Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: SCART (RGB) stjæler billedet! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 December 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

som overskriften antyder har jeg et problem med mit tv, når jeg kobler udstyr på via RGB. Problemet p.t. er, at når min HTPC er tændt, så forsvinder det almindelige tv-billede og erstattes af en rullende, forvrænget udgave af HTPC-billedet. Det er ikke fordi tv'et skifter indgang til AV1, og der er stadig den oprindelige lyd. Jeg kan også skifte kanal på tv'et og dermed få en anden kanals lyd, men billedet ændres der ikke ved!

Jeg har overvejet, om jeg kan have koblet kablet forkert, men jeg mener ved nærmere eftertanke også, jeg havde problemet med vores SAT-box, men den har jeg ikke mere, så desværre har jeg ikke andet RGB-udstyr at teste med.

Er det noget, der kan klares ved at klippe et ben i SCART-stikket, eller er det mit TV (gammelt SABA), der bare er noget skrammel?

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

umts4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Som du skriver det der, vil jeg nok tro at det er TV'et som er problemet, jeg har set ligende før på andre fjernsyne, det virker som om den ikke kan lukke for signalet på RBG.

Og med sådan en gammel SABA kan det nok ikke svare sig at begynde at rep.

Hvis det er kablet som gør det (tror jeg ikke) kan det kun værer ben 8 som gør noget, det er der signalet til at skifte til AV kommer, prøv eventuelt at klippe det inden du skal ud og investere i nyt fjernsyn (husk at pille kablet ud fra begge apperater inden du gør noget, eller sluk din HTPC).

Til top Vis umts4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af umts4ever

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 23 December 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Havde samme problem med mit Philips TV, her var problemet af rgb signalet forstyrrede alle andre indgange. Mener jeg fik at vide at der skulle en modstand på et eller andet sted, ved det ikke helt. Var alt for teknisk for mig 
Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej, på min tråd ligger dette tip, og meget andet. Prøv det.

Hvis dit B&O MX TV ruller når du ser tv, og optager et andet

program til en ikke B&O recorderen samtidigt, er løsningen at

fjern ben nr.16 i scart stikket. Så køre det hele perfekt.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23818&P N=1

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene! Nu har jeg klippet ben 16 med det resultat, at der ikke kommer billede fra HTPC'en mere

Samtidig har jeg købt en ny DVD-afspiller med RGB, og den laver ikke samme nummer. Det vil sige, lige når man skifter fra AV til tv ser det ud på samme måde med rullende RGB-billede, men et øjeblik efter bliver billedet ok og viser tv som det skal.

Med andre ord er jeg totalt på bar bund

Er der nogen bud på, hvad der så skal til? pc'en sender konstant 2,5V over ben 16.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 December 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er jeg ked af at høre,   Dette tip dur så kun mellem tv og recorder og ikke når en PC er indblandet. 

Så er det måske denne løsning, ellers har jeg ikke flere bud.

Købes her

http://av-connection.com/?ProductNo=RADEONRGB&VersionNo= 16

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Tak igen for tippet Jeg tør nu ikke rigtig hoppe på VGA->SCART vognen - har hørt meget om bøvl med det, og det skulle slet ikke virke til de fleste grafikkort...

Jeg kan nu heller ikke rigtig forstå opførslen fra tv'et - signalet fra pc burde jo ligne signalet fra alle andre apparater, så når DVD'ens signal godt kan ses uden PIN 16 har jeg mistanke om, at det er fordi den også sender composite - og det er tv'et, der ikke kan tage RGB uden signal på PIN 16. Hvis det er tilfældet kan jeg ikke rigtig se nogen løsning (andet end at ændre pc'ens output til composite), da man ikke manuelt kan tvinge tv'et til RGB-input

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Så er der lige denne her. Det kabel du forsøger med er det fuld loddet

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 29 December 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke være en opsætningsfejl i HTPC apparatet?

Vi havde - da DVD recorderne i sin tid kiggede frem på det danske marked - en par discount modeller som altid stjal billedet på langt de fleste Tv. Den gik ind og påvirkede Tv kanalerne med et dobbeltbillede uden at få lyden med. Det var som om den konstant sendte et signal om, at den  automatisk ville igennem.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er fordi du får et composite signal fra din nye DVD afspiller, det kan sagtens ligge i kommunikationen mellem HTPC og Tv'et. Det lyder jo også som om, at Tv'et laver en fejl lige meget hvad.

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Det kan ikke være en opsætningsfejl i HTPC apparatet?

Jo, sagtens Jeg aner bare ikke hvad eller hvor fejlen i givet fald ligger!

Citér:

Vi havde - da DVD recorderne i sin tid kiggede frem på det danske marked - en par discount modeller som altid stjal billedet på langt de fleste Tv. Den gik ind og påvirkede Tv kanalerne med et dobbeltbillede uden at få lyden med. Det var som om den konstant sendte et signal om, at den  automatisk ville igennem.

Det kunne jo godt lyde derhenad! Jeg har lidt svært ved at finde ud af, præcis hvordan PIN 16 skal virke! Mit bedste bud er nederst på denne side:

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engine ering/SCART.html

Ifølge den betyder de 2,5V "External". Men hvis der kun skal være spænding på den, når man vælger "AV" får pc'en jo et problem, da den ikke kender status på tv'et!

Citér:
Jeg tror ikke nødvendigvis det er fordi du får et composite signal fra din nye DVD afspiller, det kan sagtens ligge i kommunikationen mellem HTPC og Tv'et. Det lyder jo også som om, at Tv'et laver en fejl lige meget hvad.

Jeg må lige teste lidt mere med DVD'en - tv'et har en ren composite SCART-indgang, så hvis den leverer billede på den gennem SCART-kabel må det være fordi den kan begge dele, og så kan jeg jo ikke rigtig bruge den som reference!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes