Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1:1 Pixelmapping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Forumbrugere.

Forvirringen er total:)

Jeg venter på at få penge nok sparet op til at jeg kan købe samsung's LE-32M61B, og det er forhåbentligt snart.

Jeg bruger ofte at se film på mit TV via min bærbarePC. Jeg kører i opløsningen 1280x800. Når jeg skal se film via PCen på mit TV i dag er jeg nødtil at sætte opløsningen ned 1024x768 ellers er billedet for stort til TVet. Jeg kører i dag via S-video. Men vil selvfølgelig anvende D-15 sub/VGA stikket når jeg får LCDpanelet.

Jeg har fundet følgende to udsnit i manualen:

Mit spørgsmål er som følger: Når jeg forbinder min PC med LCDtvet via D15 sub bliver kvaliteten af billedet så godt? Jeg kører 1280x800 i opløsning på min PC.

Jeg ser frem til jeres svar - MvH Mads

Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du sender en opløsning på 1280x800 til tv'et vil den ikke køre 1:1 pixelmapping, med mindre den kan sættes til at slukke for de resterende pixels, så du får en sort "sørgerand" rundt om billedet.

Det er der dog ingen grund til det, når du kan sende en opløsning på 1360x768 til til det. Her vil du (højst sandsynligt) have mulighed for at vælge i menuen at TV'et skal slukke for de tre yderste pixel søjler i hver side af billedet og du vil opnå 1:1 pixelmapping - via VGA.

Overvej dog lige om det ikke var værd at købe et TV, som understøtter 1:1 pixelmapping via DVI/ HDMI.
Det bliver fremtiden, og når du alligevel skal ud og spendere mange penge på et nyt TV, så hvorfor ikke købe et, der er så fremtidssikret som det nu kan blive i dag?

Har du læst trådene om 1:1 pixelmapping via DVI/ HDMI og "Ultimate LCD-TV for HTPC"? Ellers vil jeg anbefale dig at gøre det inden du vælger.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give mig til at kigge de 2 nævnte tråde igennem.

Men har lige et par spørgsmål/kommentare!

Understøtter LE-32M61B ikke 1:1 pixelmapping via dens HDMI indgang?

Min PC har 1280x800 som højeste opløsning, så kan jeg vel ikke sende 1360x768 til TVet?

Jeg har læst guiden på flatpanel.dk, og fatter stadig ikke helt hvad der menes med 1:1 pixelmapping. Er det "bare" at TVet kan fjerne et antal pixelrækker fra at komme fra 1368x768 til 1360x768?

Jeg håber det er nogen der har tid og lyst til at kaste lidt lys over mine tvivlsspørgsmål:)

MvH Mads

Til top Vis LRC Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LRC Mads Besøg LRC Mads's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 December 2005 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

LRC Mads skrev:
Understøtter LE-32M61B ikke 1:1 pixelmapping via dens HDMI indgang?

Nej.

LRC Mads skrev:
Min PC har 1280x800 som højeste opløsning, så kan jeg vel ikke sende 1360x768 til TVet?

Brug de par hundrede kroner et nyt grafikkort koster.

LRC Mads skrev:
Jeg har læst guiden på flatpanel.dk, og fatter stadig ikke helt hvad der menes med 1:1 pixelmapping. Er det "bare" at TVet kan fjerne et antal pixelrækker fra at komme fra 1368x768 til 1360x768?

1:1 pixelmapping betyder, at 1 pixel fra signalkilden bliver repræsenteret på en pixelpaseret display-enhed ved 1 pixel.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Mange tak for svaret, det gav virkelig svar på mine spørgsmål

Mere som diskussionsoplæg, hvordan kan det være at den nye top model fra Samsung, en af verdensførende indenfor LCDpaneler ikk?, ikke har 1:1 pixelmapping?

Er det kun hvis man forbinder en HTCP eller PC via DVI/HDMI man har brug for 1:1 pixelmapping? Eller også ved feks en DVD?

God weenend - Mads

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Du har ikke behov for det i forbindelse med dvd, opløsningen på en dvd er meget lavere end skærmens opløsning, så det billede skal under alle omstændigheder opskaleres.

Der hvor det kan være en fordel er, når der kommer HD-TV, HD-DVD/Blu-ray, den nye X-box og PS3.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 10 December 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

LRC Mads skrev:

MvH Mads

Er det ikke bare fordi din skærm ikke understøtter højere opløsning? Når du forbinder en LCD via VGA/DVI kommer der nok nogle højere muligheder. Ivertfald hvis din bærbar er af bare lidt nyere dato.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 10 December 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Du har ikke behov for det i forbindelse med dvd, opløsningen på en dvd er meget lavere end skærmens opløsning, så det billede skal under alle omstændigheder opskaleres.

Ja præcis! Ved dvd og tv skal billedet skaleres - men hvorfor ikke gøre det, der hvor skaleringen udføres bedst, nemlig af en HTPC/scaler og ikke i skærmens indbyggede elektronik!?

For at "gå uden om" skærmens indbyggede billedbehandling/skalering skal man dog kunne køre 1:1 mapping.

Så nej, 1:1 mapping er ikke en nødvendighed, men det hjælper altså en hel del!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Ja præcis! Ved dvd og tv skal billedet skaleres - men hvorfor ikke gøre det, der hvor skaleringen udføres bedst, nemlig af en HTPC/scaler og ikke i skærmens indbyggede elektronik!?

Fair nok! Jeg svarede ud fra en dvd-afspiller, jeg havde lige overset at han vil se film via sin bærbare.

Spørgsmålet er som om scaleren i fjernsynet ikke er lige så god eller bedre end den der sidder i en bærbar?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 December 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Spørgsmålet er som om scaleren i fjernsynet ikke er lige så god eller bedre end den der sidder i en bærbar?

Det afhænger jo helt af, hvilken én han vælger at bruge - computerscalere er jo softwarebaserede. 
Det umiddelbare svar er dog nej. En PC vil altid være bedre til at skalere, taget regnekraften på selv en lille en af slagsen i betragtning, i forhold til selv det mest avancerede Tv.  

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Fair nok! Jeg svarede ud fra en dvd-afspiller, jeg havde lige overset at han vil se film via sin bærbare.

Svaret er også relevant ved en dvd-afspiller og brug af ekstern scaler.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Er det ikke bare fordi din skærm ikke understøtter højere opløsning? Når du forbinder en LCD via VGA/DVI kommer der nok nogle højere muligheder. Ivertfald hvis din bærbar er af bare lidt nyere dato.

Der sidder et ATI MOBILITY RADEON X600 i min bærbare Acer 4601WLMi, og jeg har på ATI's hjemmeside under dette grafik kort læst at den kan kører helt op i WUXGA (1920x1200) ogQXGA (2048x1536) så jeg tror den går når jeg får LCDtvet sat til PC:)

Jeg sidder stadig og undre mig over hvorfor Samsung's topmodel ikke har 1:1 pixelmapping, noget der ved hvorfor eller har et bud på hvorfor de har undladt denne feature?

MvH Mads

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Sandt nok, men det blev der dog ikke spurgt til. Det er jo trods alt også de færreste der har eksterne scalere ellers ville de store "konsument" producenter jo også lave dem.

Men det kan selvfølgelig også være relevant hvis man køger en dvd-afspiller der kan opskalere, dem er der jo en del af efterhånden.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Sandt nok, men det blev der dog ikke spurgt til. Det er jo trods alt også de færreste der har eksterne scalere ellers ville de store "konsument" producenter jo også lave dem.

Men det kan selvfølgelig også være relevant hvis man køger en dvd-afspiller der kan opskalere, dem er der jo en del af efterhånden.

Det her et forum for entusiaster! Jeg synes din holdning er lidt bagvendt.

De store "konsument" producenter fremstiller heller ikke cd-afspillere til 20.000 kr. eller højtalere til 40.000 kr.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

LRC Mads skrev:

Bluesky skrev:

Der sidder et ATI MOBILITY RADEON X600 i min bærbare Acer 4601WLMi, og jeg har på ATI's hjemmeside under dette grafik kort læst at den kan kører helt op i WUXGA (1920x1200) ogQXGA (2048x1536) så jeg tror den går når jeg får LCDtvet sat til PC:)

Jeg sidder stadig og undre mig over hvorfor Samsung's topmodel ikke har 1:1 pixelmapping, noget der ved hvorfor eller har et bud på hvorfor de har undladt denne feature?

En af grundene er at selvom de fladskærme, der er på markedet i dag er forberedt for digitale signaler er de primært designet til de gamle analoge signaler og analoger tunere, og her har man brugt overscan næsten altid.

Det er et fåtal af køberne som sætter andet end et analogt antennesignal eller et tyndt composite-kabel til, så derfor er der ikke den store opmærksomhed omkring dette emne. (Borset fra diverse entusiast-fora på nettet, som fx her)

Når HDTV kommer (engang ude i fremtiden) kan producenterne så sælge nye fladskærme til dem, der i første omgang blev snydt til at købe et TV der skalere alt hvad der kommer ind på de digitale indgange.

Det bliver spændende at se om producenterne vælger at lade de 1080P skærme, som de fleste af dem vil komme med her i løbet af foråret, understøtter 1:1 pm via DVI/ HDMI, eller om vi skal vente til næste generation 1080P TV før, der sker noget.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

LRC Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres indput, de har alle giver mig et bedre indblik i problematikken:)

God 3. søndag i advent - Mads

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes