Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 / Widescreen... igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt og læst... og der er mange tråde om emnet, men jeg syntes stort set kun de beskriver hvad formaterne er, ikke hvordan i bruger dem derhjemme.

Nu hvor jeg selv (endelig) har fået mig et 16:9 fjernsyn, er jeg lidt interesseret i at vide hvordan i ser film.

Sætter i jeres fjernsyn til 16:9 eller Widescreen når i ser film, der er nemlig en forskel på mit fjernsyn?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:
Sætter i jeres fjernsyn til 16:9 eller Widescreen når i ser film, der er nemlig en forskel på mit fjernsyn?

Hvad er det for et tv?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Philips 32PW9570

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:
Philips 32PW9570

Kan det ikke passe at 16:9 er zoom, dvs. til letterbox-film med sorte bjælker i top og bund, og widescreen er ægte 16:9, hvor billedet strækkes til hele skærmen?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jo, det er også sådan jeg opfatter det, ihvertfald ser film og Xbox mest rigtig ud i widescreen.

Når DR sender i 16:9, er der dog bjælker for oven og forneden i widescreen, så her er 16:9 bedst?

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det er meget forskelligt fra tv til tv hvilken format der lige passer bedst, der er også dem der for en hver pris strækker billedet op til 16/9 selv om personerne bliver både lange og skæve i ansigterne

Selv foretrækker jeg et lidt mindre billede frem for ovennævnte ..

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:

Jo, det er også sådan jeg opfatter det, ihvertfald ser film og Xbox mest rigtig ud i widescreen.

Når DR sender i 16:9, er der dog bjælker for oven og forneden i widescreen, så her er 16:9 bedst?

Du skal bruge det format der passer til udsendelsen. Dvs. hvis det er en ægte 16:9 udsendelse, f.eks. DVD og Xbox hvis spillet er i 16:9, så skal du bruge widescreen. 16:9 skal du _kun_ bruge hvis materialet er med sorte bjæler i top og bund, ellers skærer du noget af billedet væk!

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Er det ikke begrænset hvad der bliver sendt i ægte 16/9 ?

Mit tv (Grundig) stiller selv om når det modtage ægte 16/9 og det sker faktisk kun når jeg ser dvd og på en enkelt tysk kanal ..

Eller er det mig der har fået noget galt i halsen ?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Luke skrev:

Er det ikke begrænset hvad der bliver sendt i ægte 16/9 ?

Det kommer an på hvordan du modtager tv-signalerne, DR har efterhånden en del 16:9 udsendelser. Men begrænset er det dog stadigvæk.

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg set  

Men er det ægte 16/9 ? for der skal jeg selv skifte format ??

Wizard/ Sorry jeg spammer din tråd

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Luke skrev:

Ja det har jeg set  

For at modtage ægte 16.9 skal du have en selector fra TDC og dit tv skal stå i wide. Wide passer til alle 16:9 formater, dog vil der stadig være sorte bjælker for oven og neden på 2:35.1 format. Hvis du zoomer det format ind foringer du billedet og mister også undetekst m.m.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Luke skrev:

Hvis der er sorte bjælker i top og bund (hvis du f.eks. vælger 4:3 visning), så er det ikke ægte 16:9. Hvis du modtager DR analogt (dvs. ikke via digital parabol eller selector), så er det helt sikkert ikke ægte 16:9. De udsendelser der vises på DR i letterbox, er generelt næsten altid ægte 16:9 når man modtager det digitalt. Bemærk at blot fordi tv'et automatisk skifter, behøver det ikke være ægte 16:9 - mit Philips 8807 skifter selv til zoom på DR-udsendelser, selv om auto-funktionen er slået fra - dette skyldes et signal via tekst-tv, der fortæller tv'et at dette signal er letterbox.

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Okay ...

Takker for svar ...

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Luke skrev:

Ja det har jeg set  

Det gør ikke noget, det er relevant for tråden.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

For at modtage ægte 16.9 skal du have en selector fra TDC og dit tv skal stå i wide. Wide passer til alle 16:9 formater, dog vil der stadig være sorte bjælker for oven og neden på 2:35.1 format. Hvis du zoomer det format ind foringer du billedet og mister også undetekst m.m.

Dog hvis du har analogt kabal sender STV 4 efter hånden en del i ægte 16:9, nok mere end DR 1 over selector.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kaprer også lige tråden en anelse, da det direkte spørgsmål nu synes besvaret:

1) Er det bare mig eller glemmer DR ikke ofte at udsende korrekt 16:9-signal? Ofte ser udsendelsen ud til at være gearet til ægte 16:9 (4:3 m. sorte bjælker og underteksterne kørt op i billedfeltet) MEN med stationslogoet i den øverste bjælke. Det kan da ikke være noget, de gør bevidst, da det er komplet tåbeligt? For the record, jeg har Sagem 60-selectoren og husker at opretholde 16:9-indstillingen, når boksen en gang imellem skifter væk fra den indstilling af sig selv.

2) Hvornår filen begynder TV 2 at sende i ægte 16:9 - skal man starte en underskriftsindsamling?  Udsendelserne er ellers så småt gearet i og med at samtlige film efterhånden sendes i letterbox. Kan de ikke indse, at de vil glæde mange og kun genere de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet. Og dog, "TV 2tempæls" kerneseer er vel også over 60. Grrrh!

MVH/Kasper

Til top Vis Kasper Bang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Bang

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det er ikke bare dig. Der er langt imellem DR sender i ægte 16:9.

Re TV2, mon ikke de fleste der har selector også har 16:9 udstyr? Så de kunne vel roligt sende 16:9 på selector uden at genere mange.

Jeg ser da også serier som 24 timer, Lost og Alias fra sverie fremfor TV2 for at se dem i ægte 16:9.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Kasper Bang skrev:

Jeg kaprer også lige tråden en anelse, da det direkte spørgsmål nu synes besvaret:

2) Hvornår filen begynder TV 2 at sende i ægte 16:9 - skal man starte en underskriftsindsamling?  Udsendelserne er ellers så småt gearet i og med at samtlige film efterhånden sendes i letterbox. Kan de ikke indse, at de vil glæde mange og kun genere de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet. Og dog, "TV 2tempæls" kerneseer er vel også over 60. Grrrh!

MVH/Kasper

Hmm, Borset fra at jeg også gerne så flere 16.9 udsendelser i tv, så har du nu langt fra ret når du mener at kun få har 4.3 fjernsyn, 4.3 fjenrsyn er stadig dem der står flest af i de danske hjem, også selv om 16.9 tv salget er stigende og har været det længe.

Kasper Bang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Hmm, Borset fra at jeg også gerne så flere 16.9 udsendelser i tv, så har du nu langt fra ret når du mener at kun få har 4.3 fjernsyn, 4.3 fjenrsyn er stadig dem der står flest af i de danske hjem, også selv om 16.9 tv salget er stigende og har været det længe.

Du mangler lige min bisætning, "de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet" - det må vel trods alt være en mindre del af vore ældre medborgere. Jeg er godt klar over, at 4:3-tv stadigvæk er normen i de danske hjem.

Men er der nogen, der har hørt om TV 2-planer i retning af at sende i 16:9 - eller om nogen som har prøvet at få dem i tale desangående?

MVH/Kasper 

Til top Vis Kasper Bang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Bang

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Kasper Bang skrev:

Du mangler lige min bisætning, "de få uden 16:9-tv, som ikke kan læse de små undertekster i billedfeltet" - det må vel trods alt være en mindre del af vore ældre medborgere. Jeg er godt klar over, at 4:3-tv stadigvæk er normen i de danske hjem.

Nu er det vel også de færreste 4:3 fjernsyn der selv kan skifte over til 16:9. For ellers vil et ægte 16:9 jo se helt forkert ud på et 4:3 fejernsyn.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes