| Forfatter |
|
Mr. Meyer Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har squ svært ved at gennemskue tingene, så jeg har brug for lidt hjælp.
Min stue er ca. 3,5 meter dyb, så se afstanden mellem sofa og lærred er ca. 3 meter.
Afstanden mellem Sanyo Z3 (skal placeres på vægophæng over sofaen) og lærred er så ca. 3,1 meter.
Hvilket str. lærred skal jeg benytte? Af "design" mæssige hensyn vil et 66" (16:9) lærred passe sig bedst rent praktisk ind i stuens størrelse, men er det for småt?
http://www.cinemagic.dk/index.php?cPath=45_152_142
Håber I vil hjælpe mig.
mvh Henrik __________________ Mine DVD film http://brugtefilm.dk?3
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommerne er selvfølgelig målt på denne korrekte måde, som er diagonalt på billedet.
- BR
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommelfingerreglen ang. afstand til skærm er 1.5-2*skærmbredden
Du sidder 3 mtr fra skærmen, så vil 1.5 faktoren gi 200cm bred lærred, og 2 gi 150cm bred lærred. Jeg ville gå efter ca. 150-180 i bredden.
Jeg sidder selv 3.7 meter fra mit lærred som er 81" Et 81" lærred er 180 cm bredt (ikke diagonalt) så jeg sidder altså ca 2* lærredets bredde fra. Og det synes jeg er fint. Jeg synes det bliver for voldsomt hvis jeg kommer ret meget tættere på end det.
Men det bedste du kan gøre er at sætte projektoren til inden du køber lærred, og bare lade den vise billedet på væggen. prøv forskellige størrelser og sæt dig lidt ned og kig på hvad du synes bedst om. Når du har fundet størrelsen som passer dig, så gå hen og mål billedet, og bestil derefter et lærred.
Men hvis du er fast besluttet på at din projektor skal være bag din sofa og de tal Bjarke har fået fat i passer, ja så kan du jo ikke få mindre lærred end 78"
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en sideafstand på 2-3m og har et 2m bredt 16:9 lærrede (hvad giver det i tommer?). I forhold til afstanden er det nok rigeligt stor til DVD men ikke til HDTV. Omvendt syntes jeg 66" er for lille. Så kan man jo næsten ligeså godt købe en fladskærm  __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Insaniac Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 720
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder omkring 3 meter fra mit. Det er 81". 180x101cm (lærredstørrelse eksl. ramme).
Det synes jeg er meget passende. Ikke for stort, ikke for småt. __________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
| Til top |
|
| |
Mr. Meyer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ak for de mange gode svar, jeg kan se at lærred størrelsen varigere en del efter hvem der skiver, men det betyder vel, at jeg kan købe lige det lærred jeg ønsker (indenfor Jeres angivelser) og så kan man Zoome ind/ud med Z3'eren for at få det til at passe med lærredet.
Det lyder til at det bliver ca. små 80" lærred, jeg skal gå efter.. Kan se at man kan få et på 79", det bliver nok det.
Selve afstanden kan jeg ikke ændre på, desværre. __________________ Mine DVD film http://brugtefilm.dk?3
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Meyer
Tillykke med Z3'eren. Den skal du nok få meget glæde af. Mit setup er meget hen ad dit, med ca 3 meter fra sofa til lærred ( se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16311) Jeg har et lærred der er 180 cm bredt og det er helt perfekt, hverken for stort eller for lille. Bliver det større (eller kommer man tættere på) kan man skelne de enkelte pixels, bliver det mindre, mister man efter min mening bio-effekten. Een af mine venner ville selv vælge et lærred der var et nummer mindre hvis det var ham (160 cm bredt) - men jeg er altså ikke enig... Så ergo, noget i den henretning, 160-180 cm, så går du nok ikke helt galt i byen :-)
Held og lykke med projektet. __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Fuglsan Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står selv i samme situation, men har dog knap så optimale forhold
til det som I har. Jeg kommer til at sidde ca. 2,3m. fra lærredet,
hvorfor jeg mener, at det optimale må være et 66". Jeg har leget med
projectorcentral.com længe, men kan ikke få den til at lave et
fornuftigt setup til mig. Lærredet har en gain på 1,0 - jeg vil blot
gerne vide hvor langt projektoren skal væk fra lærredet ved et 66"
lærred, for at få optimale forhold.
__________________ Min hjemmebio
XboxFlash.dk
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Fuglsan skrev:
Hej
Jeg står selv i samme situation, men har dog knap så optimale forhold til det som I har. Jeg kommer til at sidde ca. 2,3m. fra lærredet, hvorfor jeg mener, at det optimale må være et 66". Jeg har leget med projectorcentral.com længe, men kan ikke få den til at lave et fornuftigt setup til mig. Lærredet har en gain på 1,0 - jeg vil blot gerne vide hvor langt projektoren skal væk fra lærredet ved et 66" lærred, for at få optimale forhold.
|
|
|
Har du også en Sanyo Z3 eller hvordan?
Med en afstand på 2,3 m og en Z3 som projektor kan du opnå fra 58-75" med et 16:9 billede.
- BR
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle gerne modtage min Z3 idag.
De 2,3m fra lærredet er siddepositionen - projektoren kan fint komme længere tilbage.
XboxFlash.dk
|
| Til top |
|
| |
Insaniac Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg skulle gerne modtage min Z3 idag.
De 2,3m fra lærredet er siddepositionen - projektoren kan fint komme længere tilbage.
|
|
|
66" ville jeg sige var alt for lidt. Du skal tænke på at billedet sjældent vil fylde hele rammen ud. Der vil som regel stadig være bjælker for oven og forneden. Synes godt du kunne godt op i midten af 70´erne. __________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor vil billedet sjældent fylde rammen? Jeg syntes da det er 50/50 med 1.85/2.35. __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Mr. Meyer Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke købt min z3 endnu, vil gerne købe projektor og lærred på samme tid..
Hvor har I købt Jeres Z3?
mvh Henrik __________________ Mine DVD film http://brugtefilm.dk?3
|
| Til top |
|
| |
Insaniac Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
per_zk skrev:
| Hvorfor vil billedet sjældent fylde rammen? Jeg syntes da det er 50/50 med 1.85/2.35. |
|
|
Ud af de 50 timer jeg har set på min Z3 indtil videre har der måske været én film der fylder hele billedet ud. Ved ikke om det er fordi jeg har en Nintaus 9901 som gør det mindre godt til projektor eller hvad?
Jeg har købt min Z3 hos digitalo.de til 9995kr inkl levering. God og hurtig levering. __________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg modtog som forventet projektoren idag, og skal lige om lidt igang
med at teste den med en film - dog desværre over et s-video kabel :/
Jeg vil overveje, om jeg skal op i 76" - det er lidt fristende godt nok :-)
Her til aften kommer jeg til at sidde ca. 3mtr. fra et ~240cm bredt billede (på et lagen  )
XboxFlash.dk
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg modtog som forventet projektoren idag, og skal lige om lidt igang med at teste den med en film - dog desværre over et s-video kabel :/
Jeg vil overveje, om jeg skal op i 76" - det er lidt fristende godt nok :-) Her til aften kommer jeg til at sidde ca. 3mtr. fra et ~240cm bredt billede (på et lagen )
|
|
|
Jamen det er jo perfekt. Så kan du se hvor stort lærred du vil ha inden du bestiller. Det er den bedste og sikreste måde at gøre det på. Det kræver jo så godt nok en uge til fjorten dages mere tålmodighed før man har både projektor og lærred. Hva så, hvad synes du ellers om en skærmbredde på 240 på 3 meter
lige rigeligt ikke ?? eller hvad ?? og tillykke med svinet forresten.
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en z2 og bruger et rullegardin fra ikea indtil jeg har råd til et rigtig lærred. Har et 92tommer billed(200cm fra den ene side til den anden). Sidder ca 3,5meter fra billedet og synes det passer perfekt. Nogle synes måske det er lidt for stort, men for mit behov passer det perfekt..
|
| Til top |
|
| |
Kasper B. P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går også med stærke overvejelser om at købe en Z3'er til min nye stue. MEN jeg tror desværre at jeg kommer i problemer, for Z3'eren kommer til at hænge ca. 5,5 mtr fra lærredet, også bliver billedet vel ALT for stort!? 
|
| Til top |
|
| |