Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 09:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pixelfejls garanti - hvilke mærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Har længe undret mig over, at der er pixelfejls garanti på de billige lcd fjernsyn som Prosonic & Hisence. Mens man på et lcd tv til fx 30000 kr bare må leve med et par lysende prikker.

Så ville være glad, hvis folk ville bidrage til en liste over pixelfejls garanti info på forskellige mærker.

Liste indtil videre:

Hisence    - Fuld garanti (Føtex & Bilka)
Prosonic   - Fuld garanti (Føtex & Bilka)
Thomson - Fuld garanti (El-giganten)
Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields).

Så kom med jeres tilføjelser.
Til top Vis Knolf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knolf

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tjah, pixel garanti er vist et meget variabelt begreb. De dyre mærker har som regel nogle grænser for, hvad der anses for at være tolerabelt. For eksempel er der stor forskel på, om det er en lys pixel eller en mørk pixel som er fastlåst. Desuden spiller placeringen på skærmen også en rolle - ude i siden er ikke nær så generende som lige midt i og derfor er der forsekllige grænser for antal pixel der må være fejl på i siden og på midten.

Man kan sige, at de billige mærker mangler mange andre kvaliteter, eksempelvis billedkvalitet og finish som de dyre har, hvilket jeg mener er vigtigere(jeg har indtrykket af, at der ofte er mindre fejl på eksempelvis kabinet på de billigste mærker gennem kammeraters indkøb). Trods alt er pixel fejl ikke ret hyppige, hvimod særdeles dårlig billedkvalitet er ret normalt på specielt billige modeller. På den anden side tror jeg også, at hvis du har købt et dyrt fjernsyn som der er beskadiget på den ene eller anden måde, er det lettere at bytte over til et nyt end hvis du havde et billigere og ville have en erstatning.

Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

Knolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hvis pixelfejl ikke er ret hyppige, burde det ikke være et problem, at give pixelfejl garanti på de få apperater ;).
Men da der jo nu ikke er garanti mod det på særlig mange mærkevarer, så må det jo alligevel være nemt, at få en skærm med fejl.
Har selv siddet med tre tft pc monitorer, før den jeg kigger på nu, som jeg valgte at bruge min returret på, da der på alle tre var en lysende pixel på skærmen, som jeg blev bims af at kigge på.
Og jeg ville ærge mig meget, hvis jeg lagde 20000 kr og så fik et par lysende prikker med i købet.

morten29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Har købt er philips 37PF9830 LCD

Og fik af vide at philips yder 6 md. total pixel fejl garanti med ombytning,

Til top Vis morten29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten29 Besøg morten29's Websted

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

WOW!!!

Det Philips fjernsyn må godt nok også have kostet kassen! 1920*1080i og responstid på 6 ms. Jeg er helt målløs. Hvad kostede det?

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

morten29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Sendt: 18 September 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Fik det til en god pris

25 k I butik med Kvitering

Til top Vis morten29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten29 Besøg morten29's Websted

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Knolf skrev:
Thomson - Fuld garanti (El-giganten)
Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields).

Hmmmm, El-giganten giver 30 dages fuld returret, så alle mærker/modeller som de sælger har vel "30 dages pixelgaranti". Ved godt der kan opstå pixelfejl senere, men ved ikke om det er noget som hænder ofte ?

mvh

Hans J

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

morten29 skrev:

Fik det til en god pris

25 k I butik med Kvitering

Vil du løfte sløret for hvilken butik der var til at tale med !!

Til top Vis lars2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars2004

cape21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2005
Sendt: 19 September 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Det kan fås til 26k hos http://www.dangaard-electronics.com/start.aspx (fleggaard)

Hentede mit fjernsyn i lørdags ved padborg.

Til top Vis cape21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cape21

Knolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Knolf skrev:
Thomson - Fuld garanti (El-giganten) Panasonic - Begrænset garanti, (Panasonic Nordic) 0 lysende pixels, max 2 sorte i yderste 1/4 kant i billedet (El-giganten Fields).

Hmmmm, El-giganten giver 30 dages fuld returret, så alle mærker/modeller som de sælger har vel "30 dages pixelgaranti". Ved godt der kan opstå pixelfejl senere, men ved ikke om det er noget som hænder ofte ?

mvh

Hans J

Fandt dette på deres hjemmeside

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store -elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_ViewTemplate-Start;pgid=oe dsy0IM3tw000E4RxdJQEeI0000-s8Q0VRe?Template=info%2f3327&file name=publisher_text&ErrorTemplate=empty

(synes ikke den vil lave det til en link (bruger opera))
Ser ud til at der er 30 dages returret på tv'er      

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Det er lidt løst og svært at definere for de enkelte mærker.

Som udgangspunkt har mange butikker returret og den kan man naturligvis gøre brug af, hvis producenten ikke har angivet en decideret nul-pixel-fejl garanti. Ved fjernkøb er man ydermere også berettiget til 14 dage.

Nogle producenter bytter uden de store problemer, selvom anden (en strengere) pixelgaranti er specificeret, men det er ikke noget man skal satse på.

Pixelfejl forekommer meget sjældnere end tidligere, men oftest ved fabrikation. Derfor er returretten for butikken også en ret god sikkerhed for at få det produkt man forventer. Man kan så spørge sig selv om man virkelig vil blive irriteret af 1 død pixel på en skærm med opløsningen 1920x1080 - den er jo ikke ligefrem kæmpe.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Sendt: 19 September 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Man kan så spørge sig selv om man virkelig vil blive irriteret af 1 død pixel på en skærm med opløsningen 1920x1080 - den er jo ikke ligefrem kæmpe.

Ja det kan man let, hvis det er en af de lysene pixel-fejl. En sort pixel er ikke så irriterende.

Det betyder dog også noget med str på skærmen.
Har man en 42" og sidder 4m væk, så er det ikke sikkert man bemærker denne pixel.
Har man derimod en 21" og kun sidder 1½ væk, så er den meget let at se...

Til top Vis lars2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars2004

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at læs hvad jeg skriver lars. Død pixel = død transistor = sort pixel på skærme baseret på VA og IPS paneler, hvilket igen er alle når vi kommer over 21".

Hvis der skal forekomme en lysende pixel skal transistoren miste evnen til at blive påvirket og derfor give en konstant spænding.

Nu tror jeg heller ikke det er så mange 21" skærme, som har opløsningen 1920x1080.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det kunne ellers være en lækker skærm at have stående  eller måske to styk til computeren....
Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes