Forfatter |
|
Knolf Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har længe undret mig over, at der er pixelfejls garanti på de billige lcd fjernsyn som Prosonic & Hisence. Mens man på et lcd tv til fx 30000 kr bare må leve med et par lysende prikker.
Så ville være glad, hvis folk ville bidrage til en liste over pixelfejls garanti info på forskellige mærker.
Liste indtil videre:
Hisence - Fuld garanti (Føtex & Bilka)
Prosonic - Fuld garanti (Føtex & Bilka)
Thomson - Fuld garanti (El-giganten)
Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields).
Så kom med jeres tilføjelser.
|
Til top |
|
|
CosmoKramer Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, pixel garanti er vist et meget variabelt begreb. De dyre mærker har som regel nogle grænser for, hvad der anses for at være tolerabelt. For eksempel er der stor forskel på, om det er en lys pixel eller en mørk pixel som er fastlåst. Desuden spiller placeringen på skærmen også en rolle - ude i siden er ikke nær så generende som lige midt i og derfor er der forsekllige grænser for antal pixel der må være fejl på i siden og på midten.
Man kan sige, at de billige mærker mangler mange andre kvaliteter, eksempelvis billedkvalitet og finish som de dyre har, hvilket jeg mener er vigtigere(jeg har indtrykket af, at der ofte er mindre fejl på eksempelvis kabinet på de billigste mærker gennem kammeraters indkøb). Trods alt er pixel fejl ikke ret hyppige, hvimod særdeles dårlig billedkvalitet er ret normalt på specielt billige modeller. På den anden side tror jeg også, at hvis du har købt et dyrt fjernsyn som der er beskadiget på den ene eller anden måde, er det lettere at bytte over til et nyt end hvis du havde et billigere og ville have en erstatning.
|
Til top |
|
|
Knolf Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis pixelfejl ikke er ret hyppige, burde det ikke være et problem, at give pixelfejl garanti på de få apperater ;).
Men da der jo nu ikke er garanti mod det på særlig mange mærkevarer, så må det jo alligevel være nemt, at få en skærm med fejl.
Har selv siddet med tre tft pc monitorer, før den jeg kigger på nu, som jeg valgte at bruge min returret på, da der på alle tre var en lysende pixel på skærmen, som jeg blev bims af at kigge på.
Og jeg ville ærge mig meget, hvis jeg lagde 20000 kr og så fik et par lysende prikker med i købet.
|
Til top |
|
|
morten29 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har købt er philips 37PF9830 LCD
Og fik af vide at philips yder 6 md. total pixel fejl garanti med ombytning,
|
Til top |
|
|
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW!!!
Det Philips fjernsyn må godt nok også have kostet kassen! 1920*1080i og responstid på 6 ms. Jeg er helt målløs. Hvad kostede det?
|
Til top |
|
|
morten29 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik det til en god pris 
25 k I butik med Kvitering
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knolf skrev:
Thomson - Fuld garanti (El-giganten) Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields).
|
|
|
Hmmmm, El-giganten giver 30 dages fuld returret, så alle mærker/modeller som de sælger har vel "30 dages pixelgaranti". Ved godt der kan opstå pixelfejl senere, men ved ikke om det er noget som hænder ofte ?
mvh
Hans J
|
Til top |
|
|
lars2004 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten29 skrev:
Fik det til en god pris 
25 k I butik med Kvitering
|
|
|
Vil du løfte sløret for hvilken butik der var til at tale med !!
|
Til top |
|
|
cape21 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Knolf Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Knolf skrev:
Thomson - Fuld garanti (El-giganten) Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields). |
|
|
Hmmmm, El-giganten giver 30 dages fuld returret, så alle mærker/modeller som de sælger har vel "30 dages pixelgaranti". Ved godt der kan opstå pixelfejl senere, men ved ikke om det er noget som hænder ofte ?
mvh
Hans J |
|
|
Fandt dette på deres hjemmeside
http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store -elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_ViewTemplate-Start;pgid=oe dsy0IM3tw000E4RxdJQEeI0000-s8Q0VRe?Template=info%2f3327&file name=publisher_text&ErrorTemplate=empty
(synes ikke den vil lave det til en link (bruger opera))
Ser ud til at der er 30 dages returret på tv'er
|
Til top |
|
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt løst og svært at definere for de enkelte mærker.
Som udgangspunkt har mange butikker returret og den kan man naturligvis gøre brug af, hvis producenten ikke har angivet en decideret nul-pixel-fejl garanti. Ved fjernkøb er man ydermere også berettiget til 14 dage.
Nogle producenter bytter uden de store problemer, selvom anden (en strengere) pixelgaranti er specificeret, men det er ikke noget man skal satse på.
Pixelfejl forekommer meget sjældnere end tidligere, men oftest ved fabrikation. Derfor er returretten for butikken også en ret god sikkerhed for at få det produkt man forventer. Man kan så spørge sig selv om man virkelig vil blive irriteret af 1 død pixel på en skærm med opløsningen 1920x1080 - den er jo ikke ligefrem kæmpe. 
|
Til top |
|
|
lars2004 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
Man kan så spørge sig selv om man virkelig vil blive irriteret af 1 død pixel på en skærm med opløsningen 1920x1080 - den er jo ikke ligefrem kæmpe. 
|
|
|
Ja det kan man let, hvis det er en af de lysene pixel-fejl. En sort pixel er ikke så irriterende.
Det betyder dog også noget med str på skærmen. Har man en 42" og sidder 4m væk, så er det ikke sikkert man bemærker denne pixel. Har man derimod en 21" og kun sidder 1½ væk, så er den meget let at se...
|
Til top |
|
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læs hvad jeg skriver lars. Død pixel = død transistor = sort pixel på skærme baseret på VA og IPS paneler, hvilket igen er alle når vi kommer over 21".
Hvis der skal forekomme en lysende pixel skal transistoren miste evnen til at blive påvirket og derfor give en konstant spænding.
Nu tror jeg heller ikke det er så mange 21" skærme, som har opløsningen 1920x1080. 
|
Til top |
|
|
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne ellers være en lækker skærm at have stående  eller måske to styk til computeren....
|
Til top |
|
|