| Forfatter |
|
joje_dk Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den bedste afstand fra projektor til lærrede for at få det bedste billede når man har et fast billede størrelse man vil op nå
- Projektoren så tæt på som muligt og så meget optisk zoom som muligt
- Projektoren så langt væk som muligt og så lidt optisk zoom som muligt
/joje_dk
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 20 April 2005 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan du mørklægge bio'en så betyder det ikke noget, men har du meget lys er det en fordel at den kommer tæt på lærredet.
Zoom burde ikke ødelægge billedet.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
joje_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der er ingen fordel ved det en eller det andet, lige på nær hvis man har problemer med lyset.
Hvad med kontrast og farver er der heller ikke nogle forskel her?
/joje_dk
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
joje_dk skrev:
Så der er ingen fordel ved det en eller det andet, lige på nær hvis man har problemer med lyset.
Hvad med kontrast og farver er der heller ikke nogle forskel her?
/joje_dk
|
|
|
Det afhænger vel af, hvor god optikken er på den pågældende projektor. Generelt synes jeg at have læst, at det er bedst at have optikken zoomet ud, dvs. langt fra lærredet, men hvis bare optikken er af hæderlig kvalitet, burde forskellen være meget lille.
Jeg ville nok foretrække at placere projektoren tættere på, så man kan lave billedet mindre, hvis man fx skal se ting med dårligere opløsning, tv-udsendelser etc.
|
| Til top |
|
| |
joje_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bruger jeg PC som scaler så det med at lave et mindre billede klare jeg via det software jeg bruger.
Så for mig er det bare et spørsmål om jeg skal bruge optisk zoom eller ej nu hvor jeg har fået nyt og større lærrede og skal have rykke projektoren.
Så er det jo godt at høre hvad andre mener før jeg begynder at rykke rundt på det hele.
/joje_dk
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
joje_dk skrev:
|
Nu bruger jeg PC som scaler så det med at lave et mindre billede klare jeg via det software jeg bruger.
|
|
|
Ja, men det mindre billede bliver da utvetydigt bedre med den optiske zoom end ved at få pcen til at skalere billedet ned, fordi du så kan udnytte hele projektorens opløsning.
Men som sagt: Oftest vil der ikke være nogen forskel, men hvis der er een pga mindre perfekt optik, så er det bedre at placere den, så man ikke bruger den optiske zoom. Sådan har jeg i hvert fald forstået sammenhængen.
|
| Til top |
|
| |
joje_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det sådan at jeg også gerne vil have billede i bunden af lærredet det har jeg mulighed for når jeg styre scaleringen via pc.
Så end til nu er der disse fordel og ulemper:
- For meget lys i rummet. Projektoren så tæt på lærrede som muligt
- dårligere opløsning, tv-udsendelser etc. så tæt på lærrede som muligt så man kan zoom ind for at fået et mindre billede.
Så end til nu er der fordel ved at have projektoren så tæt på lærrederet som muligt.
Er der ingen ulemper ved at have den tæt på? Ud over at hvis ens projektor er for lys stærkt.
/joje_dk
|
| Til top |
|
| |