Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fremtids plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Er der nogen udsigt at de nye plasma modeller der kommer til efteråret vil ligge med på en opløsning på 1366x768 som eftersigne sku være den rigtige min. hd opløsning?
Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Indtil videre er det et problem at få punkterne så langt ned i størrelse, at det kan lade sig gøre på f.eks. en 42", men jeg er sikker på at der med tiden vil komme endnu mere avancerede plasma-celler, eller måske endda helt nye løsninger.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Fisterolfert:

Den mindste HD opløsning er 1280x720. At flere producenter ikke kan finde ud af det, er bare sørgeligt.

Ronin:

Du skal nok ikke regne med mindre celler, ellers havde vi nok set 32" plasma indtil videre. Og hvorfor skulle det komme når den langt overlegne teknologi SED snart kommer på markedet? (hvilket så er den nye løsning )

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

Ronin:

Du skal nok ikke regne med mindre celler, ellers havde vi nok set 32" plasma indtil videre. Og hvorfor skulle det komme når den langt overlegne teknologi SED snart kommer på markedet? (hvilket så er den nye løsning )

Fordi de fleste producenter IKKE har en SED skærm på vej. Skulle de så bare overlade hele markedet til dem der står bag SED? Der vil ske masser af udvikling på plasma & LCD mange år endnu.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Så det vil faktisk sige at der ikke findes et ægte 42" plasma hdtv?

Hvor stor forskel vil der efter jeres vudering være på feks. pana pv500 med 1024x768 og så hvis der kommer en skærm med 1280x720 eller hva min hdtv nu blir?

Vil være lidt surt at købe en skærm nu hvis der kommer en ægte hdtv 42" dagen efter

Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

fisterolfert skrev:

Hvor stor forskel vil der efter jeres vudering være på feks. pana pv500 med 1024x768 og så hvis der kommer en skærm med 1280x720 eller hva min hdtv nu blir?

1000.000.000 gange bedre

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

fisterolfert skrev:

Så det vil faktisk sige at der ikke findes et ægte 42" plasma hdtv?

Ja.

fisterolfert skrev:

Ikke større end dén forskel diverse andre faktorer i skærmens kvalitet gør for billedet. Du skal købe den bedste skærm du kan finde på det tidspunkt hvor du vil have en skærm - og der er ikke ét enkelt krav der afgør billedkvaliteten, der vil temmeligt sikkert dukke 1280x720 skærme op på et tidspunkt der er ringere end PV500...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Steen.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2004
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvornår der kommer plasma skærme med 1280*720 opløsning.

Til top Vis Steen.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen.

Lars Cetti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Spøjst at ingen ved at Panasonic har et plasma med 1366*768 !

http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1114134_l14/index.ht ml

Specielt overrasker det mig at Otto (som altid plejer at have nogenlunde fingeren på pulsen), har overset denne model.

Det er vel at mærke, ikke en "consumer"-model, men ikke desto mindre er det en plasma med en ægte HD-opløsning!

Jeg har faktisk set en live hos Canal Digital i Glostrup, hvor signal-kilden var deres HD-parabol-test-kanal. Meget nice.. Mindre grynet end PV500.

Til top Vis Lars Cetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Cetti

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

...PÅ 42 tommer skrives der, at der ikke eksisterer HD plasma...
Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Lars Cetti skrev:

Specielt overrasker det mig at Otto (som altid plejer at have nogenlunde fingeren på pulsen), har overset denne model.

Det er vel at mærke, ikke en "consumer"-model, men ikke desto mindre er det en plasma med en ægte HD-opløsning!

Jeg har faktisk set en live hos Canal Digital i Glostrup, hvor signal-kilden var deres HD-parabol-test-kanal. Meget nice.. Mindre grynet end PV500.

Den er lige her til en pris der er til at have med at gøre.

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=353808

m@dsen 

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Lars Cetti skrev:

1366x768 er IKKE en ægte HD opløsning. Kun 1280x720p/i og 1920x1080i/p er ægte hd opløsninger. Ved 1366x768 skal panelet interpoleres, hvilket altid vil give et ringe resultat ift. ægte hd opløsning. Svarer til at køre 1024x768 på en 17" TFT skærm. Pænt er nok det sidste man kan kalde det.

Lars Cetti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Citér:
1366x768 er IKKE en ægte HD opløsning. Kun 1280x720p/i og 1920x1080i/p er ægte hd opløsninger. Ved 1366x768 skal panelet interpoleres, hvilket altid vil give et ringe resultat ift. ægte hd opløsning. Svarer til at køre 1024x768 på en 17" TFT skærm.

Say what!? Det er da det samme aspect ratio? 16:9. Det er 1024*768 eller 1024*768 ikke, (som er den typiske opløsning på de såkaldte "HD-plasma tv"). Fx. Panasonic PV500.

Citér:
Pænt er nok det sidste man kan kalde det

Mht. 17" TFT-eksemplet, ja.. enig. Men det er jo ikke tilfældet med et plasma-panel på 1366*768! Panelets native opløsning er 1366*786. Og så er det iøvrigt en fuldstændig subjektiv vurdering. Så du kan godt droppe det med at diktere hvad man må kalde det. Jeg synes plasmaen i det link fra førnævnte link, viser et bedre billede end PV500... Forresten har du overhovedet set TH50-PH7EXJ live, med en HD-kanal som signal-kilde? Nå ikke? Så kan du jo slet ikke udtale dig.

Nå det så er sagt, mener jeg at Otto-TC har udtalt at folk generelt fokuserer for meget på panelernes opløsning, istedet for bare at bedømme billedkvaliteten som den er. Det er jeg meget enig i.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

@Lars Cetti.

Det med 17" tft skærmen er præcis det samme som 1366x768. 1366x768 er IKKE en HDTV opløsning. Det skrev jeg også før. Når man har 1280x720 pixels, der skal vises på 1366x768 så skal der interpoleres. Uanset hvor godt tv'et gør det, bliver det aldrig bedre end at køre i den ægte opløsning.

Aspect ratio har ikke direkte noget med HDTV at gøre, altså bare fordi mit tv er 16:9 er det ikke automatisk HDTV.

Nej jeg har ikke set det plasma tv. Eller det tror jeg ikke, plasmaer er for ringe s det gider jeg ganske enkelt ikke bruge tid på. LCD, OLED eller S/NED til mig tak.

Lars Cetti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Apropos ringe tv, så er LCD da noget hø! Så det forstår jeg slet ikke du nævner som en ting du hellere vil have end plasma... Men ok, hver sin smag. Findes der en 42" OLED skærm i consumer-segmentet? Ikke så vidt jeg ved. Så det forstår jeg heller ikke at du nævner. Men hvis vi skal tale om paneler/teknologier som slet ikke er på markedet endnu, så venter jeg da spændt på SED.

Jeg ved skam godt at der er flere kriterier som skal være opfyldt før man kan kalde et billede HD. 16:9 er ét af dem, (men det bliver det jo automatisk, når opløsningen er 1920*1080 eller 1280*720 eller 1366*768!).

Efter min mening er 1366*768 ligeså meget ægte HD som 1280*720, da ét af kriterierne for ægte HD at panelet skal kunne vise MINIMUM 720 vandrette linier! Og det må man vist sige at 1366*768 opfylder. 

Citér:
Eller det tror jeg ikke, plasmaer er for ringe s det gider jeg ganske enkelt ikke bruge tid på. LCD, OLED eller S/NED til mig tak.

For ringe? Flot mester... Hvordan kan de så være at de fleste tråde i dette forum omhandler folks interesse i køb af plasma skærme? Fordi de ubetinget gengiver det bedste billede. LCD er noget skidt. Se bare Philips utroligt hypede PF9986. Det skulle være så ihh og åhh godt.. Men billedet det gengiver virker unaturligt og der er meget pixelering, matte farver, meget baggrundslys osv osv..

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

@Lars Cetti

Nej hverken OLED eller S/NED findes på markedet endnu, men skal man investere 20k i et tv, så burde et eller to års ventetid ikke være uoverskueligt.

Uanset hvad, så sendes HDTV i 1280x720 eller 1920x1080. Har man et tv, der IKKE har en af disse fysiske opløsninger, skal der altid op- eller nedskaleres med dertilhørende dårligere billedkvalitet. Det er indiskutabelt at op/nedskalering forringer billedkvaliteten. Om folk kan leve emd det er så noget andet, men derfor er 1366x768 stadig ikke en rigtig HDTV oopløsning.

Ja plasma er for ringe. Det kan ikke være rigtigt man fokuserer på en 40 år gammel teknologi, der som den eneste idag stadig roder rundt med et problem, der blev løst for over 10 år siden: Burn in. Specielt i et tv, der er SÅ dyrt er det jo nærmest tragikomisk.

At folk køber flest plasmaer er fordi de er billigere end LCD. At mange folk køber et tv, der hverken er fremtidssikret eller kan udnytte et PAL signal (det skal nedskalere til NTSC) gør det ikke godt. Mange mennesker kan godt tage fejl.

At du synes Philips' tv er grimt, er vel kun fordi du har set det i Fona. Der har de med at aktivere alle digitale billed"forbedringer" og sætte skarpheden op på 100. Det eneste du kan regne med i disse butikker er, at billedet er sat så grimt op som overhovet muligt... og lidt til. At tv'et igen har den forkerte HDTV opløsning hjælper ikke på noget, men uanset skal tv'et opskalere alle signaler idag (PAL, NTSC). Der kan jeg næsten garantere at det er en billig chip, der sidder i.

LCD kan gøres flot, det er NAD's tv'er et flot eksempel på. Det står langt skarpere og mere farverigt end noget plasma jeg har set. Prisen er også derefter, men det må man jo acceptere.

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

EICTA's HD-Ready standard siger blot 720 linier, men nævner intet om hvor mange punkter i hver linie.

Selvom nogen skulle finde på at lave en skærm med en opløsning der lige præcis rammer 720 linier, skal man alligevel ikke forvente at kunne få 1:1 visning af hver enkelt pixel.

Broadcast kameraer kan have helt andre opløsninger, og zooming, editering i en OB vogn eller studie gør at billedet alligevel bliver scaleret på et eller andet tidspunkt. Overscan vil også stadig skulle regnes med.

Så: Sørg for at vælge minimum 720 linier, og kig så også på nuturlighed i farver, 'motion' og de andre vigtige ting.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Lars Cetti skrev:

Jeg har ikke overset noget, men der blev spurgt efter 42"... Jeg kan faktisk ikke huske at have set et 50" der _ikke_ er 1366x768...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
1366x768 er IKKE en ægte HD opløsning. Kun 1280x720p/i og 1920x1080i/p er ægte hd opløsninger. Ved 1366x768 skal panelet interpoleres, hvilket altid vil give et ringe resultat ift. ægte hd opløsning. Svarer til at køre 1024x768 på en 17" TFT skærm. Pænt er nok det sidste man kan kalde det.

Jeg synes nu det er lige groft nok at kalde det "ringe"... Men ja, det er mere optimalt at ramme de "rene" opløsninger.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er der ingen garanti for at der ikke interpoleres, blot fordi skærmen er 1280x720. Man _kan_ undgå interpolering, men man gør det ikke nødvendigvis (pga. overscan)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes