er bare træls at se på en normal 4:3 projektor hvor man stadig kan se lidt lys i 4:3 rammen hvis der er nogen der har lagt mærke til det.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et meget diskuteret emne, sortniveauet i projektorer til hjemmebrug. Det er manglende sortniveau/kontrastnivaeau der er skyld i at letterbox bjælkerne i billedet ikke er HELT sorte.
Der FINDES faktisk løsninger, men de er ikke specielt "brugervenlige". Der findes linser til at sætte foran projektorer der strækker billedet til 2,35:1 i stedet for 1,77:1. Panamorph mener jeg de hedder. Men for at udnytte disse skal man først i en htpc have lavet sin egen konvertering af filmen hvor letterboxen skæres helt væk uanset filmens format, og herefter klemmes til 4:3, på samme måde som en anamorph DVD er det. Problemet er jo at letterboxen rent faktisk findes i billedet, og når projektoren ikke kan vise helt sort, så VIL der komme lidt lys i rammen - medmindre den ikke er der.
Prøv evt. at søge på det i www.avsforum.com - de har diskuteret det en hel del.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper-n skrev:
| Man kunne jo have fx. 2 eller 3 linser i en projektor der viser 16:9 og widescreen og Cscope. Det var egentlig det jeg mente. Men det findes altså ikke endnu har jeg så fundet ud af. Det er jo det de gør i bio. Det er bare træls at se på en normal 4:3 projektor hvor man stadig kan se lidt lys i 4:3 rammen hvis der er nogen der har lagt mærke til det. |
|
|
OK, så er jeg med. Dette skal så naturligvis kædes sammen med et lærred med variabel afmaskning, ellers er du lige vidt. Det med lys uden for selve billedet er normalt kun et problem hvis projektor og lærred ikke passer sammen, f.eks. hvis du bruger en 4:3 projektor og et 16:9 lærred. Hvis du har et almindeligt 16:9 lærred og en 16:9 projektor, og viser 4:3 med bjælker i siderne og 2.35:1 med bjælker i top og bund, så er det i praksis ligegyldigt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Agent Cooper skrev:
| I CinemaxX hvor jeg arbejder som operatør, har vi i Århus 8 sale der alle har CinemaScope (2.35:1 - CS) lærreder. Jeg mener også CinemaxX's relativt nye biografcentre i KBH og Odense alle har lærreder i CS formatet, da 'store lærreder' er en grundsten i CinemaxX's koncept. |
|
|
OK - jeg plejer at gå i Biocity, af årsager du ikke kan gøre for...
|
|
|
Hehe, helt iorden - nu skulle mit indlæg jo ikke læses som en anbefaling af CinemaxX fremfor andre biografer, men blot som en reaktion på RougeAgents kommentar vedr. nye biografers præferencer for 1.85:1 lærreder (da jeg arbejder i en relativt ny biograf). 
kasper-n skrev:
| Man kunne jo have fx. 2 eller 3 linser i en projektor der viser 16:9 og widescreen og Cscope. Det var egentlig det jeg mente. Men det findes altså ikke endnu har jeg så fundet ud af. Det er jo det de gør i bio. Det er bare træls at se på en normal 4:3 projektor hvor man stadig kan se lidt lys i 4:3 rammen hvis der er nogen der har lagt mærke til det. |
|
|
Desværre er optikken en af de dyreste komponenter i såvel projektorer som kinomaskiner, så den løsning er nok ikke økonomisk holdbar. Så ville det være mere enkelt at få projektoren til elektronisk at 'maskere' en af brugeren udvalgt del af billedet - f.eks. de sorte barer i en film skudt i CS. Dette er der vistnok CRT'ere der kan.. (blanking).
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |