Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD, Plasma og.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

.... er det noget med der kommer en hel ny teknik, altså noget andet end LCD og Plasma.. Eller har jeg hørt forkert ?????

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtig... i 2005 startes produktionen af de nye skærme: SED og OLED

Disse skærme er i bund og grund baseret på crt teknologien som vi kender den.

Disse vil ifølge produkcenterne overgå de nuværende fladskærme STORT... men se på det selv... hér er lidt links: Sér efter min mening MEGET lovende ud!

www.wanadoo.mu/channels/ kinews/v3news_details...

www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/

http://blog.sagetechnology.com/techsage/archive/2004/09/02/2 17.aspx

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,118836,00.asp

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,116809,00.asp

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,110209,00.asp

http://hdtv.engadget.com/entry/1234000270025865/

http://hdtv.engadget.com/entry/1234000150026155/

http://blog.sagetechnology.com/techsage/archive/2004/09/02/2 17.aspx

Virker lidt rodet, men disse links burde besvare alle dine spørgsmål!!!

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa

jeg siger mange tak for oplysningerne. Jeg vil straks tykke mig igennem de links du henviser til

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det ser lækker ud...

Jeg er absolut ikke imponeret af hverken LCD eller Plasma TV.  Alle dem jeg har set, har haft et meget pixeleret billede.

Hvorfor er en LCD projektors billede så meget bedre end et LCD TV? Ikke på lysstyrke, men billedet ser da naturligt ud på en projektor og da kan da ikke helt siges om LCD TV'erne...

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:

Hejsa

jeg siger mange tak for oplysningerne. Jeg vil straks tykke mig igennem de links du henviser til

Glad for at kunne hjælpe
Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:

Hvorfor er en LCD projektors billede så meget bedre end et LCD TV? Ikke på lysstyrke, men billedet ser da naturligt ud på en projektor og da kan da ikke helt siges om LCD TV'erne...

Det er to ret forskellige ting, simpelthen. Princippet er grundlæggende den samme, men der er meget stor forskel på at skulle lave et LCD-panel med tre forskellige farver oveni hinanden (jeg ved faktisk ikke lige præcist hvordan det gøres) på 32", og at lave tre små LCD-paneler på få centimeter, i hver sin farve. Tænk f.eks. på at et display i en lommeregner også er LCD, det siger lidt om hvor store forskelle der kan være inden for LCD. Projektorer lider ikke af samme problemer som en TFT-skærm, deriblandt panelets reaktionstid.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
men der er meget stor forskel på at skulle lave et LCD-panel med tre forskellige farver oveni hinanden (jeg ved faktisk ikke lige præcist hvordan det gøres)

Det kan man så til gengæld se her:

http://electronics.howstuffworks.com/lcd9.htm

På en LCD-projektor har man som sagt tre helt separate paneler, der ved hjælp af en prisme lægges oveni hinanden.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Projektorer lider ikke af samme problemer som en TFT-skærm, deriblandt panelets reaktionstid.

Det har jeg faktisk spekuleret en del over, her mens jeg samler informationer om LCD-projektorer, inden jeg skal ud og købe en.

Jeg ved ikke om du kender noget til TFT-paneler på PC-skærme og TV, men der er stor forskel på om det er et PVA, TN+ eller S-IPS panel.

Jeg har kikket lidt på specifikationerne på Sanyo Z3 og den står opgivet til at benytte et p-SI TFT-panel. Er der nogen, der ved noget mere om hvad det er for en fætter? Det er ikke et panel man støder på når man snakker PC-skærme.
<>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));}
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

Jeg har kikket lidt på specifikationerne på Sanyo og den står opgivet til at benytte et p-SI TFT-panel. Er der nogen, der ved noget mere om hvad det er for en fætter? Det er ikke et panel man støder på når man snakker PC-skærme.

Nej, netop - det er som sagt to ret forskellige teknologier. Der er ikke noget at bekymre sig om med hensyn til panelets reaktionstid, den er "hurtig nok"... Der er _ingen_ efterslæb på en LCD-projektor.

Med al respekt, så kunne jeg ikke være mere ligeglad med noget end hvordan panelet i en LCD projektor virker... Det er ydelsen i praksis der betyder noget. Jeg kan sige så meget at det er præcis samme panel der sidder i Sanyo Z3 som i Panasonic PTAE-700 og Hitachi PJTX 100.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

ER det så efterslæbet der ses som pixelering?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:
ER det så efterslæbet der ses som pixelering?

Det kommer an på hvad du mener med pixellering - der er ikke noget efterslæb på en LCD-projektor.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nej det er jo det!
De store (ofte mørke) firkanter der ses på plasma og LCD TV'er, hvorfor kommer de? De er grunden til at jeg synes de (dem jeg har set, ikke kun hos Fona, Merlin o.s.v.) er temmelig uimponerende.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:
Nej det er jo det!
De store (ofte mørke) firkanter der ses på plasma og LCD TV'er, hvorfor kommer de? De er grunden til at jeg synes de (dem jeg har set, ikke kun hos Fona, Merlin o.s.v.) er temmelig uimponerende.

Nåh... Jeg har ikke det endelige svar, men én af årsagerne er at de fleste skærme har en for lille farvedybde (antallet af gråtoner), eller at man af en eller anden årsag ikke kan udnytte farvedybden fuldt ud. De bedre skærme fra f.eks. Pioneer og Panasonic har netop en bedre farvedybde. Egentlig er farvedybden vel ikke større på en projektor, men jeg tror det forværres af at de fleste almindelige TV partout skal behandle billedet på kryds og tværs før det vises. Et Philips 9509 ligner også et LCD-tv, når det står i standard-indstillingen... En projektor viser billedet meget råt og uspoleret, og det betyder at et uldent, sløret og støjfyldt tv-signal bliver vist uldent, sløret og støjfyldt (ligesom på et 50 Hz tv iøvrigt). På de digitale displays, og et langt stykke ad vejen på 100 Hz tv, bliver billedet "forbedret" i hoved og r.., med diverse skarphedsforbedringer, contrast enhancements, støjreduktion og jegskagiddig. Problemet er at et digitalt signal per definition kun kan ændres ved at trække noget fra, derfor sker der det at hver eneste gang du laver en justering, så mindsker du mængden af informationer. Hvis du forestiller dig et billede med 256 gråtoner, gradueret fra sort til hvid - og du så i software skruer ned for kontrast og op for brightness for at tilpasse displayet. Du kan ikke rykke de 256 gråtoner "tættere sammen" (en bit er en bit), derfor "klipper" du en stak gråtoner i top og bund, og komprimerer billedet til det antal gråtoner der er tilbage. Hvis du så lige gør det 7 gange efter hinanden med de forskellige justeringer, så har du ikke hulens mange gråtoner tilbage, og så er det at billedet i sidste ende kommer til at ligne noget der har 16 gråtoner og ikke 256. Når du så oveni lægger panelernes øvrige begrænsninger, så har du alt i alt et problem...

Det er som sagt derfor at de gode skærme er langt mindre præget af dette - de tager de 256 gråtoner i signalet og opkonverterer det til f.eks. 1024 (de nyeste Pioneer og Panasonic bruger vistnok 2048). Dette giver langt større mulighed for at justere på billedet, fordi du kan "klippe" i antallet af gråtoner og stadig have nok til at indeholde al information i billedet uden komprimering.

Det skal siges at jeg langtfra er sikker på ovenstående forklaring er 100% teknisk korrekt - men indtil andre giver en bedre, så er det den bedste jeg kan levere, og princippet i problemerne er i hvert fald nogenlunde de samme. Jo mindre og jo bedre behandling af billedet, jo bedre bliver slutresultatet. Det er også derfor der, som nævnt, kan være temmeligt drastiske forskelle på de fabriksindstillinger du typisk ser i butikkerne, og det billede tv'ene rent faktisk kan levere. Og ikke mindst derfor at det bedste plasma-billede generelt fås ved at tilslutte en DVDO Iscan HD til et panel hvor du kan undgå al billedbehandling og skalering, og så foretage alle justeringer i Iscan'en.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes