Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 12:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller DLP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xprezz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ud og have et HDTV og har kig på 2 modeller fra Samsung. Det ene er et Plasma og det andet et DLP. Når jeg læser på amerikanske fora er de meget begejstrede for DLP fjernsyn men har ikke kigget så meget på dem herhjemme. Nogen der ved noget om dem og hvorfor man skal vælge det ene fremfor det andet, fordele / ulemper etc?

De to fjernsyn jeg har kig på er:

Hjælp
Til top Vis xprezz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xprezz

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Det er nok fordi DLP er et projektions-TV, som aldrig er slået igennem her i landet.

I USA er det vist meget udbredt, fordi de pinedød og i meget lang tid har villet have kæmpe 50-70" TV i stuen, når de skulle se sport. 

Men jeg har faktisk set Samsungs nye teknik med projektions-tv i 44" og det så rigtig godt ud. Der er noget med at de udover at have ajourført teknologien også har fået en hel ny pære med 1 mio. små pærer i apparatet og det giver et helt nyt og bedre billede end gamle projektions tv.

Jeg kunne bare ikke få oplyst:

1.  Hvor længe holder denne nye pære
2.  Hvad koster den (det er en stor udskrivning, når/hvis den går kold efter 2.000 timer)

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

xprezz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet 3 reviews af DLP fjernsynet her:

og folk virker meget glade for det. Men ja jeg har heller ikke fundet noget om pære levetid. Det bekymrer mig nu ikke alt for meget, det jeg godt kan lide ved det er 720p native resolution (det skal bruges MEGET med den nye xbox360 der kommer til jul) og stor skærm for pengene. Min bekymring er billedet. Min erfaring med projektionsfjernsyn er at man skal sidde helt lige foran for at kunne se noget, men har aldrig set et DLP fjernsyn.

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Du bliver nok nødt til at bekymre dig en lille smule 

Hvis den kun holder, lad os sige 2.000 timer, som jeg har et eller andet sted i mit hoved og den koster det samme som de pærer der skal i en projektor, min. kr. 2.500 og en plasma holder i dag i 60.000 timer....så er det nemt at regne ud, at det ikke kan betale sig.

MEN...den Samsung så - den stor mindst lige så klart som de plasma-skærme de havde udstillet og man kunne gå tæt og sidde skævt, det ændrede ikke billedets kvalitet, som et normalt projektions-tv ellers plejer at gøre.

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

Kim Frede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hi xprezz

Vær opmærksom på, at Samsungs plasma som du refererer til ikke er "ægte HD"... Den har en opløsning på  1024x768 - ikke 1280x720 som jeg mener er minimum for at kunne gengive 720p/1080i uden at skulle skalere billedet.

Ved DLP er historien faktisk, at bagprojektionstv ganske rigtigt har været en stor ting "over there", men "den gamle teknologi" (før DLP) har haft en del børnesygdomme... måske derfor den aldrig slog igennem herhjemme. Texas Instruments opfandt så DLP chippen - og den har så i meget stor udstrækning elimineret de fejl de tidligere modeller indenfor bagprojektionsTV har. Rent faktisk består et DLP-TV af føromtalte chip, en pære, et farvehjul og rigtigt mange små spejle - hvert spejl mindre end et knappenålshoved. Den mere avanceret forklaring følger på engelsk:

DLP™ TECHNOLOGY

The core of the system is a matrix of 1 million mirrors, that can tilt independently. Each mirror corresponds to one dot (pixel) of the picture. The matrix is illuminated by successively red, green and blue light. The picture on screen is created by the matrix by tilting (or not) each mirror. The light reflected by the mirrors is presented on the screen.

This technology is precise, accurate and repeatable, because it is entirely digital. It allows to get a picture with very good brightness and impressive contrast, i.e. with superior depth, true blacks and vivid colours.

There is no convergence problem, no screen burn-out and no “ghosting” on fast moving scenes.

The matrix of mirrors (only reflective, therefore merely insensible to heat) has an exceptional life-time. Each mirror can switch up to 5,000 times per second. It size is around one-fifth the width of a human hair. The matrix of one million mirrors is approximately 0.3 squared inch.

Levetiden på en anvendt lampe er jf. Samsungs oplysninger ca. 8-10.000 timer - prisen for at udskifte er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt tal fra 2-4.000 kr. Udskiftning er en simpel sag og kan ordnes selv - det kræver ikke teknikerbesøg eller serviceværksted. Fordelen ved "udskiftning" skulle være, at pæren ikke "falmer" under brug - dvs. pærens evne til at "give lys" er stabil helt frem til "den sidste time", hvorefter den aftager drastisk og derefter ophører med at fungere. Når pæren er udskiftet fremstår TV'et igen som om det var nyt.

Herudover er fordelen jo klart økonomisk: Et 50'' DLP TV kan jo erhverves for næsten ½ pris sammenlignet med et tilsvarende plasmaTV (når man sammenligner f.eks. Samsungs SP50L7 og Pioneers PDP504). Går du op i større skærmstørrelser bliver sammenligningen endnu mere "uretfærdig"...

Samsungs model du linker til er helt vildt lækkert - jeg har set TV'et demonstreret i MediaMarkt i Flensburg. Kender ikke en dansk forhandler der har det hjemme, og da jeg skrev til Samsung fik jeg besked om at de heller ikke ved hvilke forhandlere, der har modellen i butikken.

Jeg selv gik i sin tid og overvejede for og imod DLP, LCD og Plasma - jeg har "vist nok" besluttet mig for at købe et 32'' LCD - mest af pladshensyn  . Jeg afventer lige de nye modeller fra Philips og LG - Samsung har lanceret deres nyeste 32'' og den er lækker...

Men så er der jo også Sagem, som laver et lækkert DLP 45'' TV - det har også fået gode anmeldelser...

Jeg overvejer vist stadig  

xprezz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak kim, det var virkelig informativt.

Da du så fjernsynet live var der problemer med betraktningsvinkler ligesom med gamle projektionsfjernsyn?

Og ja det frister da også at det er 50" og ægte HD.

Kim Frede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Nej - ingen (i praksis) problemer med betragtningsvinkler... man skal meget langt ud (til hver sin side eller op og ned) før billedkvaliteten forringes betydeligt, så det mener jeg ikke er et reelt problem - mere et akademisk problem  

Der står i øvrigt i samme butik flere bagprojektionsTV af "gammel teknologi" og her er det åbenlyst at der er problemer med betragtningsvinklerne. Lys, farver, kontrast m.v. var på disse modeller i høj grad afhængig af hvilke horisontale såvel som vertikale vinkel, du betragtede skærmen fra. 

Kim Frede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej Xprezz

Glemte lige at bemærke, at siden du nu bor hvor du bor så burde du måske overveje at tjekke Malmø ud. DLP TV er større i Sverige end herhjemme, så måske du kan finde modellen at demo'e på den anden side af sundet... en togbillet vælter jo ikke budgettet.

Du kan i øvrigt finde mere info om Samsungen her: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=69169 

Bemærk billeder på side 2 i tråden... det er et ordentlig skrummel af en papkasse, det kommer i - og jeg har set andre billeder, hvor det tydeligt fremgår at papkassen er monteret på en palle ved ankomsten... Så en stationcar rækker nok ikke helt hvis man selv afhenter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes