Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 04:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til valg af TV! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hej.

Som overskriften fortæller søger jeg noget hjælp/ råd til valg af mit kommende TV. Har besluttede mig for en af disse to modeller:

Model 1 - Alfa View 32" DeLuxe LCD Version 2
http://www.alfaview.dk/netshop/index.asp?productid=197

(Bemærk der er tale om den nye version og ikke den viste på deres hjemmeside!-Kan desværre ikke finde oplysninger herpå men ligner den gamle version meget)

Model 2 - Loewe Individual Selcetion 26"
http://www.loewe-uk.com/individual_de,31098,53.html

Oplysninger:
Tvét skal primært bruges til at se TV/ DVD på.
Derudover skal det bruges til at vise lidt digitale billeder på og kører musik fra(Computer).

Det skal være mellem 26" og max. 32"

Jeg har TDC Kabel TV - Hvis det har noget at sige???

Afstand til TV = 2,5 meter til 3 meter

------

I må meget gerne skrive nogle refaringer med modellerne/ mærker hvis i har nogle og evt. skriv gode og dårlige ting, samt hvilket i ville vælge. Har meget svært ved at finde ud af hvilket der er det rigtige. På forhånd tak

Begge TV er iøvrigt med en opløsning på 1366 x 768! - Er det et kæmpe problem til det jeg skal bruge det til? Læste mig lidt frem på http://www.flatpanels.dk/tv.php#3 og kunne læse at forfatteren ikke brød sig om denne opløsning!
Til top Vis calo2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calo2

asogaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Du må slet ikke være i tvivl. Der er så stor forskel på Alfa View og Loewe at du skal glemme alt om Alfa View. Der er naturligvis også forskel i prisen, men bare det faktum at du allerede idag kan bruge den indbyggede DVB-C tuner i og med TDC udsender et digitalt spejl idag, ja så sætter den Alfa'en af med det samme. Sidenhen er der mange andre faktorer der spiller ind når det handler om features. Har du eks. et audio output fra en lydkilde så kan du ved at føre det op i din individual høre kilden bare ved at trykke radio på fjernbetjeningen, men alt dette er kun lir - det er kvaliteten af tv'et og det faktum at der idag i verden ikke findes et tv der er fremtidssikret som Loewe's er.

Håber du blev klogere.

Til top Vis asogaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asogaard

calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej! Lidt er jeg blevet klogere og kan nemt fange dit budskab omkring valg;-) Tak for råd!

Er det et problem at opløsningen er på 1366 x 768! - Syntes det er lidt underligt hvis det er et stort problem, eftersom de fleste LCD skærme jeg har haft kigget på er lavet med denne opløsning?

Skal som sagt bruge TV som TV. Dvs. primært til TV/ DVD film.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 01 December 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg må give asogaard fuldstændig ret.

Hvis vælget står mellem Atjuuu og Loewe er det helt klart Loewe der tager sejren.

Men der jo så mange og vælge i mellem. Prøv og søg lidt i dette emne.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Har besluttede mere eller mindre på en af de 2 pga. designet på modellerne!-En MEGET vigtig ting for mig i valget af TV. Dog skal det stadig være et godt TV, så derfor denne tråd;-)

Ingen som kan forklare mig om opløsningen er på 1366 x 768 er et "problem"! - Syntes det er lidt underligt hvis det er et stort problem, eftersom de fleste LCD skærme jeg har haft kigget på er lavet med denne opløsning, dog er det hvad jeg kan læse ud af guiden fra http://www.flatpanels.dk/tv.php#3 ?

Skal som sagt bruge TV som TV. Dvs. primært til TV/ DVD film.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 01 December 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er det lige du mener med om det er et problem med 1366 x 768....

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Om det vil give mig et dårligt billede???-ved det lyder underligt og tror da næsten også at det er mig der har misforstået noget i artiklen  (www.flatpanels.dk´s TV guide)

Udsnit fra artiklen:

Kun ved 1:1 pixelmapping opnår man et skærmens bedste skarphed!

1:1 er en anden måde at sige native opløsning på. Hvis en skærm skal kunne levere 1:1 pixelmapping er der nogle faktorer, som er ret relevante.
Det er nemlig mere og mere almindeligt at LCD-TV er udstyret med DVI eller VGA indgange, hvorved blandt andet computeren kan tilsluttes til skærmen.

Der er dog en hidtil uhørt faktor omkring 1:1 pixelmapping - hvert fald for den almindelige køber - idet det ikke kan opnås i alle opløsninger. Opløsningen 1366x768 er ret udbredt efterhånden, men det er egentlig en dum opløsning i forhold til et computersignal. Et grafikkort kan nemlig ikke outputte dette signal og skærmens kredsløb vil højest sandsynligt ikke modtage DVI-D i andre opløsninger end de to gældende for HDTV (720 og 1080).

En gammel standard fra Motorola foreskriver, at opløsningen skal være delelig med 8 for at det kan sendes fra grafikkortet i computeren. Prøv at dividér 1366 med 8. Det giver 1366/8 = 170,75 - altså ikke et helt tal.
Det vil betyde at computerens grafikkort ikke kan sende opløsningen 1366x768 - hverken digitalt eller analogt.
Man kan altså ikke sende signaler i den rigtige opløsning til en skærm med opløsningen 1366x768. I nogle Tv er det muligt at beskære 6 linjer i enten venstre, højre eller 3 hvert sted, for så at kunne opnå en opløsning der hedder 1360x768. Opløsningen 1360x768 kan nemlig sendes af grafikkortet.
Det er dog langt fra alle Tv som kan dette og hvis de ikke kan, vil man ikke få et billede på sit Tv fra computeren, som er 1:1, hvilket så også betyder et dårligere billede, da det skal interpoleres. Se evt. eksempel nedenfor:

Billede 1 viser et 1-tal i den native opløsning og billede 2 viser det samme 1-tal i 800x600. Bemærk hvorledes den sorte farve fader ud i de omkringliggende pixels. Grunden til at der er flere pixels på billede 2 er jo naturligvis, at når man vælger en lavere opløsning, da fylder 1 tallet flere pixels.

I tilfælde, hvor man prøver at provokere en beskæring af skærmens opløsning når man kører med DVI, kan der dog forekomme skæve pixeltimmings, som kan fremprovokere ret irriterende fænomener, som f.eks. streger der kører over skærmen, linjer, som ikke vises korrekt etc.

Man kan i nogle tilfælder stille sig tilfreds med VGA signalet på de skærme, som i flere tilfælde vil acceptere et sådanne signal og det er som sådan også en nogenlunde løsning. Problemet er blot, at man naturligvis ikke opnår helt samme billedkvalitet, som et signal fra DVI eller HDMI, som udelukkende er digitalt, og ydermere at VGA ikke understøtter kopibeskyttelsen HDCP.

Men så længe du er opmærksom på at opløsningen 1366x768 ikke egner sig specielt godt til computerbrug, så er du langt. Man skal derimod hellere have fat i de rigtige HDTV opløsninger eller en opløsning, som kan deles med 8 eller have fat i de skærme, som er i stand til at slukke for de 6 pixellinjer enten ved VGA eller DVI. (Spørg evt. i forum her på siden)

Der findes enkelte grafikkort, som typisk er rettet mod grafikere, som kan levere alle opløsninger delelige med 2, men disse er slet ikke egnet til spil - og for den sags skyld heller ikke til filmbrug.

---SLUT---

Mit problem var at jeg ikke forstå følgende særligt godt, men efter at havde læst det nogle gange tror jeg at jeg har forstået det mest vigtige.

Kan regne ud at opløsningen 1366x768(LOEWE & ALFAVIEW modellerne m.fl) ikke er særlig god til computersignal! Var derfor i tvivl om det blev et problem for mit brug. Skal som sagt bruge det til TV/ DVD samt at vise billeder fra computer. Syntes nu efter at havde læst artiklen igen, at kunne forstå at det vil være OK, så længe at jeg IKKE skal "se" tekst fra computer på skærmen. Ret mig gerne hvis jeg er helt væk  Dog er jeg lidt forvirret omkring alt det med opløsninger. Vil det da ikke give en forrinelse hvis man kører en "HD-DVD" med opløsningen 720 i højden på en skærm der har 1366x768? Undskyld hvis jeg er helt væk nu

asogaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej Igen.

Med fare for at blive nedskrevet og hånet, så er der generelt al for stor fokus på specs. Diverse leverandører bidrager da også med deres træ til bålet bla. med kontraster på 10000:1... Men det jeg vil sige er at du skal tage ud og se det med egne øjne og hvis alfa gutterne er så sikre på sin skærm så er de vel heller ikke bange for at give dig returret. Så kan du få det så køb begge og leg med dem en weekend - Men pak alfa'en pænest ud, det bliver den du returnerer.

Held og lykke med det.

Asogaard 

Til top Vis asogaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asogaard

calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

OK, det lyder som en plan! Hvis jeg kan få ALLE partnere med på den. 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

At et panel er eksempelvis 1366x768, betyder ikke at det er den reelle opløsning den viser billedmatriale ved. Oftere end ikke er det faktisk tilfældet, at fladskærme internt arbejder ved en lavere opløsning. Læs mere her - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&P N=1.
Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

calo2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Ok, er der en måde at finde ud af om et TV viser den reelle opløsning? Kan selvfølgelig spørge i butikken, men en sælger kan vel altid finde på at sige det man vil hører! Derfor ville det være herligt hvis der var en måde hvor man tjekke det på.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

calo2 skrev:
Ok, er der en måde at finde ud af om et TV viser den reelle opløsning? Kan selvfølgelig spørge i butikken, men en sælger kan vel altid finde på at sige det man vil hører! Derfor ville det være herligt hvis der var en måde hvor man tjekke det på.

Se her og læs mere her (vedr. opløsningsproblemer, intern skalering m.m.).
Prøv at læse begge tråde grundigt igennem

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes