Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: panasonic th-42pa50 hyletone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Som ny bruger i forumet håber jeg på input fra kendere på området.

Jeg har netop erhvervet et panasonic th-42pa50 som jeg er yderst tilfreds med, med hensyn til design og billedkvalitet ihvertfald.

Lyden er dog en anden sag. Selve lyden på programmerne er helt fint, men der er konstant en højfrekvent hyletone, man især lægger mærke til når der ikke er skruet højt op for lyden. Det lyder som om tonen kommer fra højtalerne, da tonen er tydligst på forsiden af tvet ved højtalerudgangen.

Er der nogen der har en idé til hvad tonen skyldes, og om det kan være rigtigt den skal være der.

Tvet er bestilt fra tyskland, så lidt input inden det ryger retur ville være skønt.

Til top Vis bearbeer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bearbeer

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

hej

er det en meget irretende tone? Mange plasmaer har blæsere indbygget for at holde varmen bare en lille smule nede og disse kan larme en smule, men ikke så meget. Mit tv siger også ganske lidt, men det er ikke ret meget.

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

hej nemligja

Det er en meget irriterende tone. Jeg synes dog ikke det lyder som en hylen fra en blæser, det er den lidt for konstant og høj til.

Det lyder som om det kommer nede fra højtaleren og ikke inde fra selve tvet (har haft ørene begge steder :-) , men det er svært at sige konkret hvor det stammer fra. Troede først det var selve lyden i højtaleren, men lyden er der også på mute.

lth1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Er det sådan at lyden ændre sig til endnu højere toner jo mere hvid/lys du har på skærmen?

Jeg havde et problm med en LG plasma. Der var en svag hylen når man havde mærke billeder på skærmen, men ved meget lyse billeder hylede den.

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Ith1

Jeg har ikke lagt mærke til om tonen ændrer sig efter farverne, det vil jeg da prøve at ligge mærke til når jeg starter det op igen.

Tonen er der dog konstant, jeg har ihvertfald ikke opdaget at den er forsvundet/minimeret på noget tidspunkt (så det kan ikke være meget tonen ændrer sig efter farverne, men tjekker det alligevel)

Det er temmelig frusterende at man er nød til at skrue højt op for lyden for at man ikke skal høre den "tinitustone" konstant, surt når man ellers er glad for sin nye skærm

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

... som ITH1 siger, så tjek lige om den tager til ved en hel hvid skærm.... det er en meget normal "ulempe" ved plasma....

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej Knoxville

Det vil jeg gøre.

Det må bare siges, at tonen også er ret konstant ved andre billedfarver (så tv igår, og kunne høre tonen konstant) Så selv om den skulle være højere ved hvide farver, er tonen der stadig konstant, og det mener jeg jo ikke burde være tilfældet på en ny skærm.

Det kunne være andre med samme tv, havde lignende problem.

lth1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Har du hørt ved forhandleren om det er noget den skal gøre. De må evt. have nogle demomodeller stående som du evt. kan prøve at "høre" på, i så fald du har købt det i en butik?

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

tvet er som jeg nævner i mit første indlæg bestilt i tyskland.

Jeg kan naturligvis prøve at finde samme model i en butik i DK og høre om det skulle have samme tendens.

I forbindelse med spørgsmålet om tonen er afhængig af skærmfarven (hvid) synes det ikke at være tilfældet.

Det lyder som om tonen kommer ud af højtaleren som en konstant baggrundstone, og det er heller ikke tvsignalet da samme tone er der om der er sat antennekabel i eller ej. Den er der hele tiden når bare tvet er tændt :-(

Det kunne derfor være rart at høre fra andre med pa50 (der må jo være nogle stykker herinde) om de også har samme tone, hvis de prøver at lytte ved højtaleren (tydligst i venstre side på mit)

lth1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desvæære ikke nogen der har haft problemet, men prøv evt. at søge på google, for jeg er sikker på at hvis der er andre der har problemet, må de have skrevet om det.

Jeg vil mene du skal kontakte forhandleren med henblik på en ombytning. Det er helt sikkert at det må være en fejl i tvet.

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Min (PA50)har også en svag hyletone, men ikke en jeg lægger mærke til, med mindre jeg har skruet helt ned fra lyden. En lignede lyd havde mit gamle CRT Phillips også, blot noget højere.

Men hvis du gerne vil af med lyden, kan du jo bare sættes den ledeste heavy plade på, lægge det ene øre til højtaleren, og så skru op på 100%, og bliv så der 1 time. Denne procedure gentages så for det andet øre. Hvis hyletonen stadig er der, startes forfra. Der ydes ingen garanti for at andre hyletoner vil fremkomme efter denne gang ørevold.

Sorry, noget være skrammel og lukke ud, men kunne ikke lige lade vær. Det skal IKKE tages personligt, og menes kun som en lille joke

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Jeg er enig i tonen er tydligst når der er skruet ned for lyden, da denne eller overdøver den sådan nogenlunde da.

Nu siger du din er svag, og jeg vil da håbe for dig den er svagere end min, for jeg kan ane tonen selv med lyd på, hvilket er noget af et irritationsmoment i det daglige.

hehe ja det kan jo være en løsning på problemet, nok ikke anbefalelsesværdig, men dog en løsning. ;-)

Jeg kan dog ikke forstå, at det skal være meningen at der skal være sådan en konstant høj tone.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

- vil blot lige sige at jeg også er ejer af ditto plasma, og jeg har ingen problemer med hyletoner af nogen art. Dog kan jeg høre en svag "summen", som jeg fornemmer kommer bagfra TV'et - og lydniveauet er på ingen måde hørbart når jeg sidder i sofaen og ser TV................tror desværre at der er en fejl på dit Pana.  

Hvis der er fejl på det, burde det være noget du vil kunne få reperaret her i DK, da der er Europa-garanti på Panasonic - men du må meget gerne skrive hvordan en sådan "Europa-garanti" håndteres i praksis - jeg har nemlig også købt mit TV i Tyskland ( Sam-Tec, Berlin )

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Tak for dit indlæg. Dejligt at høre en beskrivelse af lyden fra en med samme tv. Den summen på bagsiden har jeg også, den er dog som du skriver, minimal, og langtfra generende.

Det er først når jeg sidder foran tvet at hyletonen er hørbar (kommer fra venste side nede ved højtaleren), så det må altså være en anden ting der udsender denne åbenbart.

Jeg er også efterhånden af den overbevisning, at det ikke kan være rigtigt at denne tone skal være der, så vil undersøge garanti/reperationsmulighederne.Det ville jo være rart at man kunne slippe for at sende retur til tyskland for reperation.

Jeg har selv handlet ved Samtec, så jeg vil gerne orientere om forløbet, så du kan drage nytte af det i tilfælde af du skulle få brug for det, hvad jeg naturligvis ikke håber.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

bearbeer; Nu hvor du har skrevet eksakt hvorfra din hyletone kommer fra, har jeg lige tændt for mit eget Pana for at høre om jeg kam høre noget lignende....og der kommer INGEN generende hyletone fra de indb. højtalere fra mit Pana.

- Iøvrigt ganske morsomt at du har handlet dit TV samme sted som jeg. Og netop derfor glæder det mig at du vil orientere om hvordan en garanti-reperation vil blive håndteret - held & lykke med det.

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

bearbeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Tak fordi du tjekkede det af, så kan jeg jo roligt "brokke mig" hehe

Bare surt at skulle til at aflevere sit nyankomne plasma inden man har nået at få glæde af det:-(

Jeg skal nok give en staus med forløbet, håber det kommer til at køre smertefrit.

Morten Ravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2005
Sendt: 09 November 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej bearbeer

Jeg vil meget gerne høre hvad du finder ud af med dit tv. Da mit nu 4 måneder gamle pa50 er begyndt at hyle på samme måde som dit.

Jeg har også handlet hos sam-tec, så det ville være rart at kunne høre hvad der kan gøres ved dette problem.

Til top Vis Morten Ravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Ravn

Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Morten Ravn skrev:

Hej bearbeer

Jeg vil meget gerne høre hvad du finder ud af med dit tv. Da mit nu 4 måneder gamle pa50 er begyndt at hyle på samme måde som dit.

Jeg har også handlet hos sam-tec, så det ville være rart at kunne høre hvad der kan gøres ved dette problem.

Hvis I har fået Samtec til at stemple garantihæftet, kan I jo "bare" indlevere det til reparation hos et dansk Panasoniccenter - så dækker reklamationsretten.

MVH/Kasper

Til top Vis Kasper Bang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Bang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes