Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDTV vs. Panasonic 37pa30 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har kig på et panasonic 37pa30 men er lidt i tvivl om det er "fremtidssikret" med al den snak om HDTV osv.

Har efterhånden set en skærme og panasonicen er uden sammenligning klart det med det bedste tv billede inden for min prisramme (ca. 20.000 dkk).

Jeg er godt klar over 37pa30'eren ikke er et hdtv men har fået at vide hos forhandleren at jeg kan forvente tv signalet bliver mindst ligeså skarpt som DVD billedet når HDTV kommer - dog vil det aldrig blive så skarpt som ægte HD men dog betydeligt skarpere end idag - er det sandt??

-og er HD kun et udtryk for opløsning/billedekvalitet? Der kommer ikke andre features iforbindelse med HDTV så som en slags digitaldatabase/menu der kan hente vejrudsigter, musik og lignende frem? måske er det et dumt spørgsmål, men vil gerne have det på det rene inden jeg investerer

En kammerat hævder dog at have fundet et pioneer PDP435FDE til ca. 20.000 i tyskland - kan det passe??? Personligt syntes jeg det lyder urealistisk billigt for det tv vi har lidt svært ved at få det bekræftet, men hvis det er tilfældet er der vel inge tvivl om at jeg bør købe pioneer tv'et vel??

Håber nogen vil tage sig tid til at give mig et svar - på forhpnd tak.

Badabing

Til top Vis badabing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af badabing

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
Jeg er godt klar over 37pa30'eren ikke er et hdtv men har fået at vide hos forhandleren at jeg kan forvente tv signalet bliver mindst ligeså skarpt som DVD billedet når HDTV kommer - dog vil det aldrig blive så skarpt som ægte HD men dog betydeligt skarpere end idag - er det sandt??

Ja - HDTV vil se bedre ud end DVD, også på en skærm der ikke har HD opløsning, simpelthen fordi DVD ikke udnytter den opløsning den i princippet kører med fuldt ud, på grund af komprimeringen. HDTV er også komprimeret, men du kan kalde den højere opløsning for "headroom", der gør at du nu reelt kan udnytte tv'et opløsning til sidste pixel.

badabing skrev:
-og er HD kun et udtryk for opløsning/billedekvalitet? Der kommer ikke andre features iforbindelse med HDTV så som en slags digitaldatabase/menu der kan hente vejrudsigter, musik og lignende frem? måske er det et dumt spørgsmål, men vil gerne have det på det rene inden jeg investerer

Ja, HDTV er kun en definition af tv-formatet, på linie med PAL og NTSC. Hvad der ellers måtte komme af sjove ting har i princippet ikke noget med HDTV at gøre, og vil under alle omstændigheder ikke stille yderligere krav til dit tv, kun til den box du bruger til at modtage det med.

Det eneste der kan have noget relevans i forhold til det tv er at det ikke har HDMI indgang. Det _kan_ komme til at betyde at du ikke kan overføre kanalerne i HDTV til skærmen - men dette har netop ikke rigtigt nogen betydning for en skærm med lav opløsning, da HD-kanalerne stadig vil kunne ses i SD-opløsning på de almindelige udgange.

badabing skrev:
En kammerat hævder dog at have fundet et pioneer PDP435FDE til ca. 20.000 i tyskland - kan det passe???

I så fald vil jeg gerne bestille en stak! (nej, det kan ikke passe...)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Det står da til omkring de 24k dernede, så det er da ikk langt fra.
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg så skal jeg dog også ha´ et par stykker hvis det koster 20k.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for det hurtige svar.

Du skriver HD signalet vil kunne ses i sd-opløsning - mener du hermed at tv billedet ikke vil blive bedre end det er nu?? eller vil det vises som ca. DVD kvalitet igennem SD indgangen?

Hvad skal HDMI indgangen bruges til udover kanalisere HDTV? PC? forhandleren har oplyst mig at der kan tilsluttes pc i fronten af tv'et.

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Har selv et 850x452 plasmaskærm.

Og har prøvet at afspille windows WMV HD filer. Det ser fremragende ud. Muligt at et ægte HDTV er bedre, men jeg kan sagtens leve med en 850x452 skærm (prisen taget i betragtning)

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
Du skriver HD signalet vil kunne ses i sd-opløsning - mener du hermed at tv billedet ikke vil blive bedre end det er nu?? eller vil det vises som ca. DVD kvalitet igennem SD indgangen?

DVD _er_ SD-kvalitet (SD betyder Standard Definition, dvs. enten PAL eller NTSC). Men som nævnt, så udnytter DVD ikke mulighederne inden for SD fuldt ud, komprimeringen forringer billedkvaliteten i forhold til den fulde opløsning. Derfor vil HD se bedre ud end DVD.

badabing skrev:
Hvad skal HDMI indgangen bruges til udover kanalisere HDTV? PC?.

HDMI er kort sagt fremtidens scart-stik - det kan overføre mange forskellige typer af billede og lyd, og kan bruges til groft sagt alt.

badabing skrev:
 forhandleren har oplyst mig at der kan tilsluttes pc i fronten af tv'et.

Øh, front-indgangen er vel højst S-video? Ikke ligefrem optimalt til PC-tilslutning... Mon ikke der er en VGA indgang bagpå?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

hej Otto,

endnu en gang tak for respons. Med andre ord er det altså umiddelbart ikke anbefalelsesværdigt at anskaffe sig et tv uden HDMI indgang - oder was?

Jeg må hellere lige undersøge lidt nærmere på denne del af tv'et - er der muligheder for at komme udenom manglende HDMI stik iform af adaptere eller lignende, der må jo være mange apparater derude uden HDMI - jeg kan se du er fagmand, hvordan vurderer du vigtigheden af denne indgang i et tv - er det noget der SKAL være der hvis jeg køber et tv nu??

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
endnu en gang tak for respons. Med andre ord er det altså umiddelbart ikke anbefalelsesværdigt at anskaffe sig et tv uden HDMI indgang - oder was?

Som sagt, hvis tv'et alligevel ikke har HD-opløsning rent fysisk, så er det ikke så vigtigt. HDMI vil _altid_ (i teorien i hvert fald) være en fordel i forhold til analoge overførsler, men forskellen er mindre end forskellen på forskellige tv. Derfor er det bedre at have et godt tv _uden_ HDMI end et dårligt tv _med_ HDMI. Køber man derimod et tv der rent fysisk har HD-opløsning, så kan det vise sig at være meget afgørende hvis tv'et ikke har HDMI eller DVI m. HDCP - da man så kan risikere ikke at kunne udnytte HD-opløsningen.

På et PA30 skal HD-opløsningen alligevel nedskaleres til en lavere opløsning - om det sker i tv'et eller i modtageren er principielt ligegyldigt.

Kort sagt - hvis du mener PA30 er det bedste tv i prisklassen (hvilket jeg tror du har ret i), så køb dét, og glem al sniksnakken om HDMI. Det hjælper ikke at have HDMI hvis panelet er ringere.

badabing skrev:
Jeg må hellere lige undersøge lidt nærmere på denne del af tv'et - er der muligheder for at komme udenom manglende HDMI stik iform af adaptere eller lignende, der må jo være mange apparater derude uden HDMI - jeg kan se du er fagmand, hvordan vurderer du vigtigheden af denne indgang i et tv - er det noget der SKAL være der hvis jeg køber et tv nu??

Du kan i princippet godt konvertere HDMI til component med en adapter, der er bare ingen grund til det. Når tv'et nu ikke har HDMI, så tilslutter du bare de apparater der skal tilsluttes via almindelige component eller scart-kabler. HDMI er kun en fordel hvis du kan køre HDMI hele vejen, ellers er det ligegyldigt.

Jeg føler ikke du helt har fanget pointen, men jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers skal forklare det - bare bliv ved med at spørge til vi rammer den...

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

hej igen,

- har fanget den nu...! Det hjalp at du skar det lidt ud i pap

Jeg takker mange gange for hjælpen og vil nu (efter at have overbevist mig selv om at det skal være panasonic tv'et) begynde at spørge mig selv om det er bedre at vente med at købe indtil om ½ - 1 år

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:

......begynde at spørge mig selv om det er bedre at vente med at købe indtil om ½ - 1 år

Det kan ALTID betale sig at vente ½-1 år  der vil altid være noget nyt/bedre/billigere lige om hjørnet, hvis du har lyst til at få dig et PDP så go for it!  hvis det vitigt for dig at du har en maksimal grad af fremtidssikring mht. HD-TV HD-DVD BLUE-RAY osv. så køb et panel med HDMI og en opløsning på 1024x764+

Livet er for kort til at gå rundt og vente....hvis du køber et panasonic så bliver du glad for det, for det er virkeligt et godt tv. Hvis du vælger at give lidt mere og få et TV med HDMI og højere opløsning bliver du sikkert også glad for det :-)

Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
- har fanget den nu...! Det hjalp at du skar det lidt ud i pap

Kanon!

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Badabing:

Jeg står selv, og skal ud og investere i et LCD i 30"+ klassen, og har max pris. på godt 20.000 kr. Er TH-37PA30 stadig din foretrukne model, hvis du skal ud og købe i dag?
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

37pa30 er ikke et LCD, men plasma!

I min søgen efter fladskærms tv har jeg fundet ud af at hvis det skal være +30 skal det være plasma. Og panasonic har (i prisklassen) det bedste billede (har dog ikke set jvc's 35'' men dette skulle vist også være ok). Phillips har også et 37'' med et fornuftigt billede men alt andet jeg har set har ikke været tilfredstillende for mig - Det er trods alt tv man ser mest af og derfor skal tv billedet være i orden (det er ihvertilfælde en af mine præferencer).

Jeg løb ind i en lille tvivl mht 37pa30 i forbindelse med fremtidens HD tv men det ser ud til at være løst nu - modellen kan eftersigende vise 720p, men ikke 1080i. Hvad der bliver standard i EU ved ingen vist helt endnu men det hælder vist mest imod 720p - hvilket der så visdt jeg er informeret også er flest apparater i markedet der kan gengive sammenlignet med 1080i.

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Nu er det hovedsageligt et familie tv vi skal investere i, så det skal egentligt bruges 50/50 til TV/DVD. Størrelsesmæssigt tror jeg 37" er for stort til vores stue, og skal nok ned i 32" på 1m høj fod ca. Hvorfor kom du frem til plasma, og hvor står forskellen klarest frem, hvis du skal skitsere et 32" LCD/32" Plasma?

Det med HD TV er jeg ikke helt sikker på jeg har fattet endnu? 720p og 1080i er opløsninger, ikke?
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
Jeg løb ind i en lille tvivl mht 37pa30 i forbindelse med fremtidens HD tv men det ser ud til at være løst nu - modellen kan eftersigende vise 720p, men ikke 1080i.

Siger hvem?

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Iflg Expert i aalborg, som havde talt med panasonic dk.

Så vidt jeg forstod skulle der tilsluttes en modtager box som kunne tilsluttes i tv'ets composite indgang.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:

Iflg Expert i aalborg, som havde talt med panasonic dk.

Okay. Spøjst... Men som vi har været igennem, så er det ikke så vigtigt.

badabing skrev:
Så vidt jeg forstod skulle der tilsluttes en modtager box som kunne tilsluttes i tv'ets composite indgang.

Lad os håbe de mente component indgang...

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

sikkert ja

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

men det vigstiste for mig var at få aflivet den tvivl om der ville være sort skærm når man forsøger at sende HD signal ind i tv'et.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes