Mht. afstanden til lærredet/TVet gælderde gamle tommelfingerregler ikke helt længere, men naturlovene kan man jo ikke helt ophæve. Hvis du sidder mindre end ca. ~1,3 gange lærredets bredde fra billedet, er du nødt til at dreje hovedet for at se hele billedet. Jeg vil foreslå 1,5 gange som bedst afstand, men ved 2 meters afstand vil du få ca 70" så det er da ok
.
Du bør også tage med i dine overvejelser at de fleste jeg kender starter med at vil have de berygtede 100" men efter noget tid finder man ud af at billedet er for grynet, rummet er for lille el. lign.
---------------------------
Mht. Benq pb8120 er det en data-projektor:
-meget høj lysstyrke(=kridhvid, men mørke områder bliver til en uklar masse uden detaljer)
-støjer meget (34 db!! benq pe5120 støjer 26 db, de 26db er ok, men jeg vil sige at allerede 31db er til at blive vanvittig af)
-mangler dvi-indgang (som engang vil være standard på selv billige DVDer og xbox 360 og ps2; der står godt nok den understøtter hdtv via component, men der findes vist ikke apparater der kan spytte dét ud)
-Den er 4:3, så du udnytter ikke hele opløsningen, og du får sorte bjælker på væggen bag lærredet.
-------------
jeg er utrolig tilfreds med min benq pe5120, men det er kun en "midlertidig" løsning, indtil man kan få en DLP med 1280*768 opløsning til menneskepenge. Du skal være klar over at for 10500,- ca får du jo en noget bedre projektor, som vil kunne udnytte den bedre opløsning fra hd-kilder, hvis det er noget du lægger vægt på.