Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad er vigtigt når man køber plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er går og frygter at mit TV er ved at være ved enden af sit liv og derfor er jeg begyndt at orientere mig omkring plasma TV. Jeg har været rundt i TV forretninger og kigget på de forskellige modeller og snakket lidt med ekspedienter for at få lidt meninger omkring plasma TV. Min søgning har gjort at jeg er blevet overbevist om at de helt billige med 852*480 opløsning ikke er min kop te da jeg gerne vil være klar til at kunne modtage HDTV når det starter. Derudover har jeg besluttet mig for at det skal være et 37" eller 42" plasma.

Det var så det jeg vidste og det er da altid en god start men der dukker en hel række spørgsmål op.

1. Hvilken opløsning skal man gå efter? mange kører 1024*768 mens philips ofte kører 1024*1024 og andre kører med 13xx/10xx Jeg formoder jo flere jo bedre.

2. Er der noget bestemt kontrast og lysforhold man skal sørge for at være over?

3. er der markant forskel på de paneler de forskellige TV bruger? Altså jeg tænker på 2 paneler der er rimelig ens i specs og størrelse fra 2 forskellige producenter.

Som bonus info havde jeg regnet med at mit kommende TV gerne skulle holde sig på under 25.000 men da mit TV ikke er dødt endnu så er jeg mere intersseret i det tekniske end om valg af specifikke TV.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Der er rigtig mange tråde ang. plasma skærme.

Jeg har brugt søgefunktionen - og der er til nogle timers læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=plasma&SM=1&a mp;SI=TC&FM=0&OB=1

og

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=pioneer+435&S M=1&SI=TC&FM=0&OB=1

og

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=pv50&SM=1& ;SI=TC&FM=0&OB=1

God læselyst

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Tom0603 skrev:
1. Hvilken opløsning skal man gå efter? mange kører 1024*768 mens philips ofte kører 1024*1024 og andre kører med 13xx/10xx Jeg formoder jo flere jo bedre.

1024x1024 er et særligt interlace-panel, det er i praksis et ringere panel end 1024x768, der arbejder progressivt. 1024x768 er derfor at foretrække. 1366x768 findes mig bekendt kun på 50" plasma, og på LCD.

Tom0603 skrev:
2. Er der noget bestemt kontrast og lysforhold man skal sørge for at være over?

Som udgangspunkt skal du fokusere så lidt som muligt på specifikationerne, og så meget som muligt på den billedkvalitet du oplever fra skærmen. Køb _aldrig_ et tv hvis du ikke er tilfreds med billedet, også selv om specifikationerne er de bedste i verden. Det klogeste du kan gøre med kontrast- og lysstyrke-opgivelser er derfor at ignorere dem helt.

Tom0603 skrev:
3. er der markant forskel på de paneler de forskellige TV bruger? Altså jeg tænker på 2 paneler der er rimelig ens i specs og størrelse fra 2 forskellige producenter.

Ja - men der er endnu større forskel i selve signalbehandlingen. Det er derfor klogest at betragte tv'et som helhed, frem for at vurdere tv'et ud fra de enkelte komponenters kvalitet.

Tom0603 skrev:
Som bonus info havde jeg regnet med at mit kommende TV gerne skulle holde sig på under 25.000 men da mit TV ikke er dødt endnu så er jeg mere intersseret i det tekniske end om valg af specifikke TV.

Kort sagt, det triste for dig er at udover et krav om minimums-opløsning, så kan du lige så godt lade være med at forsøge at sætte nogle krav op. Tag problemet når det kommer, dvs. når du skal handle, så forsøg at vurdere de enkelte modeller, og vælg det bedste tv. Du skal sikkert ikke vente ret længe før priserne er i nærheden af eller under 25.000,- på de bedste modeller alligevel.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

I skal have tak for linksne, jeg havde allerede læst flere tråde igennem men nogle gange er det lidt svært at finde det rigtige når man ikek helt ved hvad man skal søge efter

Otto>>Tak for dine råd jeg har allerede læst flere kompetente svar fra dig og især finder jeg din tråd om kontrastforholdene ekstremt oplysende og intressante. Men det er samtidig lidt rystende at der er så stor forskel mellem specifikationerne og virkeligheden. Jeg har allerde vært rundt og kigge på forskellige TV og af dem butikkerne har udstillet her i næstved så må jeg sige at Philips har nogle ret gode (men også ret dyre) skærme. Men som sagt lige nu er det mere for at få sat mig ind i teknikken så jeg har en realistisk chance for at bedømme om man finder en reel sælger eller om det bare er en der vil sælge for enhver pris.

men du skal have mange tak for rådene, men jeg hører naturligvis gerne fra andre hvis i skulle have noget at bidrage med.

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jamen kan da kun give Otto ret...

Som du selv er inde på er specs kun "vigtigt" når vi snakker HD

Blabla...find det du bedst kan lide, men hold øje med HD Ready mærket, dette er det nærmeste du lige pt når noget der måske kommer til at køre HD.

Farligt marked når man taler ekspedienter, vi er så forskellige som vinden skifter

EDIT: Og BTW er 1024x1024, i hvert gald ved Sony, det der hedder et ALiS panel, og jeg kan garantere dig (set med egne øjne hver dag i mange måndeder) at det IKKE er det HD panel du skal gå efter....

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input, jeg har set nogle Sony TV og de kunne ikke måle sig med de Philips med ens specs de også havde stående. Men nu bor jeg som sagt i Næstved og her er det desværre begrænset hvor mange gode skærme de har udstillet. Det er primært de lavt opløste skærme de har stående, men jeg må tage et kig på bedre skærme i københavn på et tidspunkt så jeg har set på de fleste store mærker.

Hvad angår sælgere så var jeg heldig at støde ind i en god af slagsen det ene sted jeg har været men de fleste er desværre bare standard oplæsning af skiltet. Når det gælder sælgere så synes jeg selv jeg er rimelig til at spotte en dårlig sælger. Det hænger nok lidt sammen med at jeg fra tid til anden synes det er sjovt at tage rundt i computerforretninger og høre de åndsvage ting som de kan finde på at sige for at sælge.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes