Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Uni-fjernbetjening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt grøn i fjernbetjeninger...

Mit problem er at jeg har et NEC plasma display af ældre dato, hvor fjernbetjeningen er defekt.

Jeg synes at kunne læse mig frem til at NEC-displays ikke er den mest almindelige type der er forprogrammeret i en uni-fjernbetjening.

Mit spørgsmål er: Kan det lade sig gøre at fjernbetjeningen lærer funktioner af tv'et (uden en eksisterende original fjernbetjening), og/eller skal der indtastes koder i fjernbetjeningen for at virke på en enhed (i mit tilfælde plasmaskærmen)?

-Og i givet fald, hvilken type fjernbetjening skal jeg så anskaffe mig?

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Nej - jeg mener ikke at TV kan udsende disse signaler - sensoren er kun til at modtage signaler med (altså den på TV-et)!

Men men men - der er måske en anden mulighed. Hi-Fi Klubben har en UNI-fjbtj. der hedder Sunwawe 3000! Her er der en del koder der er programmeret ind i den fra start til rigtig mange forskellige mærker.

Min kammerat har en ældre Onkye reciever som har en defekt fjbtj!

En af de koder der leveres sammen med Sunwawe 3000 passede - og nu kan han igen betjene den fra fifaneseren.

PS: Der er et trykt ark med denne fjbtj. - og mit bud er at du nok skal investere i denne løsning!

Hilsen Carlo

Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Verdens bedste uni-remote er Beo4 fra Bang&Olufsen... Den virker desværre kun til B&O produkter...

Crying 2

Men, man kan købe en remote-converter, der fanger Beo4 signalet, converterer til eks SONY, Philips osv og sender det videre. Se det er smart!!

Thumbs Up

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg står selv for at skulle købe en uni-fjernbetjening (er træt af stor grim Marantz fjernbetjening + lille grim Thule fjernbetjening + div. LG fjernbetjeninger ).

Det jeg har kunnet finde frem til er en Logitech Harmony 525 (lige over 400,- på nettet ved SHG Data) - den kan f.eks. programmeres til macro'er - det kan Sunwave 3000 også, men.... Logitech'en tilsluttes computeren og får indlæst fjernbetjeningskommandoerne fra internettet!! Der er vist nok 9000 forskellige modeller i deres database, som i øvrigt bliver opdateret dagligt. Du kan finde mere om det i en tråd et eller andet sted på det her forum - brug søgefunktionen for at finde den.

Skriv gerne tilbage om hvad du beslutter dig for.

Til top Vis grandbleu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grandbleu

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Fjernbetjeningssystemer har nogle koder, som kan slås op for de respektive mærker og på den måde kan man godt kode en universal fjernbetjening uden at have den originale.

På min gamle Sony fjernbetjening til en af de tidligere Sony DVD maskiner havde man mulighed for at sætte den til at styre et Tv eller en DVD ved at flytte en lille skyder. For noget tid siden gik en fjernbetjening til et ældre Schneider Tv i stykker og så kunne vi let programmere Sony fjernbetjeningen til at virke. Det krævede såmænd blot koden for Schneiders infrarøde system. Jeg slog den aldrig op, men vidste at man skulle holde slukknappen nede på Sony fjernbetjeningen og taste en fircifret kode. Til alt held var denne 1234 og på den måde fik jeg min Sony fjernbetjening til at virke med et Schneider Tv.

Det er måske lidt irrelevant i dette tilfælde, men jeg ville blot illustrere at det ikke kræver det helt store at få andre fjernbetjeninger til at virke. Mange af de bedre universale modeller har også præindstillede koder, som EyeofBeauty nævner og hvis den ikke har koden for dit Tv, så kan den typisk slås op et sted og laves manuelt.

Jeg har lige erhvervet mig denne: http://koz.dk/product.asp?product=334&sub=101&page%2 0=1

Den er jeg yderst tilfreds med. Den fungerer upåklageligt. Jeg kunne måske savne muligheden for at have fuldstændig kontrol over den trykfølsomme skærms layout, men dem som er installeret fra standard fungerer nu rigtig fint.

Jeg havde også kig på Sunwawe SRC-9320, men jeg fandt aldrig rigtig nogen erfaringer med den.

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 December 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Eyeofbeauty: Jeg havde læst det med at remoten kunne kommunikere med apparatet og tilllære sig funktioner uden brug af den originale remote på følgende link:

http://www.koz.dk/product.asp?product=1012&sub=101&p age=1

-Eller er det mig der tager fejl?

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes