Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kontrast. Hvad er bedst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Når man kigger efter Plasma skærme, hvad er så bedst.

1000:1 eller 5000:1 i kontrast?

Til top Vis jobs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jobs

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

jobs skrev:
Når man kigger efter Plasma skærme, hvad er så bedst.

1000:1 eller 5000:1 i kontrast?

Jo højere kontrast jo bedre - dvs. af de to er 5000:1 bedst. Men husk at der er mange andre ting end kontrast der afgør billedkvaliteten, og kontrast kan endda måles på forskellige måder, så du kan ikke udelukkende ud fra kontrastopgivelsen se hvilket tv der er bedst.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Ah, takker for infoen :)

Et andet spørgsmål. Kan jeg, hvis jeg køber et plasma tv med tv-tuner, koble en en hed som:

http://www.viewsonic.com/products/tventertainment/tvvideopro cessors/nextvisionn6/

på og dermed køre tv-signalet over denne, eller VIL TV'et kun køre på sin egen tuner?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

jobs skrev:

Et andet spørgsmål. Kan jeg, hvis jeg køber et plasma tv med tv-tuner, koble en en hed som:

http://www.viewsonic.com/products/tventertainment/tvvideopro cessors/nextvisionn6/

på og dermed køre tv-signalet over denne, eller VIL TV'et kun køre på sin egen tuner?

Det kan du sagtens. Om det så er en god idé at gøre det, det afhænger af skærmen.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
jobs skrev:

Det kan du sagtens. Om det så er en god idé at gøre det, det afhænger af skærmen.

Mener du at ikke alle skærme kan/vil gøre dette med et godt resultat?

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

jobs skrev:
Otto, TC skrev:

Mener du at ikke alle skærme kan/vil gøre dette med et godt resultat?

Nja, nærmere omvendt - hvis skærmen har en god tuner/scaler indbygget, så har du ikke noget at bruge N6'eren til. Jeg har ikke praktisk erfaring nok med forskellige skærme til at kunne sige noget om hvorvidt det er en fordel med en given skærm.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

I princippet (og oftest også i virkeligheden!) burde en så høj opløsning som muligt være bedst. I praksis kan skærmen med den høje kontrast godt være noget grov i gengivelsen heraf ("kontrastens opløsning"), modsat skærmen med den lave kontrast, så f.eks. scener med finere nuacer som f.eks. undervandsscener eller mørke bliver meget "lagdelt" - ved ikke hvad det kaldes i fagsprog, men det ses ofte ved dårligt komprimerede divx-film. Om man er mest irriteret af dette, eller manglen på sortgengivelse på skærmen med f.eks. 1.000:1, afhænger nok mest af øjnene der ser. Skærmen med lav kontrast kan så også have en "lavt opløst kontrast", men så er du forhåbentlig forlængst løbet skrigende bort

En kontrast på 5.000:1 er altså ikke nødvendigvis 5 gange bedre end en kontrast på 1000:1. 

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tjaa, det er det der gør tingene besværlige.

Jeg er vildt lun på dem Medion jeg linker til, men er ikke sikker på kvaliteten af deres TV-tunere. Denne har dog 5000:1.

Samsung skærmen derimod er jeg sikker på kvaliteten af, den mangler dog lidt i features-afdelingen i forhold til Medion skærmen, ser det ud til, og har 'kun' 1000:1.

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Det foruroliger mig at jeg ikke kan finde mere end 1 forhandler af det Medion fjernsyn (http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=129027) og at denne er online forhandling kun.

Jeg VIL se dette fjernsyns TV-tunere i aktion før jeg beslutter mig for at gå efter det.

jobs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

jobs skrev:

ENDNU et spørgsmål.

Hvis jeg kobler denne viewsonic til et plasma-tv, og, i en forstand, placerer den imellem TV og antennestik, vil det betyde at jeg går fra standard analog tv-signal til et digitalt signal, da signalet så vil gå gennem viewsonic enheden?

Grunden til jeg spørger er jo at tv billeder vil som regel altid se dårlige ud på et TV med høj opløsning, så længe disse er analoge. Er de derimod digitale, vil man have et meget bedre tv billede.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Viewsonic er en analog tuner. Hvis det er TDC kabel TV du har, skal du bruge en selector for at modtage et digitalt TV signal.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

jobs skrev:
Hvis jeg kobler denne viewsonic til et plasma-tv, og, i en forstand, placerer den imellem TV og antennestik, vil det betyde at jeg går fra standard analog tv-signal til et digitalt signal, da signalet så vil gå gennem viewsonic enheden?

Grunden til jeg spørger er jo at tv billeder vil som regel altid se dårlige ud på et TV med høj opløsning, så længe disse er analoge. Er de derimod digitale, vil man have et meget bedre tv billede.

Problemet ligger (blandt andet) i konverteringen fra analog til digital. Hvis viewsonic'en ikke gør det bedre end skærmen, så hjælper det ikke noget at skærmen modtager et digitalt signal.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes