Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Mister LCD pj farverne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 December 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Sikkert et dumt og uvidende spørgsmål, men alligevel

Jeg har netop købt en Z4 og i den er jo en lampe der lyser igennem nogle små lcd paneler, men, kan disse paneler miste farven, altså ligesom en rød bil der altid står udenfor i solen, kan pæren så "slide" farven af panelerne

PS: Grin bare, jeg er jo helt nybagt PJ ejer, og har ikke engang svinet oppe at hænge endnu

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej,
ja, en LCD farveblok mister sine farver med tiden, modsat en DLP, hvis farvehjul gerne skulle holde i noget længere tid! Selvfølgelig går der jo meget langt tid, før der er tale om er permanent farvenedsliddelse, så du kan sagtens være rolig i den tid den første/- og hermed nuværende pære holder.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 December 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Går du mange år tilbage, så var de første projektorer ikke så gode i panelerne som de er idag.

Nutidens TFT-paneler er mere robuste end LCD fra tidlige modeller.

Jeg skyder på at der skal 10.000 timer til før der er synlig forskel, og sikkert mere endnu.
Og så lige det med farverne - hehe...  Her bruger folk jo rask væk grå lærreder, der virkelig piller ved farverne, men slipper fra det alligevel, da øjet ret rurtigt retter sig ind på hvad der er rød og grøn, selvom de ikke står 100% som i biografen.

I biografen er 35mm filmstrimlen faktisk mere pastelagtig, og afdæmpet i farverne end mange LCD, hvor der bare har fuld skud i farverne.

Flot syntes nogle, men gå i biografen og sammenlign, så kan du se at der måske ikke skal så meget kul på farverne som fabriksjusteringen på projektoren giver 'out of the box'.

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

I biografen er 35mm filmstrimlen faktisk mere pastelagtig, og afdæmpet i farverne end mange LCD, hvor der bare har fuld skud i farverne.

Flot syntes nogle, men gå i biografen og sammenlign, så kan du se at der måske ikke skal så meget kul på farverne som fabriksjusteringen på projektoren giver 'out of the box'.

Vil det sige at jeg kan forlænge levetiden på panelerne ved at justere farverne "ned" i et mere naturligt leje?

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

PillyWilly skrev:
Spencer skrev:

I biografen er 35mm filmstrimlen faktisk mere pastelagtig, og afdæmpet i farverne end mange LCD, hvor der bare har fuld skud i farverne.

Vil det sige at jeg kan forlænge levetiden på panelerne ved at justere farverne "ned" i et mere naturligt leje?

Jeg har set LCD-projektorer der er 10 år gamle, og stadig har fine farver på panelerne.
Så jeg tror ikke at du skal bekymre dig over farverne på projektoren, da du formentlig vil have købt en ny projektor længe inden farverne er falmede.

Skulle de falme, så ender de såmen nok med at blive mere naturlige at se på, end de 'computerfarver' som LCD typisk har.

Levetiden på projektorer idag, er mere noget med pæren, og diverse komponenter som strømforsyning og print.

Hvis du vil have mange timer ud af din projektor, så er den bedste måde, at se flere film i træk, så du bruger den i mange timer af gangen.

Jeg har erfaring fra projektorer til undervisningsbrug der står tændt hele dagen (6-8 timer), og holder i mange år.

Selv ser jeg altid 2 eller 3 film i træk, når jeg ser film.
Tænd/sluk slider nemlig meget på pæren og projektoren i forhold til at køre nogle timer ekstra.

EDIT: Det må være antallet af timer der afgører slidet på panelerne, og ikke hvor meget farve der er på.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 December 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Det med at LCD paneler mister farven er vist mere en skrøne opfundet af producenterne af DLP-projektorer! Da LCD-panelerne ikke er farvede men sort/hvide kan selve panelet ikke miste farve. Ændringen skal derfor ske i de farvefiltre der ligger foran panelerne. (DLP bruger også farvefiltre!).

Jeg tror nærmere at ændringerne i farverne hænger sammen med at pærens lys ændrer farve når den slides. Derfor er det nødvendigt at justere farverne efter lang tids brug.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nej LCD panelerne kan ikke miste farve, men derimod kontrast. Da min kammerats Sanyo Z1 mistede den blå farve efter ca. 1200 timer skyldtes det ikke LCD panelet men derimod polarizeren. Det er både varme og lys der kan "slide" på LCD paneler og polarizere.

Jeg har personligt set adskillige LCD projektorer med "trætte" paneler, så det er ikke bare en skrøne. Men projektoren skal selvfølgeligt bruges i mange timer, før sliddet bliver synligt.

Og iøvrigt er jeg enig med Spencer: Det påvirker ikke projektorens levetid at skrue ned for lys / kontrast / farve. Derimod vil det hjælpe at sætte blæserne op på maximum, så projektoren køles bedre. Husk også at rense filteret regelmæssigt.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Polarisatorerne i moderne LCD produkter slides ikke efter så kort tid, så med mindre vi også tager betragtningerne for ældre modeller med i overvejelsen, så er det blot en skræmmeteknik eller et promoveringsstunt.

De kan dog være påvirkelige overfor varme og så vil planpolarisatoren typisk miste evnen til at afgrænse eller lade lyset passere frit. De flydende krystaller beholder skam sin form. Der er tale om små flydende elementer, som ligger enten i plan eller en anden organisering, men de påvirkes - og derved rykker sig - kun når de påvirkes med en elektrisk spænding. Når spændingen tages fra, så vender de altid tilbage til deres udgangspunkt.

Det man mister, hvis panelet påvikres negativt, er - som perejvind også siger - kontrasten. Det kommer udelukkende af polarisatoraspektet. De flydende krystallers funktion er ikke at afgrænse lys.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes