Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: opgave om lcd vs plasma help! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lenco89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Status: Offline
Sendt: 23 November 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Skal skrive opgave om lcd vs plasma, håber der er nogle herinde der har nogle

gode internet sidder om emnet. Skal beskrive fordele og ulemper ved hver teknologi samt

hvordan de lavet rent teknisk.

Til top Vis Lenco89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lenco89

Gismo987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2005
Sendt: 23 November 2005 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Gismo987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gismo987

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

her er også lidt

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16747

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=712&zoneid=2

ellers må du udnytte den nye søgefunktion, der er skrevet meget om LCD ctr Plasma i forummet

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have meget teknisk information, så kan du også besøge www.flatpanels.dk.

Flere af tingene, som måling af kontrast, mm. er ens.

Rent teknisk omkring plasma finder du en tråd på AVSForum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=574829 (den er lang)

Har du valgt opgaven og skrevet problemformuleringen? Ikke for at gøre dig i tvivl, men kunne det ikke være mere interessant at skrive om en af de kommende panelteknologier, som f.eks. SED, OLED eller NCD? Der kan du hvert fald relativt let få noget teknisk information ud af producenterne og forskerne, da de intet har at forsvare eller beskytte endnu. Det meste af det tekniske ligger som appetizers på deres udviklingsundersider.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Der er rigeligt med læsestof rundt omkring - god fornøjelse

Et par meget "sigende" billeder om forskellen mellem plasma, sed og lcd (når man taler om sort niveau)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 23 November 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Haha, ej jeg synes nu ikke ligefrem de er sigende. De nyeste LCD skærme med dynamisk kontrast og LEDs kan vise et næsten lige så godt sort niveau, som SED skærme, så det er vist at tage en lidt for stor gruppe over én kam

Du skal tænke på at de billeder du har der, er fra en præsentation af SED skærme, som Canon selv har stået for. Canon og Toshibas fremtid på skærmmarkedet afhænger i stor grad af af SEDs succes og derfor skal det også promoveres i forhold til noget folk kan forholde sig til.

Efter jeg snart har haft over 20 LCD monitors hjemme til test, så ved jeg at det er kameraet, som dels fanger det sårlige moment, dels at det er en dårlig repræsentant for en LCD skærm. Det samme gælder for Plasma skærmen.

Den lysstyrke du ser på plasma skærmen svarer, ud fra øjemål på billedet, til omkring et lys på 0,6-1,0 cd/m2. På LCD skærmen svarer det til omkring 3,0-5,0. Der er altså kun meget få skærme som præsterer SÅ dårligt - det er gældende for begge teknologier

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Haha, ej jeg synes nu ikke ligefrem de er sigende. De nyeste LCD skærme med dynamisk kontrast og LEDs kan vise et næsten lige så godt sort niveau, som SED skærme, så det er vist at tage en lidt for stor gruppe over én kam

Du skal tænke på at de billeder du har der, er fra en præsentation af SED skærme, som Canon selv har stået for. Canon og Toshibas fremtid på skærmmarkedet afhænger i stor grad af af SEDs succes og derfor skal det også promoveres i forhold til noget folk kan forholde sig til.

Efter jeg snart har haft over 20 LCD monitors hjemme til test, så ved jeg at det er kameraet, som dels fanger det sårlige moment, dels at det er en dårlig repræsentant for en LCD skærm. Det samme gælder for Plasma skærmen.

Den lysstyrke du ser på plasma skærmen svarer, ud fra øjemål på billedet, til omkring et lys på 0,6-1,0 cd/m2. På LCD skærmen svarer det til omkring 3,0-5,0. Der er altså kun meget få skærme som præsterer SÅ dårligt - det er gældende for begge teknologier

Ja, det er fra et reklame-fremstød

http://www.behardware.com/articles/593-1/close-encounters-of -the-third-kind-sed.html

Dog tror jeg alligevel, at det grundlæggende viser nogle forskelle imellem de forskellige teknologier.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 23 November 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jaja, helt klart. Overordnet (ud fra de omgivelser Canon har vlagt at vise skærmene i; mørkt rum), så er det klart, at Plasma skærmene generelt set leverer en mere sort farve end LCD skærmene. Men jeg synes bare ikke det er så sigende at generalisere på den måde. Du skal prøve at se nogle af de kommende LED LCD skærme. Her vil der virkelig være store ændringer at hente og så har man allerede overhalet den teoretiske farvegengivelse for både SED (før de er på markedet) og plasma.

Man siger jo at "sampling og hold" effekten, som er det princip LCD er bygget op omkring, ikke holder i fremtiden og det kan der også meget vel være noget om. Men det har større potentiale end man lige tror. SED bringer jo ikke nogle af de fordele, som giver et meget større anvendelsesspektre. Man har stadig fladskærme, som dog ikke er ultratynde. Her vil jeg hellere spå om fremtiden for elektronbilledgengivelse, som f.eks. NCD, OLED og PLED. Her begynder man lige pludselig at kunne anvende skærmene på helt andre måder. Det er f.eks. i aviser, blade, direkte på en væg, i loftet osv. Her er det nærmere fantasien der sætter grænser. SED, plasma og LCD skal jo udelukkende konkurrere på billedkvaliteten når vi snakker Tv.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Der er rigeligt med læsestof rundt omkring - god fornøjelse

Et par meget "sigende" billeder om forskellen mellem plasma, sed og lcd (når man taler om sort niveau)

(PS Billeder fjernet, da de fylder ad ht - se det oprindelige indlæg!)

Nu er det jo ikke kun hvor sort den kan vise. Det er meget svært at se på de små billeder, men på den miderste stribe billeder virker det som om, at plasmaen gengiver noget genskær på himlen fra nogle skyer eller? På SED-skærmen derimod er himlen bare knaldsort over det hele... Enten laver plasma skærmen denne effekt helt selv (En ægte skod plasma?), eller også mangler SED-skærmen alle de mørke nuancer, da den gør alt hvad der bare minder om mørkegråt til sort, for tune kontrasten.

Prøv at nærstudere grammofonpladen - på plasmaen kan man næsten fornemme rillerne hele vejen rundt, på SED-skærmen er det en stor sort flade!

Nu er det jo så godt som håbløst at sammenligne på så små billeder - jeg forsøgte så alligevel..., men jeg tror man ville blive skuffet, hvis det var en reel sammenligning mellem de bedste LCD, Plasma og SED-skærme. Mon ikke der inden for den nærmeste fremtid sker en udvikling, så der bliver en reel konkurrence?

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 23 November 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Nu tror jeg heller ikke man skal afgøre det lige på dét grundlag. Kameraet de bruger, trods det er en af Canons topmodeller, gengiver næppe alle de 2 millioner pixels der blot er på SED skærmen.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Ej det var nu også mest for sjov, når de nu selv ligger sådan nogle billeder ud, hvor man hverken kan se buh eller bæh... hehe!
Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 23 November 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg forstod godt budskabet. Mit indlæg skulle også mest læses i sjov

Men jeg ved at Vincent fra Behardware heller ikke er helt enig i Canons fmrestilling af de tre teknologier. Han har jo trods alt en ret stor praktisk erfaring. Jeg har selv været i kontakt med ham et par gange, og på trods af at han er en arrogant skid, så har han da nogle interessante ting at berette.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes