Emne: Projektor billedkvalitet ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jasser Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har for nylig haft prøvet en HP ep7112 projector (kr. 5.999). Jeg synes bare ikke billedkvaliteten på mange områder var god nok i sammenligning med mit 32" tv, når det drejer sig om DVD afspilning. Detaljer i mørke områder ser ud til at forsvinde, så det bare er ensartet mørkt eller sort, og i mørke områder med bevægelse sker der meget tit udtværing af farver og detaljer forsvinder. Jeg troede først, at det var min DVD-afspiller der var dårlig, eller fordi jeg brugte composite udgangen, men når jeg bruger composite til TV sker der ikke samme billedforringelse.
Mit spørgsmål er derfor, hvad man skal op på i pris og mærke, før man får en acceptabel kvalitet? Er disse problemer også gældende i i 10.000 kroners-klassen (f.eks. Panasonic AE700 i computercity)
Hilsen Claus
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er _markant_ forskel på de billigste projektorer og en projektor som AE700. Det med composite udgangen er også ret afgørende - det gør langt større forskel på en projektor end på et tv. En AE700 i et mørklagt rum med en DVD-afspiller der kan levere et ordentligt progressive scan signal (gerne HDMI, men minimum Component), vil give dig et billede der i alt væsentligt er klart bedre end dit tv. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Jasser Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nok også regnet med at skulle opgradere DVD-afspilleren. Det er en Akai, der for så vidt er udmærket til TV og 5.1 Surround afspilning, men der er kun scart, S-video (som ikke gav noget signal til projektoren) og composite udgang. Jeg havde projektoren hjemme i weekenden og så Star Wars 1, 2 og 3 på den sammen med teenage-sønnen. De "almindelige" problemer i billedet såsom "persienne-agtigt" mønster og takkede kanter i visse situationer - der er jo masser af special effects i de film, de var til at leve med og kunne måske afbødes med en bedre afspiller, men det at mange mørke scener blev helt udtværet - det så ud ligesom dårlig jpeg kodning/afkodning, gjorde at jeg ikke turde beholde projektoren. Hvis man skal have en, skal det være af rimelig kvalitet, ellers kan det være lige meget.
Det var, da jeg sammenlignede mellem TV-billede og projektorbillede, jeg også lige opdagede, at et køretøj, der fremstod med en masse detaljer på siden på TV, bare var en helt sort flade på projektoren, at jeg blev helt sikker på at der er en del, man skal være opmærksom på ved køb af projektor. Jeg går ud fra at sidste problem har noget med projektorens lysstyrke eller kontrast at gøre?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jasser skrev:
| De "almindelige" problemer i billedet såsom "persienne-agtigt" mønster og takkede kanter i visse situationer - der er jo masser af special effects i de film, de var til at leve med og kunne måske afbødes med en bedre afspiller, |
|
|
Dette kan skyldes to ting: Det største problem er forkert de-interlacing/progressive scan. En afspiller med en ordentlig progressive scan (dvs. det er ikke nok at afspilleren HAR progressive scan, det skal være lavet ordentligt) vil løse dette. Dårlig skalering, som oftest ses i de billige projektorer, kan forværre problemet.
Jasser skrev:
| men det at mange mørke scener blev helt udtværet - det så ud ligesom dårlig jpeg kodning/afkodning, gjorde at jeg ikke turde beholde projektoren. |
|
|
Det er formentligt det der kaldes dithering du har bemærket. DLP-projektorer, især de billige, lider meget af dette problem. LCD-projektorer og de bedre DLP-projektorer lider ikke af dette.
Jasser skrev:
| Det var, da jeg sammenlignede mellem TV-billede og projektorbillede, jeg også lige opdagede, at et køretøj, der fremstod med en masse detaljer på siden på TV, bare var en helt sort flade på projektoren, at jeg blev helt sikker på at der er en del, man skal være opmærksom på ved køb af projektor. Jeg går ud fra at sidste problem har noget med projektorens lysstyrke eller kontrast at gøre? |
|
|
Kontrast. Bemærk at lysstyrken på en projektor ikke bare skal være så høj som muligt.
Start med at læse dette:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 3
Og sørg så for at få set en mere moderne projektor i aktion, så du har en idé om hvad du bør forvente. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Jasser Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige anskaffet en Panasonic AE700E. Det ser ud til at problemerne, jeg havde før, er elimineret. Da jeg kun kører på composite signalet, er billedet ikke godt nok endnu. Så jeg skal have opgraderet min DVD-afspiller en af de nærmeste dage. Er der så nogen, der kan sige mig om en afspiller til omkring 2.500 kr købt i en ordentlig forretning er ok. Eller vil det være dumt ikke at investere noget mere?
PS. Tak for rådene forresten :-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|