Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: At være HD ready eller ikke at være... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Man er jo vant til, at reklameaviser kalder alt for HDTV og Hi-end, men jeg må tilstå, at jeg var lidt chokeret over, at tilsyneladende specialbutikker gør det samme herinde.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6539

Man skal ret langt ned på deres side, før man kan se, at dette Samsung-plasma (som muligvis er både godt og pengene værd), har en opløsning på 480 linier og altså på ingen måde er HD ready, selvom overskriften lover det.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

MichaelK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Prisen stiger også lige 3000,-.. Det virker som noget fusk!¨
En kontrast på 10 000:1 men kan kun vise 16.8 mio farver kontra f.eks. panasonics 3000:1 og fremvisning  af farver _op_ til godt 8 mia.. :?

Er der overhovedet der kender til dette Samsung panel? Hvis det da overhovedet eksistere..
Til top Vis MichaelK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelK

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Man er jo vant til, at reklameaviser kalder alt for HDTV og Hi-end, men jeg må tilstå, at jeg var lidt chokeret over, at tilsyneladende specialbutikker gør det samme herinde.

Kodeordet er "tilsyneladende"...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Bortset fra det, så tag et kig på:

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/default.asp?wwwal ias=suntv&addproduct=3&gid=11&subgid=0&count =1

Jeg kender ikke noget til Samsung paneler, men det ligner samme tv, og både 1024x768 versionerne er angivet til 10.000:1. Det kan tænkes at det er specifikationerne der er angivet forkert, og at det rent faktisk ER 1024x768 versionen der er tale om - det, og hvad prisen rent faktisk er, må DC Tronic jo kunne svare på.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Bortset fra det, så tag et kig på:

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/default.asp?wwwal ias=suntv&addproduct=3&gid=11&subgid=0&count =1

Jeg kender ikke noget til Samsung paneler, men det ligner samme tv, og både 1024x768 versionerne er angivet til 10.000:1. Det kan tænkes at det er specifikationerne der er angivet forkert, og at det rent faktisk ER 1024x768 versionen der er tale om - det, og hvad prisen rent faktisk er, må DC Tronic jo kunne svare på.

Jeg kan ikke få dit link til at virke.

Må tilstå, at det kriblede i fingerne efter visakortet, da jeg først så annoncen, men heldigvis var det så ikke rigtigt og jeg kunne trygt beholde mine penge.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Hm, virker fint her...

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Her er en oplevelse mere fra samme butik - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29568.
Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 29 September 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Vanderlay skrev:

Hm, virker fint her...

Jeg kan heller ikke få linket til at virke.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Jeg kan heller ikke få linket til at virke.

Hm... Prøv her:

http://no.kelkoo.com/b/a/ss_samsung_v4_plasma.html

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det tvivler jeg meget stærkt på, her er hvad de skriver om NEC 42VR5 Plasma-TV:

Citér:
Opløsningen er ægte 16:9 format på 852 x 480 pixels, men skærmen kan vise signaler på op til 1280 x 1024 komprimeret, og er selvfølgelig HD-TV kompatibel.
Sikke en gang sludder for at narre kunden. Den har en fysisk opløsning på 852 x 480 pixels, men accepterer input på op til 1280 x 1024 og viser dem "komprimeret" (læs: 852 x 480). Måske en sag for forbrugerstyrelsen?

De skriver iøvrigt det samme om det førnævnte
Citér:
Opløsning WVGA (852x480 pixels)
Max. opløsning SXGA (1280 x 1024 pixels) komprimeret

Her er forøvrigt hvad de skriver på forsiden:
Citér:
HD-TV kompatibel!

Alle vores nye projektorer samt plasma TV er HD-kompatible!
Dette betyder at når du køber et produkt hos home-cinema.dk er du sikker på at få et produkt du er glad for i flere år. Selv mange af vores brugte projektorer er HD-kompatible, hør nærmere ved vores konsulenter.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 29 September 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Home-cinmea.dk lukrere blot på den filosofi, at den gennemsnitlige bruger ikke kender de egentlige specifikationer der skal være opfyldt for at et produkt må kaldes 'HD-ready' - og jeg vil vædde på at de har ret. Overraskende mange danskere kan udvise en imponerende mangel på konkret baggrundsviden og interesse når de hiver den store tegnebog frem, hvad enten vi taler HiFi, Surround, nyt køkken eller bilkøb. Hvis du blot kunne se hvor mange der f.eks køber specielt de 'billige' fladskærmstv blot for blæreeffekten og uden at skele væsentligt til billedkvalitet, specifikationer og fremtidssikring.

"Står der HD-ready eller HD-kompatibel, så det jo kunne vise ægte HD når det engang kommer til os."

Du kan være stensikker på, at disse forhandlere ved præcist hvad de gør når de smækker en HD-ready sticker på et produkt der på ingen måde er HD-ready. Der er ikke tale om en fejl - desværre.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Du kan være stensikker på, at disse forhandlere ved præcist hvad de gør når de smækker en HD-ready sticker på et produkt der på ingen måde er HD-ready.

Det skal du ikke være så sikker på i dette tilfælde...

Agent Cooper skrev:
Der er ikke tale om en fejl - desværre. 

Ikke en fejl i gængs forstand, men der er jo forskel på uvidenhed og svigagtighed (uden at jeg ved noget om hvilken af delene der er tale om i dette tilfælde)

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Nu er der stor forskel på om der står hd-ready eller hd-kompatibel. Det første skal der opfyldes nogle krav for (i det mindste hvis man bruger det rigtige logo) det andet betyder bare at der kan modtages et HD signal og det kan vises med den lavere opløsning.

Så som udgangspunkt er der ikke noget galt i at skrive at et produkt er hd-kompatibelt. At det selvfølgelig er en form for vildledning er der i dette tilfælde ikke noget forkert (andet end evt moralsk), det er jo ikke sælgerens skyld hvis kunden ikke sætter sig ind i tingene.

Det er selvfølgelig noget andet hvis der er en kunne der direkte spørger om man kan se hd-tv i hd-opløsning og sælger så svarer ja, selvom det er en lav opløst skærm, så er det vildledning.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 29 September 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Var lige inde at tage et kig på deres hjemmeside.
De skriver HD-ready men de bruger ikke HD-Ready logoet. Hvis skærmen kun er en WVGA så vil jeg umiddelbart mene at de bevæger sig på kanten af hvad der kaldes "god markedsføringsskik" hvilket er ulovligt.

Da de ikke bruger selve HD-Ready logoet, bliver de ikke uvenner med eicta, men man kan ikke forvente at den almindelige forbruger nødvendigvis er opmærksom på at de rigtige logo mangler.

Jeg tror de ville tabe sagen hvis der var en der købte og bagefter blev sur over ikke at have et ægte hd-tv.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Var lige inde at tage et kig på deres hjemmeside.
De skriver HD-ready men de bruger ikke HD-Ready logoet. Hvis skærmen kun er en WVGA så vil jeg umiddelbart mene at de bevæger sig på kanten af hvad der kaldes "god markedsføringsskik" hvilket er ulovligt.

Da de ikke bruger selve HD-Ready logoet, bliver de ikke uvenner med eicta, men man kan ikke forvente at den almindelige forbruger nødvendigvis er opmærksom på at de rigtige logo mangler.

Jeg tror de ville tabe sagen hvis der var en der købte og bagefter blev sur over ikke at have et ægte hd-tv.

Jeg er temmelig sikker på at de overtræder reglerne for god markedføringskik.

Det kan godt være at de ikke bliver uvenner med EICTA, men jeg er ret sikker på at de bliver uvenner med forbugerstyrelsen hvis de får nys om deres vildledende markedesføring. Et TV er ikke HDTV-kompatibelt blot fordi det kan modtage HDTV signaler og nedskalere signalet, det skal også kunne vise det i HDTV opløsning.

Det svarer jo til at skrive at et sort/hvidt TV er farve-TV kombatibelt, blot fordi det kan modtage PAL TV, men ikke kan gengive farverne.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 September 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe det originale Samsung med opløsning på 1024x768 og flottere design til næsten samme pris? Samsungen har endda HDMI indgang med HDCP.

http://www.digital4all.dk/shop/default.asp?setlng=26&pro ductid=776298

Iøvrigt kan det købes til 1838 euro i Tyskland hos hificomponents.de.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Som MichaelWB skriver, så er der forskel på HD-ready og HD-ready med det rigtige logo og de skal SQ nok sørge for at få logoet på forsiden af apparatet, hvis de altså har noget at have det i!

Det har de ikke i dette tilfælde (og med dem mange andre fabrikanter)!

Samsung V4 panel er bare 4. version/generation og de har lige åbnet en fabrik, som skal lave V6 for blandt andet Sony, Philips, LG og Samsung selv! Så det er outdated teknik, men derfor kan det jo udemærket være et fint TV!

Spørgsmål: Hvorfor ind i 3H vises der ALDRIG et rigtigt TV-billede i disse annoncer, men bare et udklippet foto af et bjerglandskab eller den nydelige model som reklamerer ugens tilbud på undertøj!

Svar: Fordi TV-billedet ikke kan tåle at komme i tilbudsavisen!

Og en griner: På dette DANSK-producerede LCD-TV (Prosonic) ydes 0-pixelgaranti i hele garantiperioden! Ja, gok-gok!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Samsung V4 panel er bare 4. version/generation og de har lige åbnet en fabrik, som skal lave V6 for blandt andet Sony, Philips, LG og Samsung selv! Så det er outdated teknik, men derfor kan det jo udemærket være et fint TV!
Samsung og Sony startede et joint venture selskab til produktion af 7. generations LCD-paneler 26. April 2004. Selskabet hedder S-LCD Corporation. De er allerede gået igang med at levere 7. generation LCD paneler til moderselskaberne Sony og Samsung for et halvt år siden:

Philips og LG har også et joint venture selskab til produktion af LCD-paneler, så jeg tror ikke de køber S-LCD paneler.
Her er linket til Philips og LGs LCD-panel joint venture selskab som hedder LG.Philips LCD: http://www.lgphilips-lcd.com

Desuden har  Hitachi Ltd., Toshiba Corp. og Matsush*ta Electric Industrial Co. Ltd (Panasonics moderselskab) dannet et joint venture selskab til produktion af LCD-paneler:

Sharp er allerede gået i gang med at bygge en 8. generations LCD fabrik. Generationsnummeret fortæller hvor store LCD substraterne er.
Substrterne gøres mindre for at danne flere LCD paneler fra et substrat og evt. kassere dele a substratet med fejl.

Et S-LCD 7. generations substrat kan f.eks. blive til en af følgende konfigurationer
• 18 panels: 26-inch;
• 12 panels: 32-inch;
• 8 panels: 40-inch;
• 6 panels: 46-inch (for use in wide screen LCD TVs)

8. generation LCD substrater er 2200 x 2400 mm  (Sharp's kommende fabrik)
7. generation LCD substrater er 1870 x 2200-mm (S-LCD)

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 29 September 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Som navnet antyder er S-LCD en LCD fabrik.

LG.Philips er den største producent af LCD paneler, så nej LG og Philips vil meget sjældent have brug for at gå ud og købe paneler af andre. Behovet for paneler hænger dog ikke kun sammen om de har en panelfabrik eller ej, det kommer også an på hvilke generationsfabrikker der er tale om.

Der findes mange panelfabrikanter, men fabrikkerne for LCD og plasma er jo segmenterede. Her er stort set alle LCD panelfabrikanter: http://www.flatpanels.dk/hvor.php

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Svar: Fordi TV-billedet ikke kan tåle at komme i tilbudsavisen!

Nærmere fordi det rent foto-teknisk er ret vanskeligt både at få en ordentlig lyssætning på selve apparatet, og tage et billede med et brugbart screen-shot af billedet. Og under alle omstændigheder vil det ikke sige et klap om billedets kvalitet alligevel...

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes