Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 4:3 format - hvornår ophører det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2005 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Undrer mig noget over hvorfor 4:3 formatet stadig er det gængse hos tv-stationerne på nær enkelte undtagelser i tv-programmet på DR...særlig når man tænker på det næsten ikke er til at  opdrive andet end 16:9 tv-apparater i dag?

Nogen der har en fornuftig forklaring, for det er da ikke til at holde ud og se på et udtrukket billede på et widescreen tv...eller alternativt at formindske billedet med sorte bjælker i siderne til følge for at få et normalt billede. Foretrækker stadig et gammelt 4:3 tv når nu betingelserne er som de er, og det er jo lidt ærgerligt.

Hvornår mon man regner med konsekvent at gå over til 16:9 format hos de mange tv stationer?

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Hvornår mon man regner med konsekvent at gå over til 16:9 format hos de mange tv stationer?

Det har uden tvivl lange udsigter! Der findes jo hundredetusindevis af produktioner i 4:3, og det kan der jo ikke laves om på. Det er ikke realistisk at tro, at DR og andre helt vil afstå fra at sende 4:3 udsendelser. Det ville jo betyde, at DR ikke længere ville kunne sende "90 års fødselsdagen" nytårsaften. Skræmmende perspektiver ikke sandt?

Det som DR har lovet er, at alle nye egenproduktioner vil være i 16:9 fra år 2006 (tror jeg nok det er). Men disse egenproduktioner udgør jo, trods alt, kun en lille del af den samlede programflade hos DR.

Vi må med andre ord vænne os til, at det er forskellige formater, der skal vises på vores TV. Medmindre man vil strække/presse billedet, hvilket er uacceptabelt for mig, så må man leve med streger i siderne eller foroven / forneden. Af samme grund har jeg valgt en projektor som TV. Selvom nogle udsendelser har "forkert" format, og jeg derfor får sorte striber på lærredet, er det jo stadigvæk et stort billede jeg får. Herligt!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 November 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Der findes jo hundredetusindevis af produktioner i 4:3, og det kan der jo ikke laves om på.

Men det gør de, de . Har set et par dokumentar udsendelser som var i 16:9, der var nogle gamle film-klip som de bare havde cropped til 16:9 . Grand Prix kavalkaden der var de gamle musik-numre også cropped til 16:9, det så ud som om det var en amatør fotograf der havde filmet det.

Nu er vi næsten sluppet af med pan/scan helvedet, nu skal vi døje med cropping istedet .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

perejvind skrev:

Der findes jo hundredetusindevis af produktioner i 4:3, og det kan der jo ikke laves om på.

Men det gør de, de . Har set et par dokumentar udsendelser som var i 16:9, der var nogle gamle film-klip som de bare havde cropped til 16:9 . Grand Prix kavalkaden der var de gamle musik-numre også cropped til 16:9, det så ud som om det var en amatør fotograf der havde filmet det.

Nu er vi næsten sluppet af med pan/scan helvedet, nu skal vi døje med cropping istedet .

Ja det er naturligtvis en sørgelig mulighed. Jeg har også set brudstykker af "Borte med blæsten" som var cropped til 16:9. Så stod Scarlett O´Hara der med fødderne kappet af

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 November 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Så dokumentaren om de Finske børn der kom til Danmark unden krigen, der var de gamle film-klip også cropped til 16:9, nu må De sku' stoppe.

Bare fordi folk skal have fyldt hele deres 16:9 skærm, så skal gamle film ødelægges .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes