Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD via RGB?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Måske et lidt dumt spm:

Kan man overføre et HD signal via RGB over et scartkabel, eller er HD forbeholdt component/HDMI/DVI??

Et link til lidt teori omkring ovenstående er meget velkomment

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 November 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hmm....hvilken kilde har du, der sender HD via Scart?

Der er intet i vejen med HD som et RGB signal

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Jeg har p.t. ingen HD kilde - jeg grupler bare over hvordan en kommende kilde skal sættes til skærmen

Takker for svaret!

/HC

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:
jdg1 skrev:

Jeg har p.t. ingen HD kilde - jeg grupler bare over hvordan en kommende kilde skal sættes til skærmen

Takker for svaret!

/HC

Det var da så lidt

Men så vidt jeg ved er der ingen kilder, der pt. "outputter" et HD signal via en scart udgang?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Men så vidt jeg ved er der ingen kilder, der pt. "outputter" et HD signal via en scart udgang?

Du har sikkert ret.

Jeg syntes markedet er lidt tyndt mht HD kilder - både mht DVD og sat. receivere, så det burde være nemt at overskue

Det ender nok med at en HTPC løsning skal fodre skærmen med HD. (dem er der desv. heller ikke for mange af...)

/HC

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

jdg1 skrev:

Du har sikkert ret.

Jeg syntes markedet er lidt tyndt mht HD kilder - både mht DVD og sat. receivere, så det burde være nemt at overskue

Det ender nok med at en HTPC løsning skal fodre skærmen med HD. (dem er der desv. heller ikke for mange af...)

/HC

Der findes ikke HD-dvd afspillere endnu. Du tænker på opskalering af et SD signal?

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Årh så pyt da.. lidt tyndt=ingen

Denne er dog ikke helt tosset..

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1100&zoneid=1

/HC

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Årh så pyt da.. lidt tyndt=ingen

Denne er dog ikke helt tosset..

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1100&zoneid=1

/HC

Ja, den kan opskalere dvd til en højere opløsning (i øvrigt en fejl i artiklen, den er ikke den første afspiller der kan opskalere til 1080p). Det gør dog ikke signalet/billedet til HD

HD er en betegnelse for kildematerialet

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 November 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Den må du gerne lige forklare yderligere for mig
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
jdg1 skrev:

Altså, hvis man tager et SD signal og opskalerer det til en højere opløsning (eksempelvis 1366*768), så er det efter min mening misvisende at kalde det HD. En almindelig PAL dvd eller en tv-udsendelse bliver ikke til HD (High-Definition) blot af at blive opskaleret. Der kommer ikke flere detaljer med i billedet - groft sagt

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Torsten-K skrev:
jdg1 skrev:

Altså, hvis man tager et SD signal og opskalerer det til en højere opløsning (eksempelvis 1366*768), så er det efter min mening misvisende at kalde det HD. En almindelig PAL dvd eller en tv-udsendelse bliver ikke til HD (High-Definition) blot af at blive opskaleret. Der kommer ikke flere detaljer med i billedet - groft sagt

SD = Tv signal?
Hvad så hvis man smider en dvd i sin dvd maskine som har HDMI og kører det op til tvet via HDMI?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
jdg1 skrev:
Torsten-K skrev:
jdg1 skrev:

SD = Tv signal?
Hvad så hvis man smider en dvd i sin dvd maskine som har HDMI og kører det op til tvet via HDMI?

SD står for Standard Definition, herunder et almindeligt PAL signal (eksempelvis et dansk tv-signal eller en region 2 dvd).

Opløsningen på dvd'en er den samme lige meget hvad. Det er jo ikke sådan, at dvd-afspilleren eller en scaler "opfinder" ekstra billedinformation.

SD signalet (eksempelvis PAL som er 720*576) kan opskaleres til en højere opløsning - eksempelvis 1280*720, men det kan aldrig måle sig med en kilde der er optaget i 1280*720.

Jeg håber at det giver mening?

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

SD står for Standard Definition, herunder et almindeligt PAL signal (eksempelvis et dansk tv-signal eller en region 2 dvd).

Opløsningen på dvd'en er den samme lige meget hvad. Det er jo ikke sådan, at dvd-afspilleren eller en scaler "opfinder" ekstra billedinformation.

SD signalet (eksempelvis PAL som er 720*576) kan opskaleres til en højere opløsning - eksempelvis 1280*720, men det kan aldrig måle sig med en kilde der er optaget i 1280*720.

Der faldt 10-øren. Jeg troede faktisk at når man afspillede en DVD ville billedet være noget af det bedste man kunne få. Vi er altså nødt til at vente til Blu-ray eller HD-DVD for at kunne udnytte dette fjernsyn optimalt? Det nytter vel ikke noget at have en dvdafspiller som kan afspille 1080i og 720p når discen ikke kan? Er det sådan det skal forstås?

Og man rent faktisk får et bedre billede når man spiller xbox360 da spillene er i 720p end hvis man ser en dvd? Er det rigtig?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
jdg1 skrev:

Der faldt 10-øren. Jeg troede faktisk at når man afspillede en DVD ville billedet være noget af det bedste man kunne få. Vi er altså nødt til at vente til Blu-ray eller HD-DVD for at kunne udnytte dette fjernsyn optimalt? Det nytter vel ikke noget at have en dvdafspiller som kan afspille 1080i og 720p når discen ikke kan? Er det sådan det skal forstås?

Og man rent faktisk får et bedre billede når man spiller xbox360 da spillene er i 720p end hvis man ser en dvd? Er det rigtig?

Korrekt  

Det nuværende dvd-format udnytter slet ikke HD skærmenes potentiale. Der findes en del HD film klip, trailers osv. på nettet. Disse skal dog afspilles via software på en pc (som så er koblet til en HD skærm).

Der er ingen dvd-afspiller der kan afspille kildemateriale på 720p eller 1080i. Det som disse afspillere kan er, at opskalere SD dvd-signalet til en højere opløsning, men dette er altså ikke ensbetydende med HD.

Som du rigtigt er inde på, så er spillene til Xbox 360 i HD (enten 720p eller 1080i). Jeg ved dog ikke hvor meget mening det giver, at sammenligne billedkvaliteten fsva. computerspil og en film. Det er dog korrekt forstået, at xbox360's kildemateriale (spillene) er i en højere opløsning end en PAL dvdfilm.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes