Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z3: Zoom, iris og andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej!

Har netop modtaget min Z3 i sølv i dag. Super lækker.

Hvilke indstillinger kører I med som giver det optimale billede?

Eco-mode har der jo snakket så meget om, men der findes ikke en bestemt mode der hedder det i menuen, men har sat den til Pure Cinema og Black Theater Mode. Er det korrekt?

Har også læst et sted at for at opnå bedst sort kontrast, så skal man lukke helt ned fra iris´en. Vil det sige at den så skal stå på de -62 som fabriksindstiling er eller skal den op på 0?

Hvad med zoom funktionen? Man kan vælge noget der hedder zoom. Troede godt nok man kunne sådan selv bestemme hvor meget der skulle zoomes, men det er der åbenbart ikke mulighed for. Gør heller ikke noget, men forvrænger det billedekvalitet at man sætter den på zoom?

Er der ellers andre must-have indstillinger?

Kører med mathvidt lærred, 0,98 gain hvis det har noget at sige for hvilke indstillinger i vil anbefale.

På forhånd tak.

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

jeg kørre pt med cinema standart instillinger, dog i eco mode ... har ikke lige haft tid til at kigge mere på det, desværre....

eco instillingen ligger i bunden af en af undermenu'erne og er afbilledet med en pære der kun er halvt lys i...

din zoom sider lige bag finstillingen og er en lille plast ting du kan hive op og ned...

eco er vel den eneste must have da den giver dig mere pærre tid, resten er vel lige op til en selv...

men jeg kommer nok med noget mere når jeg har rodet min helt i gennem :-) ...

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hehe, ja okay, den zoom indstilling har jeg fundet. Altså den på linsen, men der er i selve menuen noget der hedder Zoom. Forvrænger den billedekvaliteten? Vil jeg nemlig meget gerne vide før jeg monterer den i loftet, for hvis den gør, vil jeg ikke bruge den og så skal jeg have fjernet nogle lamper først osv før den kan komme op og hænge i loftet.

En anden ting er at jeg har fabríksindstillinger nu men alligevel tilter billedet lidt. Har forsøgt at lege med keystone for at rette det ind, selvom det sku være banlyst at bruge, men det hjalp ikke. Umiddelbart er begge ben lige meget ude i begge sider.

Men synes sq den larmer mere end da jeg så den i demo hos Best-Seat, men det synes man vel altid?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ja zoom forrænger billedekvaliteten. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dig. Når du se en anamorphic DVD skal zoom stilles på fuld og det er så den størrelse du får på en given afstand.

Hvis du ser 4:3 fra TV f.eks. skal den normalt stå på normal. Ser du f.eks. 16:9 der ikke er anamorphic vil normal give dit et billed der ikke udnytter dit lærred. Her kan du så vælge en af de andre zoom indstillinger for at lave et større billed. Det vil give et dårligere billed end normal. Her er det så en smags sag og afhæhgig af hvor stort et lærred du har om du vil se sådanne film under normal eller en af de andre zoom indstillinger.

Re. tilt så er det nok fordi din projektor ikke står vandret, eller er drejet lidt.

Når du synes den larmer, hvordan står lampen så?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt ud af at lampen ikke står i eco-mode. Havde åbenbart glemt at store ændringerne, så nu kører den en anelse mere lydløst.

Nogen der ved noget med iris´en der?

Synes det med anamorphic er noget svært noget  Hvornår er en film så virkelig i widescreen?

Nu har jeg fx lige sat Jurassic Park 3 på, som der står anamorphic widescreen 16:9 bagpå. Men fx i starten hvor man vælger sprog, så er billedet ~178 x ~106. Det er jo ikke 16:9 mål. Mit billede på lærredet er 180x101 som svarer til 81" ifølge Frame Originals mål. Hvordan får jeg så det billede fra Jurassic Park til at fitte ind uden at gøre hele billedet mindre så jeg faktisk opnår bjælker rundt om billedet?

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Hehe, ja okay, den zoom indstilling har jeg fundet. Altså den på linsen, men der er i selve menuen noget der hedder Zoom. Forvrænger den billedekvaliteten? Vil jeg nemlig meget gerne vide før jeg monterer den i loftet, for hvis den gør, vil jeg ikke bruge den og så skal jeg have fjernet nogle lamper først osv før den kan komme op og hænge i loftet.

En anden ting er at jeg har fabríksindstillinger nu men alligevel tilter billedet lidt. Har forsøgt at lege med keystone for at rette det ind, selvom det sku være banlyst at bruge, men det hjalp ikke. Umiddelbart er begge ben lige meget ude i begge sider.

Men synes sq den larmer mere end da jeg så den i demo hos Best-Seat, men det synes man vel altid?

Først og fremmest vil jeg ønske dig tillykke med din nye projector. Jeg har haft min z3 i omkring en måned og det har ikke lykkedes mig at få billedet til at ramme helt perfekt på lærredet, men det er helt sikkert fordi projectoren ikke hænger helt lige, der skal så lidt til før at det ikke bliver lige. Du må ikke bruge keystone. Ang.  indstillinger kan du se hvilken en jeg bruger i mit indlæg om z3, jeg har prøvet at høre om folks indstillinger men uden den store held.

Til top Vis Jens Jørgen Otk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Jørgen Otk

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Jeg fandt ud af at lampen ikke står i eco-mode. Havde åbenbart glemt at store ændringerne, så nu kører den en anelse mere lydløst.

Nogen der ved noget med iris´en der?

Synes det med anamorphic er noget svært noget  Hvornår er en film så virkelig i widescreen?

Nu har jeg fx lige sat Jurassic Park 3 på, som der står anamorphic widescreen 16:9 bagpå. Men fx i starten hvor man vælger sprog, så er billedet ~178 x ~106. Det er jo ikke 16:9 mål. Mit billede på lærredet er 180x101 som svarer til 81" ifølge Frame Originals mål. Hvordan får jeg så det billede fra Jurassic Park til at fitte ind uden at gøre hele billedet mindre så jeg faktisk opnår bjælker rundt om billedet?

Du kan ikke regne med hvordan formatet er i menuen på filmen, men i selve filmen kan du. Hvilken dvd afspiller har du?.

Til top Vis Jens Jørgen Otk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Jørgen Otk

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Mange takker :) Jeg har en Nintaus 9901 og kører via et billigt SVHS men her d. 31 maj bestiller jeg højst sandsynligt en Philips 9000S og kører med HDMI.

Jeg fik billedet stortset til at passe under filmen med det lærred jeg har lavet så det er fino.

I morgen kommer min far og så sætter vi selve lærredet på den ramme vi har lavet og får smækket projektoren op i loftet. Så kommer der også billeder og jeg vil oprette en tråd under Mit Surround-subforum.

Men en lille smagsprøve af rammen uden lærredet.

http://www.brughjelmen.dk/upload/bio.jpg

Findes der steder hvor man kan få Digital video essentials til under 199kr? Har ledt et par steder uden held.

Men Jens, hvis du vil sælge din så smid lige en pm

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke der er meget fidus ved den iris indstilling. Jeg har min stående på standard (vist 0). Jeg syntes bare hele billedet bliver mørkere hvis man skruer ned for den.

nero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Vil man miste lampetid hvis man vælger Dynamic i stedet for Pure Cinema i menuen?
Til top Vis nero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nero

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes