Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ingen garanti på AE700 pære?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 14 December 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har en kammerat der står med et stort problem med hans forholdsvis nye Panasonic PT-AE700. Pæren er sprunget efter kun lidt over 300 timer og han har ikke misbrugt sin projektor på nogen måde. Den er ikke lukket inde og burde ikke have nogen problemer med overophedning etc.

Han har forsøgt at komme igennem til forhandleren han købte den hos i Sverige, men de har sendt ham videre til Panasonic Danmark. Her fik han til sin store overraskelse at vide, at de ikke dækker pærer der er over 3 mdr gamle eller over 300 timer!! Undskyld mig, men hvad FANDEN er det for noget pjat!? Er det overhovedet lovligt? Skal de ikke dække det uden diskussion? Kan man ikke købe en projektor med opgivet pæretid på 3000-4000 timer og så forvente at garantien dækker hvis pæren springer mens den er næsten helt ny? 

Hvis det er sådan at man ikke kan være sikker på at der er reklamationsret på ens dyrt indkøbte Panasonic projektor, så man står med skægget i postkassen, hvis den pludselig går kold 4 mdr efter man har købt den? Kan det virkelig være rigtigt? I så fald har jeg i hvert fald ikke tænkt mig at købe en PT-AE900 til næste år!
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

NÆ, det kan ikke være rigtigt.......sådan set...............Købeloven foreskriver KLART og tydeligt at der skal gives 24 mdr. reklamationsret ( bemærk reklamationsret - ikke garanti ), MEN at det de første 6 mdr. er SÆLGER som skal påvise/bevise at varen ikke har været fejlbehæftet v. levering/salg ( = umuligt), hvilket vil sige at de første 6 mdr. reelt er at betragte som en garanti  ( - man snakker også om en såkaldt formodningsregel ). Ligeledes kan Sælger ikke påberåde sig "alm. slid", som årsag til produkt fejl, såfremt produktet er benyttet/brugt som foreskrevet.

Men se, det er jo I Danmark, og kender ikke til forholdene i Sverige, men hvis der IKKE er "europa-garanti" på projektoren, så er det vel ikke Panasonic DK, som skal afhjælpe miseren, men derimod forhandleren i sverige.  - iøvrigt kan Sælger, i dette her tilfælde forretningen, aldrig videregive garanti-ansvaret/pligten til trediemand ( Panasonic DK ).

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Pæren er en sliddel, og derfor ikke omfattet af varens normale garanti.

Der er mange ting der kan få en pære til at springe før tid.
En af de værre ting man kan udsætte den for, er et loftophæng i en ejendom hvor overboen bumper hårdt i gulvet når han går, og får loftet i dit rum til at bumpe med.
Det sender mange almindelige lyspærer til tælling, og må formodes også at belaste en projektorpære.

De mindste fingeraftryk på en pære, er også noget der nedsætter levetiden.
Hvis han kan sandsynliggøre at pæren ar monteret af en fumlefinger, som har sat fingeraftryk, er der lidt håb.

Ellers er det svært at bevise at man ikke selv har været skyld i det, med f.eks. dårlig køling.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Spencer; ang. at pæren er en sliddel, og derfor UDEN for garanti, er jeg ikke sikker på at du har ret - jvf. evt. HELE købeloven på forbrugerstyrelsens hj. side......

Men måske det ville være bedst om Adam netop henvendte sig direkte til forbrugerstyrelsen/klagenævnet.....

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det nægter jeg simpelthen at tro på. Så ville der ikke være det mindste forbrugerbeskyttelse for projektorejere. Nej, det må være efter den med de 6 mdr. hvor producenten skal bevise at det er en selv der har skabt problemet. Eftersom den er 4 mdr. gammel, så skal de således betale for det. Det er ikke min, men jeg har også anbefalet min kammerat om at gå til forbrugerklagenævnet hvis de ikke makker ret. Men igen, det er ikke ligefrem noget der taler til Panasonics fordel mht. om jeg vælger en AE900 eller Z4 til næste år.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
Spencer skrev:

Det nægter jeg simpelthen at tro på. Så ville der ikke være det mindste forbrugerbeskyttelse for projektorejere. Nej, det må være efter den med de 6 mdr. hvor producenten skal bevise at det er en selv der har skabt problemet. Eftersom den er 4 mdr. gammel, så skal de således betale for det. Det er ikke min, men jeg har også anbefalet min kammerat om at gå til forbrugerklagenævnet hvis de ikke makker ret. Men igen, det er ikke ligefrem noget der taler til Panasonics fordel mht. om jeg vælger en AE900 eller Z4 til næste år.

3 måneder eller 300 timer - hvad der end måtte komme først - er vist meget normalt hos alle projektorer uanset mærke.
Denne regel skal der dog gøres opmærksom på ved køb.

Sliddele er ikke omfattet af de normale garantiregler.
Det er lige sådan med sko, sokker og cykeldæk m. m.

Men hvis en reklame lover noget, samt måske selve brugermanualen, så står man måske ikke så ringe i en sag hos forbrugerklagenævnet ?

Man bør helt klart prøve om man kan bruge paragraffer af nogen art, f.eks. den om bondefangeri.
Jeg mener nemlig at den paragraf bør kunne bruges hvis der er meget grelle tilfælde af svigt, hvor det er helt tydeligt at varen ikke holder det lovede.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
3 måneder eller 300 timer - hvad der end måtte komme først - er vist meget normalt hos alle projektorer uanset mærke.

Denne regel skal der dog gøres opmærksom på ved køb.

Sliddele er ikke omfattet af de normale garantiregler.
Det er lige sådan med sko, sokker og cykeldæk m. m.

Men hvis en reklame lover noget, samt måske selve brugermanualen, så står man måske ikke så ringe i en sag hos forbrugerklagenævnet ?

Man bør helt klart prøve om man kan bruge paragraffer af nogen art, f.eks. den om bondefangeri.
Jeg mener nemlig at den paragraf bør kunne bruges hvis der er meget grelle tilfælde af svigt, hvor det er helt tydeligt at varen ikke holder det lovede.

Hvis man ikke mener ens produkt kan holde til mere end 3 mdr. eller 300 timer er det da i høj grad bedrageri, at skrive at pæren kan holde i ca. 3000 timer i alt materiale, inkl. manualen. Der står ingen steder hverken i manual eller under info de steder man kan købe projektoren, at man ikke kan forvente mere end 300 timer. Fyren han snakkede med hos Panasonic sagde endda det var en "uofficiel regel". Dvs. noget de bare selv har fundet på.

Det kan godt være det er en sliddel, men der er vel også noget der hedder forventet levetid, og det er ikke sådan, at bare fordi det er en sliddel så flyver al fornuft ud af vinduet. Hvis du får bremser skiftet ud, så går det altså heller ikke bare at sige "det er bare ærgeligt, det er en sliddel" hvis klodserne er slidt ned efter 1 uge.

Igen, det er ikke min projektor, men jeg ved at den ikke er blevet udsat for ualmindelig brug. Ejeren bor i hus og den står på et stort og stabilt chatol der står på et klinkebelagt betongulv. Så det burde ikke ligefrem være mange vibrationer den har været udsat for.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
Hvis man ikke mener ens produkt kan holde til mere end 3 mdr. eller 300 timer er det da i høj grad bedrageri, at skrive at pæren kan holde i ca. 3000 timer i alt materiale, inkl. manualen.

Det er muligt at fabrikken giver garanti på 3000 timer, men jeg tror det nu ikke.

Det vil også være let for forretningen at sige at man blot har haft for ringe køling, og løbe fra en garanti på 3000 timer, hvis en sådan fandtes.

Men det vil bestemt være rart om nogen vil køre en klagesag igennem forbrugerklagenævnet på det punkt, og få afgjort om den regel med 300 timer ulovlig, når manualen lover langt mere.

Problemet ligger i bevisførelsen, hvor det er svært som forbruger at bevise at man ikke har brugt projektoren forkert.

EDIT: Jeg har lige lavet en opsamlingstråd til at få nogle sammenligninger med.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33023&P N=1&TPN=1

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

[QUOTE=Adam]Hvis man ikke mener ens produkt kan holde til mere end 3 mdr. eller 300 timer er det da i høj grad bedrageri, at skrive at pæren kan holde i ca. 3000 timer i alt materiale, inkl. manualen.

Det er muligt at fabrikken giver garanti på 3000 timer, men jeg tror det nu ikke.

Det vil også være let for forretningen at sige at man blot har haft for ringe køling, og løbe fra en garanti på 3000 timer, hvis en sådan fandtes.

Men det vil bestemt være rart om nogen vil køre en klagesag igennem forbrugerklagenævnet på det punkt, og få afgjort om den regel med 300 timer ulovlig, når manualen lover langt mere.

Problemet ligger i bevisførelsen, hvor det er svært som forbruger at bevise at man ikke har brugt projektoren forkert.

IGEN; det er IKKE forbrugeren som skal bevise at han ikke har brugt projektoren "forkert" - det er derimod Sælgeren som har bevisbyrden, d.v.s. at Sælgeren skal bevise at køberen har brugt produktet/projektoren forkert........

mvh

Jesper

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
IGEN; det er IKKE forbrugeren som skal bevise at han ikke har brugt projektoren "forkert" - det er derimod Sælgeren som har bevisbyrden, d.v.s. at Sælgeren skal bevise at køberen har brugt produktet/projektoren forkert........

mvh

Jesper

Kun hvis en pære anses som en del af produktet, og ikke en løs sliddel.

Det kunne være rart om nogle forhandlere ville træde ind her, med en kommentar, men vi er nok inde på et meget følsomt emne.

Det er muligt at det ikke er lovligt at sige at en pære kun bør have 300 timers garanti, men det skal jo nok afprøves ved en domstol, hvis nogen har modet på at gøre det.

Og så er der jo sager hvor en forretning har nægtet at følge en afgørelse fra forbrugerklagenævnet.

Det er bestemt ikke let at være forbruger.

Mon der skulle være en forhandler der læser med her, og vil fortælle hvordan garantien gælder på pærer ?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 14 December 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke ret meget jeg kan huske fra dengang jeg havde erhversret på mit studie så jeg vil undlade at kvaje mig med alle mulige forkerte udtaelser omkring ens rettigheder og holde mig til de mere generelle faktorer i dette forløb.

1: Hvis man sætter garantien 300 timer eller 3 månder (og såfremt den ene er overskredet så gælder den anden ikke) så vil det svare til at du skal have projektoren kørende 4 timer hver dag i 3 måneder for at have en chance for at se om pæren ikke går i stykker indenfor de 300 timer! Det er der fandme ikke ret mange mennesker, der kan opfylde. Den garanti er ikke det papir værd den er trykt på (eller lige netop i dette tilfælde ikke er trykt på!). 300 timer er kun 10% af den påståede levetid, Panasonic kan da ikke seriøst mener at det er ok hvis en kunde skal skifte sin pærer ud 10 gang indenfor hvad der burde være en 1 pæres levetid.

2: Der er rigtig mange af disse pærer som er gået i stykker på netop AE700 og det har faktisk været sådan at der i lange perioder slet ikke var nok pærer til folk pga af at alle de defekte pærer som skulle udskiftes. Søg evt. på avsforum.com omkring bulb og ae700. Jeg har nok læste de første 50 eksemplar på det som din ven har oplevet.

Jeg vil mene at netop dette punkt kan være vigtigt da det jo viser at det ikke er noget enkeltstående tilfælde og at det er mange mennesker som har oplevet at pæren ikke holder særligt længe og at de derfor for en stor dels vedkommende må være defekte.

3: Hvis din ven vil forsætte med at klage så er det nok en god ide at tage billeder af støvfilteret og selve rummet den har stået i så han kan vifte dem i hovedet på Panasonic. Billederne er sikkert ikke en skid værd i forbindelse med det juridiske men det er jo ikke uset at firmaerne tilsidst bare giver en ret for at slippe for at man mailer og ringer konstant.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

@Fenris

Hvis det er rigtigt at det er en generel fejl på AE700, så er det jo kølingen på projektoren der er underdimensioneret, og dermed en produktionsfejl som giver kunden ret til alle pengene igen ?

Desværre viser erfaringen med at få firmaer til at indrømme produktionsfejl, at det er en sej kamp.

Vi kunne godt bruge en slags 'FDM-test' af projektorer, men det er vist rent drømmeri.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Her er en person der har lidt af de samme erfaringer med AE700:

http://www.projectorcentral.com/part_opinions_details.cfm?op inion_id=7752

Taget fra denne oversigt:

http://www.projectorcentral.com/Panasonic_Home-PT-AE700U-use r-reviews.htm

Der er 268 User reviews indtil nu.
Men karaktererne er vist ellers ikke helt dårlige

268 User Opinions Rated 4.5
Image Quality 4.6
Features 4.6
Construction 4.2
Ease of Use 4.6
Reliability 4.2
Value for Money 4.5

http://www.projectorcentral.com/Panasonic_Home-PT-AE700U.htm

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

En af de værre ting man kan udsætte den for, er et loftophæng i en ejendom hvor overboen bumper hårdt i gulvet når han går, og får loftet i dit rum til at bumpe med.
Det sender mange almindelige lyspærer til tælling, og må formodes også at belaste en projektorpære.

Hvis han kan sandsynliggøre at pæren ar monteret af en fumlefinger, som har sat fingeraftryk, er der lidt håb.

Ellers er det svært at bevise at man ikke selv har været skyld i det, med f.eks. dårlig køling.

Tror du den holder hos forbrugerklagestyrelsen?

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det skal påpeges, at hvis projektoren er købt i Sverige, så kan du ikke påberåbe dig den danske købelov.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

powda skrev:

Spencer skrev:

Tror du den holder hos forbrugerklagestyrelsen?

Jeg håber da meget at nogen vil klage, så vi kan få en afgørelse.

Jeg har selv købt en CRT-projektor, for at være fri for det bøvl med den høje timepris i hjemmebiografen. Alene på projektorens værditab, kommer billetprisen let op over de kr. 100,- pr. film i hjemmebioen hvis man har en LCD-projektor.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Så lige at Bilka har en HP Projektor VP6315, hvor de giver 2 års garanti på pæren.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 14 December 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jeg har selv købt en CRT-projektor, for at være fri for det bøvl med den høje timepris i hjemmebiografen. Alene på projektorens værditab, kommer billetprisen let op over de kr. 100,- pr. film i hjemmebioen hvis man har en LCD-projektor.

Ehh, hvordan er du nået frem til det??

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Spencer skrev:

Mit eget eksempel, f.eks. hvor jeg har købt en PTAE100 til 12,5k og netop set den sat til salg for 3,5k.

Det er en værdiforringelse på kr. 9000,- på den billigste fra Panasonic.
Jeg har brugt min under 200 timer, men kan nu næppe få meget over de 3,5k som den har været set solgt til. (EDIT: det er kr. 65,- pr. film for mig, ved en spilletid på 1t45m plus filmens indkøb/leje. Derfor passer kr. 100,- meget godt i mit tilfælde. Jeg ved at mange har projektorer til over 25k)

Den solgte havde kørt under 300 timer, hvis jeg ikke husker helt galt, og kostede kun godt en plovmand over pærens nypris.

Jeg tænkte på om jeg skulle købe den for pærens skyld, men kom så i tanker om en kommentar omkring PTAE100 at pæren nok holdt længere end projektoren.

Billigt skrammel, kan man nok kalde det, og man må da håbe at de nyere modeller holder deres brugtpris bedre.

MHT AE700 bliver den nok meget svær at sælge brugt.

Jeg har lavet en beregning på min ene CRT-projektor (jeg har to), og her siger billetprisen at den kommer til at ligge ca. ved 30 øre (EDIT: plus DVD-filmen), og med lidt held endnu billigere. Strømmen kommer dog oveni, men jeg slukker alle lamper når jeg ser film, så jeg sparer lidt strøm her.

EDIT: Jeg anser ikke de nye projektorer for helt så dårlige køb, men husk lige at DVD-skiverne også koster penge, hvis du vælger at leje dem for kr. 30,- til kr. 40,- pr. film, eller endnu værre, at købe dem til nypris når de kommer frem.
Min hjemmebio hører iøvrigt til de billige.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Fenris skrev:
Spencer skrev:

Mit eget eksempel, f.eks. hvor jeg har købt en PTAE100 til 12,5k og netop set den sat til salg for 3,5k.

Det er en værdiforringelse på kr. 9000,- på den billigste fra Panasonic.
Jeg har brugt min under 200 timer, men kan nu næppe få meget over de 3,5k som den har været set solgt til. (EDIT: det er kr. 65,- pr. film for mig, ved en spilletid på 1t45m plus filmens indkøb/leje. Derfor passer kr. 100,- meget godt i mit tilfælde. Jeg ved at mange har projektorer til over 25k)

Den solgte havde kørt under 300 timer, hvis jeg ikke husker helt galt, og kostede kun godt en plovmand over pærens nypris.

Jeg tænkte på om jeg skulle købe den for pærens skyld, men kom så i tanker om en kommentar omkring PTAE100 at pæren nok holdt længere end projektoren.

Billigt skrammel, kan man nok kalde det, og man må da håbe at de nyere modeller holder deres brugtpris bedre.

MHT AE700 bliver den nok meget svær at sælge brugt.

Jeg har lavet en beregning på min ene CRT-projektor (jeg har to), og her siger billetprisen at den kommer til at ligge ca. ved 30 øre (EDIT: plus DVD-filmen), og med lidt held endnu billigere. Strømmen kommer dog oveni, men jeg slukker alle lamper når jeg ser film, så jeg sparer lidt strøm her.

EDIT: Jeg anser ikke de nye projektorer for helt så dårlige køb, men husk lige at DVD-skiverne også koster penge, hvis du vælger at leje dem for kr. 30,- til kr. 40,- pr. film, eller endnu værre, at købe dem til nypris når de kommer frem.
Min hjemmebio hører iøvrigt til de billige.

Af nysgerrighed - hvilke CRT projektorer har du ?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes