Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 18:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kontrast ????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtl1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hej til alle

I vores søgen efter et LCD TV, er vi efter hånden kommet frem til 3 modeller som vi gerne vil have , men vi suntes at det er meget forvirrende med de tal som de forskellige producenter oplyser for deres kontrastforhold, så mit ? er hvad betyder følgende

NAD:  Kontrast forhold 1500:1

Samsung:   dynamisk kontrast forhold: 3000:1

Philips:  Dæmpet baggrundsbelyst kontrast :  6.000:1

Jeg kan forholde mig til ordret kontrast, men dynamisk og dæmpet hvad er det og hvordan sammenligner man, jeg ved godt at det ikke er spec. der skal afgører hvad vi skal købe, men vil gerne vide hvilken teknik som typerne gemmer.

Michael

Til top Vis mtl1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtl1

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

mtl1 skrev:
Jeg kan forholde mig til ordret kontrast, men dynamisk og dæmpet hvad er det og hvordan sammenligner man, jeg ved godt at det ikke er spec. der skal afgører hvad vi skal købe, men vil gerne vide hvilken teknik som typerne gemmer.

De to sidstnævnte kan skrue op og ned for baggrundsbelysningen, alt efter hvad billedet indeholder. Det svarer kort sagt til Dynamisk Iris på f.eks. Sony VPLHS 50 projektoren, hvis det siger dig noget. Kontrast opgives ved at måle et helt sort og et helt hvidt billede, og angive forskellen. Ved at kunne dæmpe belysningen i det sorte billede, bliver kontrasten større end panelet i bund og grund selv kan håndtere. Det kan man så sige er "snyd", men det fungerer faktisk i praksis, fordi øjet forholder sort og hvid til hvad der er rundt om. Hvis billedet er næsten helt hvidt, gør det ikke noget at en sort detalje ikke er helt sort, den vil opfattes som sort. Og omvendt, hvis billedet er næsten helt sort, behøver en hvid detalje ikke være så lys for at opfattes som hvid.

En anden måde at måle kontrast på, der generelt opfattes som mere seriøs, er ANSI-kontrast. Her måler man et skabræt af sorte og hvide felter, således at man måler skærmens evne til at vise sort og hvid samtidig. Problemet med denne måling er at den netop ikke tager højde for den dynamiske baggrundsbelysning, der reelt giver en fordel i praksis. Dette er årsagen til at man bør lægge mindre og mindre vægt på kontrast-angivelser, efterhånden som dynamisk baggrundsbelysning vinder frem - for hverken on/off kontrast eller ANSI-kontrast er særligt retningsvisende for hvor god kontrasten i billedet reelt er i praksis - on/off vil give et for højt tal, men ANSI vil på den anden side give et for lavt tal.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

mtl1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Takker for dit fyldestgørende svar, og jeg kan se at det med spec ikke er til at bruge til noget, det vil altid værer indtrykket "live" der skal værer udslagsgivende for hvad valget falder på.

Så nu er det bare at komme i gang med at besluttes os.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes