Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af nyt fjernsyn... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mogey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 September 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står og skal til at købe nyt fjernsyn.. Men har ikke den store erfaring med det og ved ærlig talt ikke særlig meget om det.

Og det er jo så her mine problemer opstår. Jeg har kigget diverse butikker, kataloger, internetsider og tilbud igennem og dette har ikke hjulpet mig det store. Jeg ved nemlig ikke hvad jeg skal gå efter, kun at det skal være 32" fladskærm format 16:9.

Men hvis jeg kunne få et par tips om følgende ville det bare være skønt:

plasma eller lcd?
Hvad forskel gør det om kontrasten hedder 1000:1 eller 500:1? giver det en væsentlig forskel i billedkvaliteten?
Der er noget med lysstyrken der hedder ms, hvor meget skal det være på?
Hvad skal opløsningen helst være på?
kan det betale sig at købe et af de fjernsyn der hele tiden er på tilbud til omkring 10k?

Hvis nogen kunne give mig lidt svar på dette ville det være super..

På forhånd tak :)

Til top Vis mogey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogey

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 September 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

mogey skrev:

plasma eller lcd?

Hvis det skal være 32" giver det sig selv, så bliver det en LCD. Men generelt: Du skal i bund og grund være ligeglad, du skal bare finde det tv der giver det bedste billede i den størrelse og prisklasse du kigger på. Hvilken teknik der ligger bagved er mindre vigtigt.

mogey skrev:
Hvad forskel gør det om kontrasten hedder 1000:1 eller 500:1? giver det en væsentlig forskel i billedkvaliteten?

Måske. Det gør en væsentlig forskel på billedkvaliteten hvis der er forskel på kontrasten, men det er der ikke nødvendigvis fordi der er forskel på specifikationerne, da kontrast kan måles forskelligt.

mogey skrev:
Der er noget med lysstyrken der hedder ms, hvor meget skal det være på?

Nej, lysstyrken måles typisk i cd/m2. Den er som regel meget højere end der er behov for, så det skal du ikke lægge så forfærdeligt meget vægt på. Ms angiver responstiden for et LCD-panel, og den skal være så lille som muligt. MEN - igen kan det måles på forskellige måder, så du kan ikke bruge det til at bedømme hvilket af to tv der er bedst.

mogey skrev:
Hvad skal opløsningen helst være på?

Igen giver det sig selv, da 32" LCD'erne typisk ligger på 1366x768. Men i princippet skal den bare være så høj som muligt - men højere opløsning er ikke en garanti for bedre billede, det skal vægtes i den store sammenhæng. Kort sagt: Brug øjnene.

mogey skrev:
kan det betale sig at købe et af de fjernsyn der hele tiden er på tilbud til omkring 10k?

Kun hvis du synes billedet er godt. Men det er vigtigt at gøre dig klart at det billigste tv du kan finde i en given prisklasse per definition er et discount-tv. Et 32" LCD til 9-10K, et 42" plasma til samme pris, en ny bil til 95.000,- - det kan godt ske at det er mange penge, men det svarer til at købe en DVD-afspiller til 299,-. Dine forventninger til kvaliteten bør være den samme.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes