Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD-monitor som TV? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rappap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mit spørgsmål til panelet er kort og godt: Er en alm. LCD-monitor, som er beregnet til PC-brug, lige så god til at vise levende billeder som et LCD-TV???

Mere uddybende går spørgsmålet på, om et LCD-TV i bund og grund bare er en LCD-monitor med indbygget tuner, speakers og remote - eller om LCD-TV er optimeret specielt til levende billeder? Sagen er nemlig den, at jeg overvejer at at bruge en LCD-monitor (17"-20") som TV, da jeg synes at priserne på LCD-TV er en anelse pebrede. Men spørgsmålet er om det nu også er klogt. 

Tuneren og remoten klares via min htpc, og lyd klares via nogle PC-højtalere. LCD-monitoren, jeg har kig på er LG's L1940P 19 tommer - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=127459, som kan fås for  kr. 2700. Er det en god idé?

Til top Vis rappap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rappap

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke den du har øje på vil værre velegnet. Jeg tror den er for langsom.

PC LCD skærme har en noget højere opløsning end LCD TV. Og når du kommer op i 19" vil mange af dem være for langsomme til at de kan bruges som TV skærm. Hvis du får fat i en af de bedre kan det vist godt lade sig gøre.

Samsung har lavet nogen med indbygget tuner, men jeg ved ikke om de er gode. Samsung har lavet en 19" uden tuner som er blevet meget rost. Jeg kan dog ikke huske hvad den hed.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

rappap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret!

Ja, jeg kan godt se at de fleste LCD-tv har en opdateringsfrekvens på omkring 16ms, men der findes dog også nogle stykker der har en frekvens på 25ms. F.eks. dette samsung http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=128483. Men måske er de bare heller ikke særlig velegnet?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Responstiden er ikke alt, det kommer i højere grad an på hvilket panel, der sidder i.

Grunden til at mange undgår TFT-TV er at det er næsten umuligt at finde ud af hvilke paneler, der sidder i hvilke skærme, så der er ikke så meget at gå efter når man skal finde et med gode farver og uden trailing (slør ved hurtige bevægelser).

www.prad.de kan man se panelerne i det fleste TFT-skærme og i nogle TFT-TV.
Siden er ikke 100% korrekt, men er bestemt et godt udgangspunkt.

Her er en forklaring på de forskellige paneler og deres karakteristika:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.htm l

Som der også bliver nævnt, i et af de andre svar, så har PC-skærme ofte en langt højere opløsning end TFT-TV - dvs. at støj og komprimeringsartifacts i TV-signalet bliver afsløret hårdt og brutalt...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

rappap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det kompetente svar.

Jeg bliver måske nok nødt til at bide i det sure æble, og investere i et regulært LCD-TV.

Jeg troede det var en fordel med så høj opløsning som muligt, hvis jeg skulle bruge skærmen til min HTPC.  Men det er måske ikke tilfældet, idet TV-signalet bedst ses i lav opløsning? Er der andre vigtige ting at gå efter, hvis jeg vil investere i et LCD-TV (17-20")? Kontrastforhold, lysstyrke, betragtningsvinkel mv?

zuluDK, jeg forstår dit indlæg således at det faktisk vil være smartest at se skærmen "in action" før man køber. Dette udelukker vel at købe i en tysk netbutik til en billigere pris og større udvalg

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Den er lige her den du skal bruge.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124615

Der er da også en anmeldelse af den her:

http://www.tweakup.dk/article/587/dk/

m@dsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes