Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af Projektor & Lærred - HJÆLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dytten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Er ny herinde og starter derfor med et GODDAG

OG så til sagen.

Man siger at der herinde er mange kloge hoveder såååå

Jeg har ( af Konen ) fået lov til at bruge Ca. 20.000,- til køb af Projektor ( P ) & Lærred ( L ) , men hvad skal jeg købe.

Her er lidt oplysninger som ( måske ) kan hjælpe Jer til at hjælpe mig.

Afstand mellem P og L vil være ca. 5 meter.

L skal være loft-opkængt og vil sidde foran et vindue med Mørklægningsgardin

L skal helst have en brede på 2-2½ meter.

P skal stå på en hylde oppe under loftet ( altså ingen ophæng ).

P kan sidde midtfor L, men det vil være ønskelig hvis P kunne sidde i et hjørne ( altså skråt for L )

P skal "kun" bruges til FILM ( ikke spil ).

Mht. L - hvad er forskellen på Hvid og Grå og hvilken Gain ( aner ikke hvad det er ) skal jeg se efter.

Håber at disse oplysninger kan bruges så "Vi" i fællesskab kan finde noget som ikke skuffer mig ( og især ikke min kone )

Mvh.

Mig - Nybegynder og tumpe til tekniske betegnelser

Til top Vis dytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytten

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Køb en Sanyo Z3 fra Tyskland og køb noget lærred fra Priebe.dk og lav selv rammen. Så har du en god hjemmebio til små 11.000kr.

Lærredet fra Priebe har en gain på 0,98, hvilket er et mål for hvor meget lys der reflekteres.

Du skal helst undgå brug af keystone (fx have den stående skråt på som du gerne helst så den kom), da det nedsætter billedekvaliteten.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Hej og velkommen til!

Køb en Sanyo Z3 fra Tyskland og køb noget lærred fra Priebe.dk og lav selv rammen. Så har du en god hjemmebio til små 11.000kr.

Nu var han jo egentlig interesseret i et rullelærred og det er vel ikke verdens letteste at konstruere selv?

Lærredet fra Priebe har en gain på 0,98, hvilket er et mål for hvor meget lys der reflekteres.

Du skal helst undgå brug af keystone (fx have den stående skråt på som du gerne helst så den kom), da det nedsætter billedekvaliteten.

Det er rigtigt, men man kan jo bruge Lens Shift, som forskyder billedet uden forvrængning, men om man kan gøre det helt ude fra hjørnet ved jeg ikke.

5 meters afstand er ret langt for de fleste hjemmebioprojektorer, måske for langt. Men en Sony HS50 kan ifølge projectorcentral lave billedet ned til 112" diagonalt på 5 meter. Det er stort og det er vigtigt at være opmærksom på, at det kun holder med et så stort billede, hvis I sidder næsten ligeså langt fra billedet som projektoren. Hvordan er siddeafstanden?

HS50 kan sikkert fås inden for budgettet, hvis man handler i Tyskland, men ellers er den vist stadigvæk dyrere end 20K.

rettelse: ifølge preissuchmaschine.de begynder prisen omkring 15.000 danske for HS50. Der er mange holdninger til at handle billigt over nettet versus at få god service hos en dansk forhandler. Jeg har købt min hos Tape Connection, da en projektor er en ret shaky vare, der ikke er så meget plug-and-play som en dvd-afspiller.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

dytten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej begge 2.

Det var sanelig hurtige svar - TAK FOR DET.

1 )  OK den kommer IKKE til at stå i hjørnet.

2) Siddeafstenden er nogenlunde som afstanden mellem P og L.

3) Det SKAL være et Rullelærred - og da jeg nu har svar på Gain kan jeg nok finde en størrelse som passer mig ( og konen ).

Endnu engang TAK for hjælpen

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ja men mit bud er også en Sanyo Z3, det er et rigtig god projektor til prisen!

Selv har jeg dog en Infocus 4805, men den er også noget billigere kan fås til 9000.- herhjemme og den klarer det utroligt godt til prisen, men altså når det er fået tilladelse til et store budget kan man jo lige så godt udnytte det!

Evt. tag en dag og kør rundt fra forhandler til forhandler og sammelign de forskellige projektorer og lærreder der er i prisklassen. Så er du jo sikker på du får mest får pengene, det er jo ikke sikkert at du synes den ene er 2000-3000 kr. bedre end en andet.....

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Alternativt til Sanyo Z3 kunne du vælge en Panasonic AE700. Den minder meget om Sanyo'en men skal står længere væk fra læred. Så de 5m. burde ikke være et problem med denne projektor. Selv har jeg dog valgt Sanyo'en.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Med 5 meters afstand, hvilket som tidligere nævnt er ret meget, vil jeg mene af Panasonic AE700 har den mest optimale zoom funktion, for at lave et billed i den ønskede størrelse. Iflg. beregninger på projektorcentralen er Z3 ikke optimal ved lange afstande mellem projektor og lærred. Sony HS-50 er en mulighed, men vil lave et forholdsvis stort billed (minimum 112"), og så er den forholdsvis dyr.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen jeg kender ikke til den omtalte panasonic men den lyder da bestemt som der er værd at kigge nærmere på....

Hvad angår Sanyo Z3 har jeg fundet den til 11.999.- her hjemme...

http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=112065

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

torpedo skrev:

Med 5 meters afstand, hvilket som tidligere nævnt er ret meget, vil jeg mene af Panasonic AE700 har den mest optimale zoom funktion, for at lave et billed i den ønskede størrelse. Iflg. beregninger på projektorcentralen er Z3 ikke optimal ved lange afstande mellem projektor og lærred. Sony HS-50 er en mulighed, men vil lave et forholdsvis stort billed (minimum 112"), og så er den forholdsvis dyr.

Sony HS50 er tilgengæld en helt suværen projektor, jeg har lige set den og i forhold til Z3 og Panasonic 700 er den en hel del bedre(selvom båda Z3 og 700'eren super projektorer)

Sony HS50 kan fås til 15500kr i tyskland og det er et fund til den pris, så har du jo også stadigvæk 4500 til lærred og kabel hvilket lige skulle kunne lade sig gøre.

så vidt jeg husker skulle det passer meget godt med 4,5-5 meter med sony'en men det kan du jo lige tjekke på projectror calculator.

Nicolai

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Pixmania er altså ikke et dansk men et fransk firma! (Og deres priser er ikke specielt lave)

Hvis man alligevel køber sin Z3 i udlandet kan man lige så godt vælge en tysk forhandler hvor den koster under 9500 Kr. Projektoren er dækket af Sanyos 3 års europagaranti og service varetages af Strax Danmark.

Med det anførte budget ville jeg dog vælge at købe en Sony HS50. Den fås til under kr. 20.000 hos shg.dk.

Med HS50 fås en billedbredde på minimum 2,3 m ved en projektionsafstand på 4,65 m (afstand mellem lærred og projektorens objektiv).

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Tror gerne at HS50 er den bedste projektor, men nu skriver Dytten at han har brug for at placere projektor ca. 5 meter fra lærred. Dette er en meget vigtig parameter at tage højde for når man anbefaler en projektor. Jeg kan på det kraftigste anbefale at bruge projektorcentralen til sine beregninger før man beslutter sig hvilken type projektorere man går efter.

Hvis man køber en HS50 kan man, som tidligere nævnt, som minimum lave et billed på 112" (248 cm i bredden) og Z3 et endnu størrere billed. Man kan ikke bare købe hvilken som helst projektor med disse afstande. Og så er det sgi skidt at købe en projektor hjem fra Tyskland, og opdage at den ikke passer ind i ens omgivelser. Så kan den mest optimale billedkvalitet betyde nok så meget.

Med stort format bliver lærredet heller ikke helt billigt, men jeg kender ikke priserne på disse i Tyskland.

Hvis der skal være fleksibilitet i valg af projektor, ville jeg vurdere muligheden for at placere projektor lidt tættere på lærredet. Men kender selv til hvor besværligt det e at ændre på denne parameter. Jeg har selv 4,3 m. fra lærred til projektor, og det syntes jeg gav kvaler nok. Det var den primære grund til at jeg valgte AE700, da jeg kun ønskede et 77" lærred. Det har jeg så absolut ikke fortrudt.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej Dytten og velkommen til,

Den bedste måde at finde ud af hvilken projektor der passer dig bedst er at læse div. tests, vælg nogle stykker ud som du kunne tænke dig at se i aktion, find ud af hvem der forhandler dem og aftal tid til en demo af dem.

Jeg fandt at Hitachi PJ-TX100 passede bedst til mig og de forhold jeg skulle bruge en projektor under, men meningerne om hvilken projektor der er bedst til prisen variere meget - så det eneste rigtige er at tage ud og teste og find ud af hvilken der passer dig bedst.

Der er et par ting du bør have med i tankerne:

DVI eller HDMI.

Skal du købe en projektor i dag bør du satse på en der kan køre signalet digitalt via DVI eller HDMI fra DVD til Projektor dette giver klart det bedste billede. Har projektoren ikke DVI/HDMI laves et digitalt signal om til analog når det "kommer ud" fra DVD-afspilleren for derefter at blive konverteret tilbage til et digitalt signal når det kommer ind i projektoren, med tab af billedkvalitet til følge. Obs! - du skal selvfølgelig have en DVD-afspiller der kan køre DVI eller HDMI for at det virker - Har du ikke det er f.eks. en Samsung DVD-HD945 et godt bud da den ud over HDMI også kan køre DVD-A og SACD og kan købes til under 2.000dkk.

HDTV - High definition TV.

Det vil være en fornuftig ting at købe en projektor som kan køre HDTV det kan f.eks: Hitachi PJ-TX-100, Panasonic PT-AE700, Sanyo PLV-Z3 som alle ligger indenfor dit budget. Disse er alle LCD-projektorer, dem finder jeg bedst til prisen, men igen det er en smagssag om man bedst kan lide LCD eller DLP.

Rum belysning:

Uanset hvilken du ender op med er mørklægning af rummet et must, nogle projektorer er mere lysføsomme end andre, men fælles for dem alle er at billedet bliver bedst når det er så mørkt som muligt .

keystone/Lens Shift - placering af projektor skråt for lærredet.

Bruger du Keystone for at kunne placere projektoren skråt for lærredet mister du noget af opløsningen med tab af billed kvalitet til følge - det gør du der i mod ikke hvis du bruger lens shift, så når du har et ønske om at projektoren skal sidde i et hjørne vil det eneste rigtige være at vælge en projektor med lens shift.

Links:

Projektorcentral - projektor-calculator - her kan du bl.a. finde ud af hvor stort billede du kan få ved en given afstand mellem projektor og lærrede. 

http://www.projectorcentral.com/Hitachi-PJTX100_UltraVision- projection-calculator.htm

ecustics -her kan du finde div. tests af bl.a. projektorer

www.ecustics.com

Endelig er det værd at nævne at der lige er kommet en ny projektor fra Hitachi, pj-tx200 - så det bør være muligt at finde en PJ-tx100 til en fornuftig pris i den nærmeste fremtid.

(Inden længe skulle der også komme en Z4 og en pt-ae 800)

Håber det hjælper dig lidt på vej.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:
DVI eller HDMI.

Personligt ville jeg holde mig til HDMI. Kabler over 5m er ikke understøttet af DVI (selv om længere nogen gange virker), og i projektor setups kan du hurtigt få brug for mere end 5m.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

dytten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

TAK SKÆBNE - JEG ER GLÆDELIG OVERRASKET over alle de svar

og jeg må sige at jeg har fået nogle gode tips om hvad jeg skal se efter.

10000000000000000000000 Tak ALLESAMMEN

BarrySlisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2005
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Panasonic AE700 her til 10.800 kr.

http://www.projektorshop.dk/page262.aspx?recordid262=9
Til top Vis BarrySlisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BarrySlisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes