| Forfatter |
|
T h o m a s Forum Bruger

Thomas!!!
Bruger siden: 25 Juli 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en mere omfattende artikel her på hifi4all om det samme, der var året bare sat til 2011.
mvh
|
| Til top |
|
| |
urbanh Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Betyder det så at vi fra 2009 overgår til HDTV? eller bliver det bare DTV (altså lig med det signal der i dag kan modtages via selector eller parabol)?
m.v.h.
Henning
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver kun alm pal opløsning digitalt tv.  Så kan vi nok vente til 2222 med HDTV, typisk mangel på visoner.
Jeg håber bare på i det mindste fuld 16:9 understøttelse. Jeg regner
nemlig med at hoppe på det digitale jordbaserede net når det går i
luften næste år i april.
Prisen bliver 2-300 for en set top box.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, who cares.... Der er en 10Mb linie på vej ind i hytten om føje tid  __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Well, who cares.... Der er en 10Mb linie på vej ind i hytten om føje tid |
|
|
Og __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra år 2009 har jeg så ikke noget at bruge tv til, det er sq lamt at påtvinge sådan noget på forbrugerne - Men det måtte vel komme, det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader dieselbiler.  __________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
|
Er det bredbånd på elnettet du taler om, for så forstår jeg hvor du vil hen. 10Mbit + digitalt TV, alt sammen via lysleder direkte ind i huset. Det får jeg nemlig til september , i nordjylland.
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan der jo godt i teorien sendes HDTV over DVB-T. Det gode ved DVB-T er at du ikke skal betale til en eller anden lam kabel/satelit/IP-TV ordning - man skal dog huske at betale sin licens ! Program udbudet bliver dog nok lidt småt i starten.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
Fra år 2009 har jeg så ikke noget at bruge tv til,
det er sq lamt at påtvinge sådan noget på forbrugerne - Men det måtte
vel komme, det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader
dieselbiler.  |
|
|
Så du vil heller bare beholde analog letterbox?
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
Fra år 2009 har jeg så ikke noget at bruge tv til, det er sq lamt at påtvinge sådan noget på forbrugerne - Men det måtte vel komme, det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader dieselbiler.  |
|
|
Det bliver ikke noget problem... du skal bare have en top-box, som forventes at koste fra 250,- kr...! Denne konveterer det digitale signal til analog til dit gamle TV.
|
| Til top |
|
| |
marty Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
Fra år 2009 har jeg så ikke noget at bruge tv til,
det er sq lamt at påtvinge sådan noget på forbrugerne - Men det måtte
vel komme, det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader
dieselbiler.  |
|
|
Der er jo nødt til at ske fremskridt før eller siden. 4 år er jo en fin
frist til at få skiftet sit tv (hvilket ikke engang er nødvendigt). Og
med hensyn til bilerne håber jeg at benzinen bliver erstattet af brint,
men det er en anden historie.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil tage mig en 6år eller lign at få råd til et digitalt tv, men bliver sikkert tvunget til at tage et lån til et nyt alligevel inden så længe - Mit 28" er begyndt at vise sjove farver :) __________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cyber-Frog skrev:
det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader dieselbiler.  |
|
|
Det er kun bilerne der bliver forbudt, jeg glæder mig! 
Den digitale udvikling i radio/TV er stadig en stor motivationsfaktor for at etablere et hjemmearkiv af god musik så man ikke har brug for det offentlige bras.
Det eneste kedelige for de ansatte er at jeg aldrig opdager når de strejker.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
StudioSound skrev:
|
|
Er det bredbånd på elnettet du taler om, for så forstår jeg hvor du vil hen. 10Mbit + digitalt TV, alt sammen via lysleder direkte ind i huset. Det får jeg nemlig til september , i nordjylland.
|
|
|
Det er en tilsvarende TDC løsning. Vores lille flække er blevet valgt som forsøgsområde for lyslederbasered bredbånd.
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Det bliver kun alm pal opløsning digitalt tv. Så kan vi nok vente til 2222 med HDTV, typisk mangel på visoner.
|
|
|
Op med humøret! (C)anal Digital starter med at sende HDTV til efteråret  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Cyber-Frog skrev:
Fra år 2009 har jeg så ikke noget at bruge tv til, det er sq lamt at påtvinge sådan noget på forbrugerne - Men det måtte vel komme, det næste bliver vel at de fjerner bensin og kun tillader dieselbiler.  |
|
|
Så du vil heller bare beholde analog letterbox?
|
|
|
Denne diskussion har altid eksisteret. I gamle dage da man gik over til FM, skulle man både have ny modtager og antenne, det var store udgifter den gang og skabte stort furore. Så skulle man have parabol for at kunne se TV2. DAB radioen er kommet til hvilket også kræver ny modtager og antenne, og nu skal man have en box til hele 250 kr. for at kunne se TV på sit eksisterende TV.
Denne sidste løsning er endda billig, så ikke noget vrøvl tak. Eller sad vi nu og så sort/hvide billede og hørte damp radio.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Raskolnikov skrev:
Det bliver kun alm pal opløsning digitalt tv. Så kan vi nok vente til 2222 med HDTV, typisk mangel på visoner.
|
|
|
Op med humøret! (C)anal Digital starter med at sende HDTV til efteråret  |
|
|
I know! Nu mangler jeg så bare en HD skærm.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par inputs i denne forbindelse:
At det analoge slukker i 2009 betyder ikke at vi ikke får digitalt tv før. Det betyder at samtlige sendere skal være oppe at køre senest dér. Det er jo ikke sådan at de trykker på knappen for hele landet på én gang.
Ja, DVB-T vil understøtte ægte 16:9, ligesom DVB-C og DVB-S gør det i dag. Og når der er slukket for de analoge sendere er der ingen grund overhovedet til ikke at producere alt i 16:9. Men gamle udsendelser vil naturligvis stadig være i 4:3, det kan man ikke lave om på.
Ja, DVB understøtter HDTV, og ifølge hvad jeg har fået oplyst, så er DR og TV2 forberedt til HD. Dvs. det eneste der kræves for at sende DR i HDTV er i princippet udskiftning af kameraer (?), en politisk beslutning om at bruge den båndbredde der skal til (hvilket med MPEG-4 ikke behøver være væsentligt mere end en MPEG-2 PAL kanal), og udskiftning af modtagerboxen hos brugeren (formoder jeg, jeg tvivler på at de boxe der leveres i starten vil understøtte HD). Der skal altså ikke lægges nyt sendenet igen. Det betyder også, at hvis der nu rejser sig et folkekrav om HDTV før år 2009, så vil der i princippet ikke være det store i vejen for at gå i luften. Spørgsmålet er så hvor urealistisk dette folkekrav er? Til den tid vil der være temmeligt mange HD-skærme rundt omkring i hjemmene, og med lidt held vil PS3 kickstarte salget af HD-film på Blu-ray, og få folks øjne op for de muligheder der ligger i dette format, i løbet af måske 2007-2008. Sideløbende med dette vil der være en række entusiaster, for slet ikke at snakke om forretninger, der vil kunne se HDTV fra Canal Digital, og dette vil temmeligt sikkert få en del af de almindelige forbrugere til at spærre øjnene op, og tænke "det vil jeg også have derhjemme".
Kort sagt: At introduktionen af DVB-T først er færdiggjort i 2009 betyder ikke en forsinkelse af HDTV, tværtimod er det en _forudsætning_ at få DVB stablet på benene, før HDTV kan gå i luften. Jeg tror faktisk ikke det er urealistisk at forvente at vi har DR og TV2 på HDTV meget kort tid efter, hvis ikke før, slukningen af de analoge sendere. Det er ikke sådan at der skal foretages massive investeringer _igen_ for at indføre HDTV, eller at der skal gennemføres en kæmpe politisk debat. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev sagt i gomorgen Danmark i morges at de starter med HDTV til næste år, men jeg tror sgu han sagde forkert og mente digital TV.
Fra: http://www.hifiklubben.com/dk/Nyheder/detail/1390.htm
"- Med den MPEG-2 kompression vi anvender i dag er der kun plads til en enkelt HDTV-kanal pr. mux, og da vi i første omgang kun har en enkelt mux så vil en HD-kanal lægge beslag på hele kapaciteten, forklarer Jørn Tuxen."
"Om 2-3 år vil MPEG-4/H-286, kompressionsstandarden være klar til praktisk anvendelse. Dermed vil kravet til båndbredde blive halveret så der er plads til to HDTV-kanaler pr. mux. Der er dog endnu nogle forhold som skal afklares med indholdsleverandørerne (Hollywood etc)."
"- Vi har hidtil regnet med at 2-3,5 Mbit/sek er tilstrækkeligt til satellittransmission. Men på fladskærmene ser det direkte dårligt ud, og vi må derfor regne med at skulle opgradere bitraten til 6 Mbit."
Der er sgu da ikke noget at sige til at DR1+2 ser så komprimeret ud hvis de kun sender i 3Mbit! Og jeg håber sgu ikke de forventer at sende HDTV i max 6Mbit?!? Selv de 10-20Mbit USA kører med er for lidt. Medmindre vi snakker MPEG4, så burde 10Mbit være OK. __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |