| Forfatter |
|
PillyWilly Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alvidende folk
Jeg skal jo til det, bygge kælderrummet om til hjemmebif.
Men, der er ikke mere end 2,13m til loftet, kan det overhovedet lade sig gøre at "kaste" billedet hen over hovedet på seeren?
Hvilken pj ville I vælge? og har de alle lens shift?
1. Sony VPL-HS50
2. Pana PT AE 700
3. Sanyo Z3
Jo billigere pj, jo mere har jeg til forstærkeren, så et fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet
Rummet jeg har til rådighed er 6,12 X 4,23 m og jeg har et ønske om et 100" lærred, kan det lade sig gøre? og hvor placerer man så stolene, jeg har indkøbt 6 af disse SE STOLENE og de skal stå i 2 rækker af 3 stk.
bliver billedet for stort?
Mange spørgsmål, og der kommer helt sikkert flere til  __________________ Mvh
Jan Nielsen
Minibio tager form
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke vanvittig bekendt med de projektorer du nævner, men jeg fandt ud af, at lofthøjden i min bio udgjorde et problem jeg ikke havde regnet med. Du skriver, at du ikke har mere end 213cm til loftet, så det kan være du lige skal kigge lidt efter, hvilke muligheder de projektorer har, for at justere billede horisontalt. Lensshift/ keystone.
Du skal kontrollere "offset" på den projektor du vælger for at sikre dig, at billedet ikke projekteres for lavt på væggen hvor lærredet skal hænge.
Kig eventuelt på denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28973&P N=5
Håber det bringer lidt lys over land
|
| Til top |
|
| |
Kasper_M_A Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kiggede lige på de stole du har udvalgt... Har du været ude og prøve dem? Arbejder selv i Biva i min fritid ved siden af skolearbejdet så kendte dem lige. De er IKKE særlig høje i rykken hvilket gør at de altså ikke bliver specielt behagelige at side i adskillige timer (kunne jeg forestille mig) da det bliver lidt anstrengene for nakken / ryggen vil jeg tro. (medmindre man ikke er over 150cm høj :) Så hvis ikke du har været ude og prøve dem syntes jeg lige du skulle smutte forbi den lokale Biva.
VI SES I BIVA! :) (verdens dårligste joke, men kunne ik lade være :)
|
| Til top |
|
| |
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Der er ingen problemer med den loft højde selvfølgelig ville mere da være bedre, men du kan sagtens lave en god bio på de vilkår, i min gamle bio var der kun 202 cm du kan evt. se lidt billeder på dette link.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5184&KW =pj
Jeg ved der er nogle her på forumet der har mindre end du har til rådighed, og det med gode resulteter, så bare gå til den .
Mvh. kiro
|
| Til top |
|
| |
PillyWilly Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper_M_A skrev:
|
Kiggede lige på de stole du har udvalgt... Har du været ude og prøve dem? Arbejder selv i Biva i min fritid ved siden af skolearbejdet så kendte dem lige. De er IKKE særlig høje i rykken hvilket gør at de altså ikke bliver specielt behagelige at side i adskillige timer (kunne jeg forestille mig) da det bliver lidt anstrengene for nakken / ryggen vil jeg tro. (medmindre man ikke er over 150cm høj :) Så hvis ikke du har været ude og prøve dem syntes jeg lige du skulle smutte forbi den lokale Biva.
VI SES I BIVA! :) (verdens dårligste joke, men kunne ik lade være :)
|
|
|
Hej
Det er "de gamle" modeller du må have prøvet. der er kommet en ny model, men en noget højere ryg, det er desværre også den gamle model der er linket til i mit indlæg, fordi den nye ikke er på BIVA's hjemmeside. Den nye model er efter min mening perfekt til formålet.
__________________ Mvh
Jan Nielsen
Minibio tager form
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PillyWilly skrev:
|
Men, der er ikke mere end 2,13m til loftet, kan det overhovedet lade sig gøre at "kaste" billedet hen over hovedet på seeren? |
|
|
Som allerede nævnt, ingen problemer hvis du vælger en projektor med den rigtige offset:
PillyWilly skrev:
| Hvilken pj ville I vælge? og har de alle lens shift?
1. Sony VPL-HS50
2. Pana PT AE 700
3. Sanyo Z3 |
|
|
For det første skal du være obs på at der kommer en række nye interessante modeller til oktober, men: Alle tre kan i princippet bruges, da de alle har lens shift. HS 50 og Z3 er dog de bedste, da deres lens shift har mere at give af end AE700, 700'en skal hænge relativt langt nede i forhold til billedet, og så er risikoen for at projektoren hænger i vejen for synsfeltet større. På den anden side, så kan PTAE-700 lige præcist lave 100" hvis du stiller den på en hylde på bagvæggen, hvilket vil give et mere "ægte" biograf-feel. Men ud fra de billedmæssige egenskaber ville jeg foretrække Z3 til det brug, og den er også så billig at der bliver nogle kroner til overs til noget ordentlig lyd.
PillyWilly skrev:
| Rummet jeg har til rådighed er 6,12 X 4,23 m og jeg har et ønske om et 100" lærred, kan det lade sig gøre? |
|
|
No problemo, 100" billede giver med f.eks. Z3 en afstand fra projektoren på ca. 300-380 cm. HS50 er i samme boldgade, og AE700 kan som nævnt placeres på bagvæggen.
PillyWilly skrev:
| og hvor placerer man så stolene, jeg har indkøbt 6 af disse SE STOLENE og de skal stå i 2 rækker af 3 stk.
bliver billedet for stort? |
|
|
Om billedet bliver for stort er direkte afhængigt af hvor du placerer stolene. Jeg ville sætte første række i en afstand på 1,5X, dvs. 3,2-3,3 meter fra lærredet (midten af stolen ca.). Det burde give en god halv meters penge fra lyttelapperne på dem på bagerste række til bagvæggen, hvilket burde gøre det muligt at få en rimelig surround-effekt på alle pladser (det er altid et problem med stole helt op ad bagvæggen.) Ud fra denne tankegang vil jeg mene at 100" er lige i øjet.
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
mshh Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PillyWilly Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto TC:
Det med stoleplaceringen, vil resultere i noget i denne stil:
Højttalerne i front og bag, er Qln 606, men jeg mangler at købe højttalere til "side bag" hvad kan anbefales til en pris på max 1000 kr/stk
Jeg regner med at købe en Yamaha RX-V1500 reciever til at trække lyden, er det et OK valg __________________ Mvh
Jan Nielsen
Minibio tager form
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. forstærkeren så vil jeg klart anbefale dig Yamaha'en. I forhold til størrelsen er den slet ikke et dårligt valg.
Har du overvejet at købe brugt? Om ikke andet så vil jeg anbefale dig at købe nogle højttalere med en mellemtone i samme stil som dine Qln'er. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |