Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ghosting på Samsung LE26R51B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hey.....

Jeg har for nylig købt et HDTV fra Samsung, nærmere betegnet Samsung LE26R51B(X). Der står adskillige steder på nettet (i reviews), at dette LCD tv er super godt og har en lille responstid, de anbefaler det til gaming - mindre ghosting!?

Jeg har dog opdaget, at der en gang i mellem (kun sjældent og ganske hurtigt!) kan forekomme ghosting når jeg ser tv, altså lige som om billedet ikke helt kan følge med. Det er mest når der er en hel hvid baggrund og et mørkt objekt som bevæger sig hurtigt. Men oftest er der ikke ghosting ved hurtige bevægelser! Er der grund til panik - er det mit tv det er galt med, eller kan det sagtens forekomme på tv som har en lille response tid!? Eller kan det være på grund af mit antenne signal!?

Har købt mit LCD tv med henblik på gaming (xbox 360) i HD opløsning, og det ville da være noget skidt, hvis der forekom ghosting dér - specielt når Microsoft har anbefalt dette LCD tv til gaming med xbox 360!?

Håber i kan svare på dette :D

Hilsen en fustreret tv-kigger

Til top Vis hanZen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanZen

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget galt med dit TV. jeg har personligt aldrig set en LCD/Plasma skærm hvor der ikke er Ghosting ligemeget hvad responstime så er. men det må være meget minimalt på dit tv, mange andre LCD'er/Plasmaer er meget slemme til det.

Nicolai

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Forresten. Jeg har lige prøvet at tilslutte min PS2 til dette tv, men kan det passe, at grafikken bliver en del pixeleret, slet ikke så skarp som på mit CRT tv!? Prøvede godt nok kun med et spil (Pro Evo Soccer 5) og tilsluttede via RGB scart stik. Det siger jo nok sig selv, men det virkede som om det var strukken meget ud, men det forklarer jo også pixeleringen!?? Håber bare ikke der er pixelering når jeg skal tilslutte min xbox 360 (når den udkommer)!??

Cheers...........

chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Grunden til at din playstation2 bilver pixeleret er at billede sendes ud i noget der ligner 640x480 interlaced, altså 480i, noget under de 1366x768 dit tv viser.

Du kan få et bedre billede med din playstation ved at købe et component kabel og sætte playstationen til at outputte progressive. Det kan dog kun lade sig gøre på de senere modeller. SCPH-50000 eller senere. Den nye slimline model kan du selvfølgelig gøre det med.

Du vil ikke have noget problem med din xbox 360, da den har hdmi output og samtidig en opløsning på 1280x720 progressive, altså 720p. Her bliver outputtet strukket meget lidt, eller også vises det med sort ramme (det er at foretrække)

Hvis du slutter din pc til fjernsynet via et dvi->hdmi kabel vil du også få et KNIFskarpt billede.

Altså, no worries. Det hele bliver ok med xbox360.
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en HTPC, der er rigeligt kraftig til gaming sluttet til 32" udgaven, og jeg har ingen problemer med ghosting overhovedet. Heller ikke ved spil som Doom 3 eller Far Cry. Dog har jeg samme problem som dig når jeg ser tv, hvis billedkvaliteten ikke er i top. På dvd'er Der går dog heldigvis ikke ret lang tid til at Stofa udbyder digital spejling af programpakkerne i Aalborg :-)
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Undskyld. Det er måske lidt flueknepperi, men snakker vi om ghosting eller slør?

Ghosting vil jo helt sikkert binde sig til dit analoge Tv signal, mens slør kan forekomme alle steder. Hvis det er førstnævnte kan det hurtigt konkluderes, men hvis det er slør, så kan det hænge sammen med mange ting.

At man kan opleve slør på Tv signaler behøver ikke nødvendigvis være fordi responstiden er for høj, men derimod fordi fjernsynssignalet er så lavt. Når det så skal opskaleres til Tv'ets native opløsning, så vil billedet også blive mere sløret (så længe vi snakker SD signaler) og ved motion bevægelser, kan det så fremhæve effekten.

Du er ikke ene om det med PS2. Jeg har hørt den tilbagemelding før og som sådan er der jo ikke så meget at gøre. Du kan evt. prøve at skifte til et odt kabel, men du vil nok ikke opnå alverden.

Men ellers skal du prøve at køre et testmønster. Hvis du lige umiddelbart har mulighed for at tilslutte dit Tv til computeren via VGA, så du opnår et billede i opløsningen 1360x768, så skal jeg prøve at vise dig frem til et program, som let kan afsløre hvor og hvornår sløret er værst. Effekten fremhæves naturligvis og det er kun teoretisk, men man kan hurtigt danne sig et indtryk af, om slør er værst på farveflader, sort/hvid flader eller lignende.

Det kan for den sags skyld også godt afsløre efterglød på et CRT Tv.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

iceman24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

undskyld men "SLØR" er det når f.eks. dele af ansigtet ikke lige helt kan følge med 

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Rent definitionsmæssigt er slør og ghosting ikke det samme. Ghosting er når billedet nærmest har en spøgelsesmæssig kopiering ved siden af billedet. Det forekommer eksempelvis ofte på analoge forbindelse hvor signalet ikke er synkroniseret. Det kan se sådan ud: http://www.flatpanels.dk/begreber.php#10

Slør er når de små pixels ikke kan opdateres hurtigt nok. Så oplever man f.eks. slørhaler eller slørede kanter hvis der sker en hurtig bevægelse på skærmen.

Det er ikke for at sidde og fluekneppe, men jeg var bare i tvivl om, hvad hanzen hentydede til.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg hentydede bare til det, at hvis man fx sidder og ser et eller andet i fjernsynet, og personen på billedet fx drejer hovedet hurtigt, så kan man ane at hovedet, i mens det drejer, har et spor efter sig fra selve billedet af hovedet, hvis du/i forstår hvad jeg mener!´? :D

Men det er nok bare fordi, at mit antennesignal er analog og generelt ikke alt for super! Hvis jeg ser dvd'er så er det også minimalt, men det sker da en gang i mellem!? Men det er vel meget normalt, når der "kun" er tale og en forbindelse via almindelig scart stik!??

Cheers.............

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

For Tv'ets vedkommende kan det sagtens hænge sammen med den lave opløsning. For når billedet så skal opskaleres bliver det naturligvis heller ikke helt tydeligt. Og når hurtigere bevægelser så skal gengives kan det fremprovokere slør i et andet omfang end f.eks. på DVD film.

DVD film skal også opskaleres, så det kan godt være samme aspekt af sagen. Jeg har ikke selv haft tid til at teste Samsungs skærme helt igennem, så jeg kan ikke sige noget ud fra min egen erfaring. De er dog målt til at være nogle af de hurtigere skærme på markedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes