Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Min Kontrast til 180*180 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg får stadig nogle gode tilbud ind på projektorer, hvor kontrast niveauet generelt ikke ligger så højt som folk herinde snakker om.

Hvad er den generelle acceptable min. kontrast man skal ha for at få et klart og fokuseret billede på et 180*180 lærrede? Ja jeg har fået lærred  

Og hvad er det nøjagtig kontrasten betyder... er det ikke hvor skarp billedet bliver? eller er der mere ?

Endnu en tråd, endnu et tilbud

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Og hvad er det nøjagtig kontrasten betyder... er det ikke hvor skarp billedet bliver? eller er der mere ?

Start med at læse denne artikel, og så spørger du bare væk... Det er mig der har skrevet den, så du kan bare sige til hvis der er noget der skal uddybes.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=357&zoneid=2

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Okay - du snakker om den tommelfingerregel med at hvis kontrasten er højere end ansi lumens så er det en go projektor til hjemmebio.... er det noget som ALTID ligger fast eller hvordan hænger det sammen...

Kom også lige til at tænke på... alle fabrikanterne snakker om at der er en speciel chip i netop deres projektor som gør billedet mere livligt og skarp.... kan en chip gøre det?

Har fået et tilbud på en nec vt47 som har 1500 ansi (1200 eco) og en kontrast på sølle 400:1

Ka jeg godt afskrive den eller har den mulighed for at lave et godt billede??

- Min DVD Samling -

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Okay - du snakker om den tommelfingerregel med at hvis kontrasten er højere end ansi lumens så er det en go projektor til hjemmebio.... er det noget som ALTID ligger fast eller hvordan hænger det sammen...

Tommelfingerregler er aldrig faste...  Verden ændrer sig jo, så i forhold til dagens projektorer er det faktisk et ret lille krav. Jeg vil sige det sådan at hvis projektoren IKKE opfylder dette krav, så skal den være billig...

BinX skrev:
Kom også lige til at tænke på... alle fabrikanterne snakker om at der er en speciel chip i netop deres projektor som gør billedet mere livligt og skarp.... kan en chip gøre det?

Det er chippen der laver selve billedet, så det kan man vel godt sige... I bund og grund skal du kigge forbi salgsgassen, og forholde dig til de ting jeg har skrevet om i artiklen, det er det primære. Det eneste du har brug for udover de detaljer er at se dyret i praksis.

BinX skrev:
Har fået et tilbud på en nec vt47 som har 1500 ansi (1200 eco) og en kontrast på sølle 400:1

Ka jeg godt afskrive den eller har den mulighed for at lave et godt billede??

Ja. Det vil sige, definitionen af godt billede er jo forskellig - en bekendt af mig lægger jævnligt stue til en film-aften med en business-projektor af nogenlunde samme kaliber. Jeg skal generelt lige overvinde bræk-fornemmelserne det første kvarters tid, men han synes det er helt vildt fedt... Det jeg prøver at sige er: Kravene skal jo følge prisniveauet. Men generelt kan jeg ikke finde på en gyldig undskyldning for at købe en VT47 til hjemmebif-brug...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ok... takker for rådene... vil kigge videre efter en god projektor...

- Min DVD Samling -

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Nu hvor jeg har fat på dig... vil en BenQ 6110 anses for en "god" projektor i sin prisklasse... ?

1500 ansi

2000:1

DLP

- Min DVD Samling -

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Nu hvor jeg har fat på dig... vil en BenQ 6110 anses for en "god" projektor i sin prisklasse... ?

Jeg har ikke set den, men jeg ville da hellere gå efter den end NEC'en. Jeg er ikke så stærk i projektorer under 10K, så jeg kan ikke sige noget håndfast om hvad du bør købe. Men du bør se både LCD og DLP i funktion, før du køber noget som helst Reelt set bør du slet ikke købe noget uden at have set den specifikke model i funktion, men det er ikke altid nemt at få lov til - slet ikke i det lave prisleje.

Størrelsen af billedet gør at der meget nemt går "flueknepper" i den, en enkelt detalje kan være nok til at ødelægge oplevelsen af en iøvrigt udmærket projektor - det mest omtalte er nok DLP'ernes regnbue-effekt. Mens det for nogle er fløjtende ligegyldigt, er det for andre nok til at afskrive teknologien helt. I sidste ende er der kun én der kan bedømme hvad der er godt nok til dig - og det er dig selv. Og det fede er at du i princippet ikke behøver vide noget som helst om projektorer for at kunne vurdere den - hvis du synes billedet er fedt, så er det fedt - hvis ikke, så er det ikke. Ret meget længere er den sådan set ikke - bortset selvfølgelig fra at ens opfattelse af godt og dårligt ofte ændrer sig når man bliver klogere...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes