Sendt: 28 September 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
Når jeg ser film på min Sanyo PLV-Z3 irriterer det mig nogen gange at billedet ikke kører flydende ved panoreringer. Jeg har forstået at dette fænomen hedder Trailing.
Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette? Nogen indstillinger på henholdsvis dvd-afspiller eller projektor jeg kan prøve?
Eller er det bare dvd-formatet der ikke er godt nok? Eller mine øjne der er for gode? 
|
|
|
Der er to-tre muligheder: Det kan være at du bare har bemærket at film indspilles ved 24 billeder i sekundet, hvilket ikke er nok til at skabe flydende panoreringer, derfor hakker det en smule - også i biografen. Udover dét: Hvis du oplever det er på region 1 film du ser problemet, så kan det skyldes den måde man konverterer de 24 Hz til 60 Hz på - hvert andet billede vises 2 gange, og hvert andet 3 gange. Dette giver knapt så flydende panoreringer som ved PAL. Ved PAL, altså region 2 film (hvis vi ser bort fra region 2 film fra Japan...), speeder man filmen op til 25 billeder i sekundet, og dobler op til 50 (interlace-problematikken lader vi lige ligge i denne omgang...). Dette giver lidt mere flydende panoreringer end en film vist som NTSC. Det er dog ikke det helt vilde der er tale om her. Men PAL film kan trigge et langt værre problem, nemlig at relativt meget udstyr er bygget til at arbejde i 60 Hz, og derfor konverterer de 50 Hz til 60 - og dette giver et ret voldsomt hakkeri.
Dette gælder faktisk relativt mange projektorer, men ikke Z3 - den håndterer både 50 og 60 Hz fint på alle indgange, så det er ikke her problemet ligger. Det kan derimod meget nemt være i afspilleren, da visse afspillere konverterer fra 50 til 60 Hz når de kører progressive scan, og/eller via DVI udgangen. I nogle tilfælde kan det ændres i opsætningen, hvis du har en justering mellem PAL, NTSC og Auto på video-udgangen kan du forsøge at ændre denne indstilling. Det er ikke sikkert problemet er isoleret til DVI-udgangen, derfor er det ikke sikkert du kan finde frem til problemet ved at skifte indgang.
Test-disc'en man kan købe fra www.peterfinzel.de (ret billig, og han sender uden at kræve forudbetaling) indeholder en test-sekvens der meget tydeligt viser om billedet vises som 50 Hz uden hakkeri. Ellers, så brug min yndlings-testsekvens - scene 11 fra Star Wars episode 2. Hvis der konverteres mellem 50 og 60 Hz hakker panoreringerne voldsomt, og lamperne inden i baren står nærmest dobbelt. Men som sagt vil panoreringen aldrig (uden Natural Motion...) være _helt_ flydende. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|