Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 18:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til forklaring af diverse ting... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 December 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil starte med at sige at jeg er nybegynder inden for at lave en hjemmebiograf, men jeg prøver at danne mig et overblik og finde ud af hvad de forskellige ting betyder.

Jeg er en af de tossehoveder som troede at billedet på et tv uddelukkende var afgjort af tvets kvalitet, men jeg kan se at der er mange andre faktorer som spiller ind 

Så jeg vil bare spørge om der er nogle som gider forklare nogle af de forskellige ting. f.eks. er jeg blevet ret overbevist om at et LG 26LX2R lige er sagen til 7.599 hos pixmania.com eller 7.000 hos digitalo.de. Det er kun baseret på zerocools ultimative LCD-TV til HTPC.

Så mit spørgsmål lyder. Hvis jeg køber sådan et LG 26LX2R LCD-TV, hvad skal jeg så gøre for at få mest muligt ud af produktet? Hvilke kabler, hvilken indgang, hvilket tv signal osv. Og hvordan gøres alt det. Jeg sidder vist med det normale kabel(er i en antenneforening) Forresten, jeg ved godt hvad DVI er, emn hvad er HDMI?

Fordi det er sgu lidt ærgeligt at købe et tv og så ikke få det optimale ud af tvet.  
Til top Vis thelonely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thelonely

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

thelonely skrev:

Så jeg vil bare spørge om der er nogle som gider forklare nogle af de forskellige ting. f.eks. er jeg blevet ret overbevist om at et LG 26LX2R lige er sagen til 7.599 hos pixmania.com eller 7.000 hos digitalo.de. Det er kun baseret på zerocools ultimative LCD-TV til HTPC.

Så mit spørgsmål lyder. Hvis jeg køber sådan et LG 26LX2R LCD-TV, hvad skal jeg så gøre for at få mest muligt ud af produktet? Hvilke kabler, hvilken indgang, hvilket tv signal osv.  

Hvad skal du helt præcist bruge tv'et til?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg skal først om fremmest se fjernsyn, men samtidig også sætte min computer til den, så jeg kan bruge min pc som spillekonsol. (og ligge ned samtidig )

Jeg er bare ikke sikker på hvordan man sætter sådan noget optimalt op? Mister man noget hvis man kører DVI(fra computeren) og over til tvets HDMI indgang? og hvad med når man skal se normalt tv? skal man så køre den igennem tv tuneren(ret nederen hvis man skal tænde tvet først) eller hvad gør man der?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 15 December 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Det er det samme signal, der sendes med DVI og HDMI, så du mister ikke noget der.

Jeg forstår ikke helt det sidste du skrive?!? Selvfølgelig skal du tænde TV'et for at se TV...
Men du om man skal se TV gennem PC'en?
Du kan naturligvis stadig bruge den interne tuner i TV'et selvom du har din PC tilsluttet via HDMI.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hehe ja, det blev vist ikke formuleret rigtig. Jeg er medlem af en antenneforening og har den "normale" måde at se tv på(er det kabel?) Men jeg har hørt at der er forskellige måder som giver forskellig kvalitet. Så jeg ville bare høre hvilken måde man skal sætte sit tv til på, for at få det bedste billede.(men samtidig skal det være inden for et forholdsvis lille budget)

Jeg vil gerne have den mulighed at kunne tænde for tvet UDEN at tænde for computeren, for at se tv. Men samtidig skal kvaliteten på billedet være iorden.

Og er det ikke også noget med at kvaliteten på de kabler man bruger er vigtig?

[EDIT]Men du/I kan jo evt. lige forklare hvad i ville gøre hvis i sad med tvet og skulle sætte det til

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

26LX2R har indbygget en almindelig analog tuner, så du kan bare tage antennestikket og sætte til det og se TV på det uden at bekymre dig om din PC.

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvor godt billede får man hvis man sætter sit normale antennestik til tvet?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på TV'ets tuner.

Du skal tweake systemet meget hvis du vil have et bedre TV billede via din PC end du får direkte fra antennekablet.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

thelonely skrev:
Ja, men hvor godt billede får man hvis man sætter sit normale antennestik til tvet?

tja, dit spørgsmål kan drejes til: hvor kritisk er du, med det du ser fra antennen? for godt bliver det aldrig!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Ok, men hvad kan man ellers smide på for at forbedre billedet, uden at smadre sin tegnedreng 

Hvordan ville sætte tvet op? bare med normalt antennestik?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en Selector hvis du bor et sted med TDC kabel. Det er en digital standard definition (SD) DVB-C tuner, som kan give dig lidt bedre eller noget bedre billedkvalitet (afhængig af hvordan antenneforholdene er).

Stofa er også på vej med deres modtræk kaldet "Det digitale spejl", der kører en tråd om det herinde et sted.

Ja, TV'er har et antennestik som du kender det fra et "gammeldags" billedrørs TV. Så det er bare i med kablet, og igang med at indstille kanalerne.

Lad være med at købe Selector eller lignende før du har set det "rå" antennesignal på dit kommende TV.
Når du har set det kan du jo vurdere om der skal investeres i yderligere tiltag eller om det er godt nok til dig.

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Ok, så lyder det som om at jeg bare skal købe tvet, smide et DVI-HDMI stik fra computeren til tvet og så bare i med det analoge stik...

Så lige en ting til, er der stor forskel på kvaliteten af kablerne? Hvad er et godt mræke hvis jeg skal have et antennekabel og et DVI-HDMI kabel?

Er en selector den eneste mulighed for forbedring(inden for et rimligt prisleje i forhold til hvad man får), og hvad koster sådan en ca?

Kyhn hvor dårligt billede tror du jeg får med LCD-Tvet?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

thelonely skrev:
Ok, men hvad kan man ellers smide på for at forbedre billedet, uden at smadre sin tegnedreng 

Hvordan ville sætte tvet op? bare med normalt antennestik?

jeg ville prøve med antenne signalet for at se om jeg kunne leve med kvaliteten, hvis ikke så ville jeg prøve selector og hvis det ikke hjalp så ville jeg købe en Scaler (men så begynder dte altså også at koste penge)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan er billedet i forhold til en normal tv skærm? Er det sådan rigtig elendigt eller bare en vanesag?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvor godt dit antennesignal er, hvor god tuneren i TV'et er, hvor godt TV'et behandler det indkomne signal og hvor godt TV'et scalerer det op til panelets størrelse.

Kort sagt: Det får du at se når du modtager det. Hvis der er en butik, der har et stående, så kan du få et prag om billedkvaliteten, men afhængig af hvor du set det henne kan det sikkert indstilles bedre end det er i butikken.

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Ok... og jeg kan vel ikke gå alt for galt afsted i byen når der er nogle herinde som allerede har det og er glade for det  Ellers er der jo altid 14 dages returret 

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jamen så held og lykke med...

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det er altid rart at blive klogere 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes