Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Philips 32PF4320 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mixiburger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej.. Jeg har et spørgsmål. Har kigget på den her Philips 32PF4320 hos elgiganten.. Har søgt lidt info om den på nettet.. Faldt over denne her side hvor der en der skriver dette.

"I næste uges tilbudsavis slår Elgiganten plat på HDTV - High Definition Television, som er en ny standard for kvaliteten af et tv-billede. Lad mig citere:

"Panasonic TH42PV500 - topmodel fra Panasonic og klar til at vise high definition tv"
"Philips 32PF4320 - flot high definition LCD-tv fra Philips"

En nærmere nærlæsning af specifikationerne afslører, at det første har en opløsning på 1024x768 og det andet på 1366x768.

NEJ, så har de under ingen omstændigheder noget som helst med high definition at gøre.

HDTV definerer to opløsninger, nemlig 1920x1080 interlaced og 1280x720 progressive. Ingen af fjernsynene kan altså gengive det store HDTV-format, og det er kun det sidstnævnte, der formodentlig kan strække det lille billede digitalt for at få det til at fylde den meget mærkelige opløsning, men det vil ligne en l**t.

Måske skulle man også nævne, at ingen af de pågældende fjernsyn vil kunne gengive et eksisterende 720x576 interlaced billede ordentligt, så glem at se dine gamle dvd-film på dem i ordentlig kvalitet.

Og nå ja, der kommer formodentlig til at gå 2-3 år før der er nogen interessante kanaler, der begynder at lave testudsendelser af HDTV i Danmark, endnu længere sender i det fast... "

Hvordan skal jeg lige forholde mig til hans udtalelse ? er der hold i det og hvad er det lige med det der HD TV ?

Håber i kan hjælpe....

Til top Vis Mixiburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mixiburger

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Mixiburger skrev:

Hej.. Jeg har et spørgsmål. Har kigget på den her Philips 32PF4320 hos elgiganten..

Vent på 5320 i stedet for, så får du en HDMI indgang oven i hatten.

Mixiburger skrev:
"En nærmere nærlæsning af specifikationerne afslører, at det første har en opløsning på 1024x768 og det andet på 1366x768.

NEJ, så har de under ingen omstændigheder noget som helst med high definition at gøre. "

HDTV definerer to opløsninger, nemlig 1920x1080 interlaced og 1280x720 progressive. Ingen af fjernsynene kan altså gengive det store HDTV-format, og det er kun det sidstnævnte, der formodentlig kan strække det lille billede digitalt for at få det til at fylde den meget mærkelige opløsning, men det vil ligne en l**t. "

Det er en lige hurtig nok formulering. HDTV ser aldeles fremragende ud på en PV500, så kan man lommefilosofere over forkerte opløsninger så tosset man vil. Det største problem ved 4320 er faktisk dét som vedkommende slet ikke nævner, nemlig manglen på HDMI/DVI indgang. Det betyder at du ikke vil kunne få fuld udnyttelse af dets høje opløsning i forbindelse med HDTV, da de fleste kommende HDTV-kilder formentligt kun vil sende HD-opløsning ud digitalt, i det mindste på en del af materialet.

Dét der i mine øjne for alvor gør at Elgiganten vildleder forbrugeren er at man først kalder PV500 "klar til at vise high-definition tv" (det er HD Ready), og derefter kalder 4320 for et "high definition tv" (bemærk den lille forskel i formulering), på trods af at det IKKE er "HD Ready" som sådan.

Så kan man diskutere fra nu af til juleaften hvor meget der skal til før at man bør sige at et tv er klar til HD. I bund og grund drejer det sig om hvor god billedkvalitet man får når man ser HD, og her kritiseres 1024x768 skærmene imho _alt_ for meget for at mangle en smule opløsning vandret - de klart bedste 42"/43" skærme, også ved HD-materiale, er 1024x768 plasma-tv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Mixiburger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej Otto.. Tak for dit indlæg.... Så du mener jeg skal vente til jeg kan få fat i 32PF5320 ? Eller har du nogen andre forslag til et bedre TV Plasma/LCD til omkring samme pris... Og Hvornår begynder man at sende i HD format...

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Mixiburger skrev:
Hej Otto.. Tak for dit indlæg.... Så du mener jeg skal vente til jeg kan få fat i 32PF5320 ?

I forhold til at købe et 4320, ja.

Mixiburger skrev:
   Eller har du nogen andre forslag til et bedre TV Plasma/LCD til omkring samme pris...

Jeg har ikke den store erfaring med LCD-tv, og slet ikke de billige. Min oplevelse er at det p.t. er umuligt at få et _godt_ 32" LCD for 10K.

Mixiburger skrev:
Og Hvornår begynder man at sende i HD format...

Canal Digital er startet (de har bare ikke leveret nogen modtagere så man kan modtage det endnu...). Hvornår det bliver udbredt er svært at sige, men i løbet af 2006 vil der ske en del, og der bliver oveni lanceret film og spil i HD, så mit gæt er at til julefrokosten 2007 griner dine kollegaer ad dig hvis du er ham staklen der ikke har HDTV. Men DR og TV2 kommer formentligt først på vognen et par år senere.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Mixiburger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jamen så venter jeg lidt endnu til 5320 kommer i butikkerne.. Jeg siger foreløbig tak for dine svar....

MVH Michael..

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hej

Dr1 og tv2 siger de se begynder at sende HD i 2009/2010.. så går lidt endnu

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

Mixiburger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Nå man kan få det i elgiganten til 11.899 kr.. så det må jeg ud og se på en dag....

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 September 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

Hvor har du set den udmelding henne?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 September 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Otto, TC skrev:
nemligja skrev:

Hvor har du set den udmelding henne?

De udmeldinger jeg har set indtil nu har istedet sagt:

DR begynder tidligst at sende HD når de analoge sendere slukkes i 2009. Før den tid er der ikke ledige frekvenser. Det har jeg tolket som at vi næppe ser HDTV i regulære sendinger før tidligst 2010.

Men der er ingen politiske beslutninger om at sende HDTV i Danmark - endnu. Og det er ligesom allerførste forudsætning for overhovedet at sætte årstal på

/Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes