Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pong sagde det,projektor pære er sprunget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Sidder og nyder Inkasso på min sanyo plz2. bang og så røg den pære.

projektoren er 1 år og 4 måneder gammel. og jeg vil skyde på at pære har kørt knap de 400 timer. nedtur

kan det være rigtig at den allerede skal springe? jeg blev jo "lovet " den nok kunne kører 4000-5000 timer i low mode og jeg har aldig kørt den i andet.

Er der nogen af jer andre der har haft samme oplevelse? og hvad med garantien. nu håber jeg jeg kan få den samme gode service som jeg er vant til i tapeconnection

mvh den ellers glade projektor ejer

Til top Vis HustlerDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HustlerDK Besøg HustlerDK's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Det er surt , men desvære ikke så udsædvanligt. Jeg måtte skufte pære 2 gange på min Z1, begge under 500 timer. Den første var efter 4-5 måneder, men garantien er 3 måned eller 300 timer tror jeg det er, hvad der nu kommer først.

Min forhandler gav mig den første udsiftning til nedsat pris da han godt kunne se det var lige hurtig nok. Men det er ikke noget han var forpligtede til.

4000-5000 timer er meget optimistisk for en Sanyo pære. Jeg har nu købt en Z3 og bliver glad for 2000 timer og rigtig glad for 3000.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

A-M-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Der er nok desvære ikke meget andet at gøre end at punge ud til en ny pære.   

Så vidt jeg lige husker lover Sanyo 90 dages garanti på den pære der følger med projektoren, og 30 dage på en pære i løssalg.

Det er uhyggeligt så lidt garanti man får på et produkt til så mange penge.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

En af gundende til at de springer så hurtigt er at man tænder for at vise kammierne hvordan billedet står på sådan en fætter, for så 2-3min senere at slukke igen.

Jeg læste på AVSforum at hvis men lod projektoren køre i 10 timer uden stop, ville man kunne få pæren til at holde 55% længere, end hvis man kun brugte den i 2 timer.

MVH WRONG

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad producenten skriver, så gælder købeloven! Dell har det sammen med mange andre producenter også at give meget begrænset garanti på batterier til bærbare. Her er normen dog 6 mdr. Jeg er sikker på at 90 eller 30 dage ikke holder i byretten.

Hvorfor ikke indbringe det for forbrugerstyrelsen? Det koster næsten ingen penge, så kan vi få lidt præcedens på dette område.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at pærer går under betegnelsen 'sliddel'. Og det er normalt ikke dækket af fabriksgaranti. Desværre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det er spørs om det kan kalles en slitedel når den utgjør så stor del av varens samlede verdi. Det blir litt som å kalle motoren i en bil for en slitedel, og det tror jeg ikke holder.
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

En hel motor på en bil er ikke en sliddel. Det er de dele som slides hurtigt ved brug, og som må påregnes at blive skiftet en del gange i løbet af bilens levetid. F.eks. dæk, vinduesvisker, pærer osv.

En pære i en projektor slides jo også når man bruger apparatet, og man har mulighed for at skifte den ud, og så virker appratet som da det var nyt.

Jeg synes da også at det er for dårligt, men vær forberedt på at få det argument for hvorfor garantien evt. ikke dækker.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

http://www.hjemmebio.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=5124 910

sådan ser en sprunget pære ud!

jeg venter på svar fra tapeconnection hvad vi gør ellers tror jeg får en hjem fra tyskland har fundet en til ca 2300 kr leveret på adressen

http://www.beamershop24.net/de/ersatzlampe/ersatzlampe_sanyo _lmp69_ersatzlampe_fuer_plv-z2_,_plxe20.html

Til top Vis HustlerDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HustlerDK Besøg HustlerDK's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Der er flere faktorer der kan få en projektorpære til at springe før tid.

En af de grimme er naturligvis hvis producenten, i sin iver på at gøre projektoren mere støjsvag, laver kølingen for dårlig i kabinettet.

Mange af de mest larmende projektorer holder faktisk bedre hvad producenten lover på pæren, men det er mere uklart med hjemmebio, da producenterne her kører salgsargumenterne mere på specifikationer som opløsning, kontrast osv.

Hvis pæren har været berørt, og har et fingeraftryk på selve pæren, er levetiden også nedsat drastisk da den lille mængde fedstof fra fingeraftrykket vil koge hver gang pæren tændes, og skabe spændinger i glasset der får den til at springe længe før tid.

Bor du i lejlighed hvor overboen bumper meget rundt på gulvet, og din projektor er loftophængt, nedsættes levetiden også drastisk på pæren hvis loftet giver efter ved hvert fodtrin.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det vil med andre ord sige at producenten (sælger) står stærkt hvis de henviser til ydre påvirkninger som årsag til at pæren ikke holder om specificeret...
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvis man vælger at loftophænge sin projektor i et gammelt etagebyggeri, med dårlige lofter og en hyperaktiv overbo, skal man vist være glad for de 300 timer man har fået ud af sin pære. Dette er en af de værste ting man kan udsætte en pære for - også med almindelige lamper.

Jeg har brugt prof-projektorer til undervisning, og disse holder heller ikke altid den lovede tid, men vil nok holde længere hvis de ikke bliver flyttet på imens pæren stadig er varm. En halv time bør man nok vente med at flytte projektoren, men så er der ikke tid til at gå til pause, med mindre den er sikret imod tyveri.

Nu taler vi hjemmebioprojektorer i stedet, og her er det nok mest faste installationer med max 22 grader i rummet der kan holde det lovede.

Det er vigtigt at projektoren ikke trækker den varme luft tilbage til køling, og at der dermed er fint træk der hvor projektoren er placeret. Inde i en reol er det problematisk.

Men, mange projektorer har en temperaturføler der sætter blæserens hastighed op ved for meget varme, måske er denne defekt på netop den Sanyo?

Z1 havde vist sådan en, og mon ikke også Z2 har en sådan termostat indbygget?

Hvis pæren oprindeligt er monteret af en fumlefinger, kan der være sat en fedtfinger, men måske er den lavet så smart at man ikke kan røre selve pæren?

Da det er den første pære, er det ikke brugeren selv der har sat den i - det er jo helt klart.

Har nogen et foto der viser en pære til Z2?

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

ja se link i mit sidste indlæg

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

HustlerDK skrev:
ja se link i mit sidste indlæg

Er det præcis den pære vi taler om i denne tråd, eller en lignende pære?

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

det første link er et billede jeg har taget af den omtalte pære!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Måske skulle vi bede admin om en grædesmiley der ikke ser så glad ud som denne.

Kan du fortælle lidt om hvordan projektoren har været monteret?

HustlerDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

hjemmelavet ophæng i loftet, lillebror er klein smed.

Projektor har kun været pillet ned en gang da jeg skulle på ferie.

når den har været tændt har den minimum kørt 2 timer og altid i low mode

bor i rækkehus så der skulle ikke være en elefant ovenpå der har danset rundt, Jeg har derimod måske hørt højt bas nogle gange

se billeder her

http://www.hjemmebio.webbyen.dk/

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ja, kølingen skulle der ikke være problemer med.

Har du en væg af subwoofere der spiller ved 110dB når du ser film?
Det kan også nedsætte levetiden en smule, men hvor meget er nok lidt uklart.

Hvordan med din netspænding?

Hvis du kan måle den til over 240V kan du måske holde el-selskabet ansvarligt?

Om kraftige spikes på lysnettet kan have betydning, fra f.eks. et gammelt køleskab, er nok svært at vide.

Jeg har læst et sted i manualen til min projektor (PT-AE100) at den kun må tilsluttes hvis der er ægte jord på el-installationen, men der medfølger dog et alm. netkabel med kun 2 ben.

Noget du kan undrsøge, er om det er muligt i en servicemenu at sætte blæserhastigheden op ved lowmode, så den evt. kan køre et niveau imellem low og highmode. Det ved jeg at nogle amerikanere gør, men de har det også varmt i nogle stater.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ret sjovt, nu hvor vi taler om projector pærer.

Da jeg for godt 6-8 år siden fik en Panasonic 4:3 projektor (800x600) havde pæren gået godt 3100 timer. Idag har en kammerat den til at ligge i kælderen, og i sidste uge skulle vi lige prøve den.

Pæren har gået 4870 timer, godt nok må jeg nok indrømme at den slet ikke kan lyse noget op mere. Men hva fanden.. så lidt som den bliver brugt, er den fin til hans behov..

Igen.. Det er ret sjovt hvilken forskel der kan være..

På mit arbejde har vi en masse Sony projectorer, som bruges til undervisning. De bliver flyttet rundt på 2-3 gange om dagen, og vær pærer går ca. 3500timer før de går til.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Uanset hvad producenten skriver, så gælder købeloven! Dell har det sammen med mange andre producenter også at give meget begrænset garanti på batterier til bærbare. Her er normen dog 6 mdr. Jeg er sikker på at 90 eller 30 dage ikke holder i byretten.

Hvorfor ikke indbringe det for forbrugerstyrelsen? Det koster næsten ingen penge, så kan vi få lidt præcedens på dette område.

Der er ikke så meget at være i tvivl om - købeloven gælder, ja - men garanti har ikke noget med købelov at gøre. Der er altid 2 års reklamationsret, men reklamationsretten er udelukkende en ret til at reklamere over at apparatet var fejlbehæftet ved købet, ikke en garanti for at det fungerer i en bestemt periode. Jeg er mest i tvivl om hvordan situationen vil blive tacklet inden for de første 6 måneder, hvor der jo er en formodningsregel der siger at fejl som udgangspunkt formodes at skyldes fabrikationsfejl. Spørgsmålet er hvad der skal til for at sælger kan afvise dette, for der vil formentligt blive skelet med mere end et halvt øje til at praksis på området er at lampen har en svingende levetid.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes