Sendt: 18 September 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorenkjensen skrev:
Jeg har dog hørt, at opløsningen ikke skulle være helt høj nok til dansk TV (mener at høre at 480 linier er for lidt i forhold til dansk tv signal). Og at TV-signalet skulle sendes i 512 linier (vandret). |
|
|
Faktisk 576 linier. Men det er ikke så afgørende, kig på billedet istedet. Hvis du syntes TV-kanaler som DR og TV2 ser godt ud - så er det jo ikke vigtigt. Der er også fordele ved standard plasma (dem med 480 linier). Udover at de er billige - så leverer de ofte den dobbelte kontrast (ses bedre i dagslys).
sorenkjensen skrev:
Det kan betyde at billedet bliver grumset naar man ser tv. Dvd osv skulle virke fint. |
|
|
Det er så her dine øjne skal lede dig på rette spor. Grumsede billeder har dog ikke noget med antallet af linier at gøre, det er dårlig tuner og dårlig anden elektronik.
sorenkjensen skrev:
Det skulle endvidere blive et problem i 2007, når dansk TV begynder at blive vist på HDTV (High Device). |
|
|
Måske 2010... Først skal der lige skabes ledige frekvenser i sendenettet som kan bruges til HDTV, og det sker først i 2009. Men uden en politisk beslutning om at vi skal bruge de frekvenser til HDTV sker der intet, og den debat mangler endnu.
Imellemtiden forventes vi dog at se enkelte tiltag, som f.eks. den dyre niche-kanal fra Canal Digital (C More HD). Men HDTV kommer nok via DVD (de nye HD-DVD og Bluray afspillere) først.
sorenkjensen skrev:
Er det noget om det? Jeg synes at TV'et er rigtigt fedt men vil selvfølgelig ikke købe det, hvis ikke de ting er iorden. Hvad er jeres anbefaling? |
|
|
Du kan også købe et plasma til 45.000, og være bedre stillet når HDTV rigtigt kommer. Eller du kan se dette som en fed mellemløsning, mens udviklingen stadig er igang. Faktisk kan man slet ikke købe et TV i dag som er rigtigt fremtidssikret - der er en enorm udvikling på det marked lige nu.
sorenkjensen skrev:
Jeg har også et spørgsmål vedr. elforbrug. For en gennemsnits TV-seer hvor meget mere vil I estimere man vil bruge i strøm paa et plasma TV vs et LCD? |
|
|
Det standard plasma du kigger på lige nu bruger vel 300-350W, og et LCD i samme størrelse bruger vel omkring 250W. Forskellen er ikke så stor når det er standard plasma kontra LCD, det er HDTV plasma som bruger 500W.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|