Hi xprezz
Vær opmærksom på, at Samsungs plasma som du refererer til ikke er "ægte HD"... Den har en opløsning på 1024x768 - ikke 1280x720 som jeg mener er minimum for at kunne gengive 720p/1080i uden at skulle skalere billedet.
Ved DLP er historien faktisk, at bagprojektionstv ganske rigtigt har været en stor ting "over there", men "den gamle teknologi" (før DLP) har haft en del børnesygdomme... måske derfor den aldrig slog igennem herhjemme. Texas Instruments opfandt så DLP chippen - og den har så i meget stor udstrækning elimineret de fejl de tidligere modeller indenfor bagprojektionsTV har. Rent faktisk består et DLP-TV af føromtalte chip, en pære, et farvehjul og rigtigt mange små spejle - hvert spejl mindre end et knappenålshoved. Den mere avanceret forklaring følger på engelsk:
DLP™ TECHNOLOGY
The core of the system is a matrix of 1 million mirrors, that can tilt independently. Each mirror corresponds to one dot (pixel) of the picture. The matrix is illuminated by successively red, green and blue light. The picture on screen is created by the matrix by tilting (or not) each mirror. The light reflected by the mirrors is presented on the screen.
This technology is precise, accurate and repeatable, because it is entirely digital. It allows to get a picture with very good brightness and impressive contrast, i.e. with superior depth, true blacks and vivid colours.
There is no convergence problem, no screen burn-out and no “ghosting” on fast moving scenes.
The matrix of mirrors (only reflective, therefore merely insensible to heat) has an exceptional life-time. Each mirror can switch up to 5,000 times per second. It size is around one-fifth the width of a human hair. The matrix of one million mirrors is approximately 0.3 squared inch.
Levetiden på en anvendt lampe er jf. Samsungs oplysninger ca. 8-10.000 timer - prisen for at udskifte er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt tal fra 2-4.000 kr. Udskiftning er en simpel sag og kan ordnes selv - det kræver ikke teknikerbesøg eller serviceværksted. Fordelen ved "udskiftning" skulle være, at pæren ikke "falmer" under brug - dvs. pærens evne til at "give lys" er stabil helt frem til "den sidste time", hvorefter den aftager drastisk og derefter ophører med at fungere. Når pæren er udskiftet fremstår TV'et igen som om det var nyt.
Herudover er fordelen jo klart økonomisk: Et 50'' DLP TV kan jo erhverves for næsten ½ pris sammenlignet med et tilsvarende plasmaTV (når man sammenligner f.eks. Samsungs SP50L7 og Pioneers PDP504). Går du op i større skærmstørrelser bliver sammenligningen endnu mere "uretfærdig"...
Samsungs model du linker til er helt vildt lækkert - jeg har set TV'et demonstreret i MediaMarkt i Flensburg. Kender ikke en dansk forhandler der har det hjemme, og da jeg skrev til Samsung fik jeg besked om at de heller ikke ved hvilke forhandlere, der har modellen i butikken.
Jeg selv gik i sin tid og overvejede for og imod DLP, LCD og Plasma - jeg har "vist nok" besluttet mig for at købe et 32'' LCD - mest af pladshensyn
. Jeg afventer lige de nye modeller fra Philips og LG - Samsung har lanceret deres nyeste 32'' og den er lækker...
Men så er der jo også Sagem, som laver et lækkert DLP 45'' TV - det har også fået gode anmeldelser...
Jeg overvejer vist stadig