Emne: Hitachi pj-tx 100 indstillinger ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
palle2612 Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 19 August 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer...
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af jer der har arbejdet med gamma, rgb gain og offset.???
Jeg har set testen på www.cine4home.de hvor de viser et betydeligt blå overskud uden calibrering. Jeg har mange gange prøvet at google mig til det, men det er ikke lige så nemt som man skulle tro!!! De indstillinger i bruger, har i nogen erfaring for at det skulle være det, der er det rigtige, eller er det personlig farve / lys / kontrast smag?? Der skrives jo meget om at Hitachien, hvis den bliver rigtigt indstillet, næsten er reference i den prisklasse (Har faktisk vundet og/eller spillet lige op overfor Pana 700 og Sanyo Z3 i mange test..)
Men hvad er rigtig indstillet...
Jeg bruger htpc med dvi på Ati radeon x740xl ( Aldi medion pc som jeg er for)det giver et totalt lækker billedet som jeg er meget glad for, men kan det blive bedre, skal jeg have et filter foran linsen, ville dog gerne vente med det indtil jeg ved om det virkelig skulle være nødvendigt. Det eneste jeg kan gøre er vel bare at bruge de indstillinger som jeg har fundet, der dog ikke nødvendigvis er rigtige...!!!!!!!
Hilsen Palle
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 August 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
palle2612 skrev:
Men hvad er rigtig indstillet... |
|
|
Der findes nogle helt fastlagte definitioner for farvetemperatur og gamma, og korektheden af disse har relativt stor betydning for realismen i billedet. Monitorerne i studierne kalibreres f.eks. til en farvetemperatur på 6500 Kelvin (5400K ved sort/hvid film - hvilket iøvrigt er årsagen til at man ikke kan bruge en sort/hvid film til at vurdere om hvid er hvid, som nogen har for vane). Det betyder at for at se filmen så tæt som muligt på det originale, så skal dit display også have en farvetemperatur på 6500K. Det er selvfølgelig altid tilladt at justere efter smag og behag, men der er kun én ting der er rigtig (korrekt farve og gamma er dog ikke i sig selv garant for godt billede, der kan være mange andre ting i vejen).
Det bedste du selv kan gøre for små penge er at investere i en kalibrerings-DVD som Digital Video Essentials. Man bør skamme sig grusomt hvis man ejer en projektor uden at have en DVE stående på hylden... 
Det absolut bedste er at sende projektoren ned til Cine4home gutterne og få den kalibreret. De justerer ikke kun farvetemperatur og gamma, men bruger et fysisk filter til at optimere kontrasten til et niveau der ikke kan nås uden filteret, ved at udnytte hver grundfarves kontrast-potentiale fuldt ud. Samtidig justerer de såvidt muligt evt. vertical banding-problemer og lignende så langt væk som muligt. De par projektorer jeg har set kalibreret synes jeg har været en markant forbedring, og rigeligt pengene værd. Reelt burde enhver der vil kalde sig rimeligt seriøs entusiast få foretaget dén kalibrering - det gør f.eks. langt større forskel end de forskelle på DVD-afspillere, som mange betaler flere tusinde kroner for, f.eks. opgradering fra component til HDMI. Man skal dog være forberedt på en relativt lang ekspeditionstid. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
palle2612 skrev:
Men hvad er rigtig indstillet... |
|
|
Det bedste du selv kan gøre for små penge er at investere i en kalibrerings-DVD som Digital Video Essentials. Man bør skamme sig grusomt hvis man ejer en projektor uden at have en DVE stående på hylden... 
Jeg har nu haft den stående på hylden i et halvt år og billedet er ikke blevet bedre - hvad gør jeg galt?
Nå, men jeg synes det er svært, i hvert fald kræver det en del tålmodighed, så måske man skulle overveje en professionel kalibrering.
Man skal dog være forberedt på en relativt lang ekspeditionstid.
Hvor lang tid er det sådan cirka?
|
|
|
Een ting, jeg ikke helt forstår, er, hvordan de kan justere den korrekt uden at kende det lærred man bruger. Betyder det ikke noget, hvilket gain ens lærred har? Og bliver projektoren kalibreret til en bestemt irisindstilling eller er det underordnet (jeg varierer den nemlig lidt fra film til film).
En anden ting: min Hitachi TX100 er ret stærkt plaget af dust blobs og selvom jeg har haft lidt succes tidligere med at blæse luft i, synes jeg efterhånden der ophober sig en del snask på panelet.
Kan man sende den til reparation og betale for at få det fjernet? Og har man så sige 'garanti' for, at man ikke får den tilbage med de samme dust blobs i?
- jeg har set, vist nok på den tyske side, at nyere udgaver af TX100 har fået påmonteret et nyt og bedre luftfilter fra fabrikken. Er det mon tænkeligt, at man kunne få skiftet det samtidig, hvis man sendte sin projektor til reparation hos Hitachi?
|
| Til top |
|
| |
palle2612 Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay Skrev. - jeg har set, vist nok på den tyske side, at nyere udgaver af TX100 har fået påmonteret et nyt og bedre luftfilter fra fabrikken.
Min Hitachi har to filtre et gråt og et meget tyndt hvidt, som rigtig nok er en forbedring de har lavet.
Med hensyn til iris fuktionen har jeg også læst mig til at den har indflydelse på farve temperaturen, alt i alt gør det intet nemmere..
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
| Jeg har nu haft den stående på hylden i et halvt år og billedet er ikke blevet bedre - hvad gør jeg galt? |
|
|

Vanderlay skrev:
| Man skal dog være forberedt på en relativt lang ekspeditionstid.
Hvor lang tid er det sådan cirka? |
|
|
2-3 uger er der gået hver gang jeg har haft noget dernede, jeg tror de har travlt... De er ikke ret gode til at besvare forespørgsler.
Vanderlay skrev:
| Een ting, jeg ikke helt forstår, er, hvordan de kan justere den korrekt uden at kende det lærred man bruger. Betyder det ikke noget, hvilket gain ens lærred har? Og bliver projektoren kalibreret til en bestemt irisindstilling eller er det underordnet (jeg varierer den nemlig lidt fra film til film). |
|
|
Du kan specificere hvilken gain dit lærred har, og hvordan du foretrækker din iris, så justerer de ud fra det. Hvis du ikke beder om noget, formoder jeg at de bruger den indstilling der giver højest kontrast. I princippet bør alle lærreder have en neutral farvegengivelse uanset gain, men om det holder i praksis tør jeg ikke love. Men sikkert er det at iris'en påvirker farvegengivelsen. Jeg har indtil nu kun haft Panasonic og Sony projektorer til kalibrering, så det har ikke rigtigt været et issue endnu.
Det optimale ville helt sikkert være at foretage kalibreringen ude hos dig ved at måle direkte fra lærredet, men det er der mig bekendt ikke nogen i Danmark der tilbyder.
Vanderlay skrev:
| En anden ting: min Hitachi TX100 er ret stærkt plaget af dust blobs og selvom jeg har haft lidt succes tidligere med at blæse luft i, synes jeg efterhånden der ophober sig en del snask på panelet.
Kan man sende den til reparation og betale for at få det fjernet? Og har man så sige 'garanti' for, at man ikke får den tilbage med de samme dust blobs i? |
|
|
Ja, det kan du godt, og ja, hvis du beder om at få det fjernet, så bliver det fjernet. Jeg kunne egentligt godt forestille mig at Cine4Home gutterne kan fixe det, så hvis man sender den ned for at blive kalibreret, så kan de sikkert rense den i samme ombæring. Hvis du nu i stedet for at give 13-1500,- for en rensning, så kan du give måske 2000,- for både rensning og kalibrering, så begynder det jo at blive lidt sjovere.
Vanderlay skrev:
| - jeg har set, vist nok på den tyske side, at nyere udgaver af TX100 har fået påmonteret et nyt og bedre luftfilter fra fabrikken. Er det mon tænkeligt, at man kunne få skiftet det samtidig, hvis man sendte sin projektor til reparation hos Hitachi? |
|
|
Det afhænger af om det bedre luftfilter stiller andre krav til blæseren. Jeg ved det ikke, men det kan jeg da finde ud af. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Vanderlay skrev:
|
Ja, det kan du godt, og ja, hvis du beder om at få det fjernet, så bliver det fjernet. Jeg kunne egentligt godt forestille mig at Cine4Home gutterne kan fixe det, så hvis man sender den ned for at blive kalibreret, så kan de sikkert rense den i samme ombæring. Hvis du nu i stedet for at give 13-1500,- for en rensning, så kan du give måske 2000,- for både rensning og kalibrering, så begynder det jo at blive lidt sjovere.
[Er det mon tænkeligt, at man kunne få skiftet det samtidig, hvis man sendte sin projektor til reparation hos Hitachi? |
|
|
Det afhænger af om det bedre luftfilter stiller andre krav til blæseren. Jeg ved det ikke, men det kan jeg da finde ud af.
|
|
|
Mange tak for info. Det vil jeg klart overveje seriøst.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|