| Forfatter |
|
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har søgt og læst... og der er mange tråde om emnet, men jeg syntes stort set kun de beskriver hvad formaterne er, ikke hvordan i bruger dem derhjemme.
Nu hvor jeg selv (endelig) har fået mig et 16:9 fjernsyn, er jeg lidt interesseret i at vide hvordan i ser film.
Sætter i jeres fjernsyn til 16:9 eller Widescreen når i ser film, der er nemlig en forskel på mit fjernsyn? __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wizard skrev:
| Sætter i jeres fjernsyn til 16:9 eller Widescreen når i ser film, der er nemlig en forskel på mit fjernsyn? |
|
|
Hvad er det for et tv? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Philips 32PW9570
__________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke passe at 16:9 er zoom, dvs. til letterbox-film med sorte bjælker i top og bund, og widescreen er ægte 16:9, hvor billedet strækkes til hele skærmen? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er også sådan jeg opfatter det, ihvertfald ser film og Xbox mest rigtig ud i widescreen.
Når DR sender i 16:9, er der dog bjælker for oven og forneden i widescreen, så her er 16:9 bedst? __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Luke Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget forskelligt fra tv til tv hvilken format der lige passer bedst, der er også dem der for en hver pris strækker billedet op til 16/9 selv om personerne bliver både lange og skæve i ansigterne 
Selv foretrækker jeg et lidt mindre billede frem for ovennævnte ..
__________________ /Per Røntved
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wizard skrev:
|
Jo, det er også sådan jeg opfatter det, ihvertfald ser film og Xbox mest rigtig ud i widescreen.
Når DR sender i 16:9, er der dog bjælker for oven og forneden i widescreen, så her er 16:9 bedst?
|
|
|
Du skal bruge det format der passer til udsendelsen. Dvs. hvis det er en ægte 16:9 udsendelse, f.eks. DVD og Xbox hvis spillet er i 16:9, så skal du bruge widescreen. 16:9 skal du _kun_ bruge hvis materialet er med sorte bjæler i top og bund, ellers skærer du noget af billedet væk! __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Luke Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke begrænset hvad der bliver sendt i ægte 16/9 ?
Mit tv (Grundig) stiller selv om når det modtage ægte 16/9 og det sker faktisk kun når jeg ser dvd og på en enkelt tysk kanal ..
Eller er det mig der har fået noget galt i halsen ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luke skrev:
|
Er det ikke begrænset hvad der bliver sendt i ægte 16/9 ? |
|
|
Det kommer an på hvordan du modtager tv-signalerne, DR har efterhånden en del 16:9 udsendelser. Men begrænset er det dog stadigvæk. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Luke Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg set
Men er det ægte 16/9 ? for der skal jeg selv skifte format ??
Wizard/ Sorry jeg spammer din tråd 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luke skrev:
|
Ja det har jeg set
|
|
|
For at modtage ægte 16.9 skal du have en selector fra TDC og dit tv skal stå i wide. Wide passer til alle 16:9 formater, dog vil der stadig være sorte bjælker for oven og neden på 2:35.1 format. Hvis du zoomer det format ind foringer du billedet og mister også undetekst m.m. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luke skrev:
| Men er det ægte 16/9 ? for der skal jeg selv skifte format ?? |
|
|
Hvis der er sorte bjælker i top og bund (hvis du f.eks. vælger 4:3 visning), så er det ikke ægte 16:9. Hvis du modtager DR analogt (dvs. ikke via digital parabol eller selector), så er det helt sikkert ikke ægte 16:9. De udsendelser der vises på DR i letterbox, er generelt næsten altid ægte 16:9 når man modtager det digitalt. Bemærk at blot fordi tv'et automatisk skifter, behøver det ikke være ægte 16:9 - mit Philips 8807 skifter selv til zoom på DR-udsendelser, selv om auto-funktionen er slået fra - dette skyldes et signal via tekst-tv, der fortæller tv'et at dette signal er letterbox. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Luke Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay ... 
Takker for svar ... __________________ /Per Røntved
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luke skrev:
|
Ja det har jeg set
|
|
|
Det gør ikke noget, det er relevant for tråden. __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
For at modtage ægte 16.9 skal du have en selector fra TDC og dit tv skal stå i wide. Wide passer til alle 16:9 formater, dog vil der stadig være sorte bjælker for oven og neden på 2:35.1 format. Hvis du zoomer det format ind foringer du billedet og mister også undetekst m.m. |
|
|
Dog hvis du har analogt kabal sender STV 4 efter hånden en del i ægte 16:9, nok mere end DR 1 over selector.
|
| Til top |
|
| |
Kasper Bang Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kaprer også lige tråden en anelse, da det direkte spørgsmål nu synes besvaret: 
1) Er det bare mig eller glemmer DR ikke ofte at udsende korrekt 16:9-signal? Ofte ser udsendelsen ud til at være gearet til ægte 16:9 (4:3 m. sorte bjælker og underteksterne kørt op i billedfeltet) MEN med stationslogoet i den øverste bjælke. Det kan da ikke være noget, de gør bevidst, da det er komplet tåbeligt? For the record, jeg har Sagem 60-selectoren og husker at opretholde 16:9-indstillingen, når boksen en gang imellem skifter væk fra den indstilling af sig selv.
2) Hvornår filen begynder TV 2 at sende i ægte 16:9 - skal man starte en underskriftsindsamling? Udsendelserne er ellers så småt gearet i og med at samtlige film efterhånden sendes i letterbox. Kan de ikke indse, at de vil glæde mange og kun genere de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet. Og dog, "TV 2tempæls" kerneseer er vel også over 60. Grrrh!
MVH/Kasper
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke bare dig. Der er langt imellem DR sender i ægte 16:9.
Re TV2, mon ikke de fleste der har selector også har 16:9 udstyr? Så de kunne vel roligt sende 16:9 på selector uden at genere mange.
Jeg ser da også serier som 24 timer, Lost og Alias fra sverie fremfor TV2 for at se dem i ægte 16:9.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper Bang skrev:
|
Jeg kaprer også lige tråden en anelse, da det direkte spørgsmål nu synes besvaret: 
2) Hvornår filen begynder TV 2 at sende i ægte 16:9 - skal man starte en underskriftsindsamling? Udsendelserne er ellers så småt gearet i og med at samtlige film efterhånden sendes i letterbox. Kan de ikke indse, at de vil glæde mange og kun genere de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet. Og dog, "TV 2tempæls" kerneseer er vel også over 60. Grrrh!
MVH/Kasper
|
|
|
Hmm, Borset fra at jeg også gerne så flere 16.9 udsendelser i tv, så har du nu langt fra ret når du mener at kun få har 4.3 fjernsyn, 4.3 fjenrsyn er stadig dem der står flest af i de danske hjem, også selv om 16.9 tv salget er stigende og har været det længe. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kasper Bang Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
| Hmm, Borset fra at jeg også gerne så flere 16.9 udsendelser i tv, så har du nu langt fra ret når du mener at kun få har 4.3 fjernsyn, 4.3 fjenrsyn er stadig dem der står flest af i de danske hjem, også selv om 16.9 tv salget er stigende og har været det længe. |
|
|
Du mangler lige min bisætning, "de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet" - det må vel trods alt være en mindre del af vore ældre medborgere. Jeg er godt klar over, at 4:3-tv stadigvæk er normen i de danske hjem.
Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?
MVH/Kasper
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper Bang skrev:
Du mangler lige min bisætning, "de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet" - det må vel trods alt være en mindre del af vore ældre medborgere. Jeg er godt klar over, at 4:3-tv stadigvæk er normen i de danske hjem.
|
|
|
Nu er det vel også de færreste 4:3 fjernsyn der selv kan skifte over til 16:9. For ellers vil et ægte 16:9 jo se helt forkert ud på et 4:3 fejernsyn.
|
| Til top |
|
| |