| Forfatter |
|
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har undersøgt markedet af projektorer i min prisklasse (15-20.000). Det jeg har fundet ud af, fra internettet, er at en DLP projektor har de fordele jeg har behov for. Så godt så langt. Så gik jeg ind i flere butikker for lige at se forskel på kvaliteten/pris af forskellige DLP projektorer. Jeg blev utrolig overrasket over at se det jeg senere har fundet ud af bliver kaldt "rainbow effect" på projektore til ca. 15.000 Kr! Hvert femte sekund fik jeg et chok hver gang RGB farverne pludselig "flashede" hen over dugen. I første omgang tænkte jeg at projektoren var i stykker og at sælgeren ikke havde forstand på det, men nej... Han vidste alt om projektorer og DLP teknologi og adskillelige af projektorene gav samme regnbue resultat (infocus SP-4800, Toshiba TDP-MT100 mfl). Dog på DLP projektorer til ca. 40.000Kr lagde jeg umiddelbart ikke mærke til det. Jeg blev helt flov over at kunne se dette uden at sælgerne sagde noget, så jeg forlod butikkerne uden at sige min mening. Kan det virkelig være rigtigt at man kan give mere end 20.000 Kr. for en projektor som, i mine øjne, klart er fejlbehæftet? Det er for dårligt! Hvad synes i? Kan man så risikere at købe en projektor til 40.000 hvor man efter et stykke tid pludselig kan se regnbueeffekten fordi ens øjne har vænnet sig til det???
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow er noget skrammel og grunden til at jeg ikke bryder mig særligt meget om DLP teknologien. Jeg har oplevet at nogle folk er mere følsomme over for Rainbow end andre men typisk når man først har set hvad der er så ser man det selv på SIM300 modellerne. Bevægelser er en af DLP's dårlige sider og sker der meget bevægelse ser billedet mere unaturligt ud og så hjælper det jo ikke at der er rainbow oven i hatten. Rainbow betyder at du anstrenger øjene og bliver hurtigt træt af at se film, du har åbenbart øjne det ikke er så lette at narre 
X1 for jeg ondt i øjene af i løbet af blot 10 minutter.
Må jeg spørrge om du har spillet meget computer spil på PC ? jeg har nemlig set en sammenhæng for de PC spille nørder jeg kender og har spillet meget computer med kan alle se denne rainbow effekt hvor andre ikke kan, måske er det fordi vi har trænet vores opfattelses evne gennem computer spilleriet fordi vi skal være opmærksomme på hele skærmen og se alle små detaljer blot et vildt skud ???
Jeg ville se på Optoma ThemeScene modellerne det er dem med mindst rainbow og jeg mener de har modeller helt ned til 20.000kr
Næste problen er at der kun er 24 billeder i sekundet og det betyder at jeg kan se at alle film hakker i bevægelserne også i biffen. Jeg håber når Blue ray kommer at de laver 50 billeder i sekundet. Jeg ved godt der findes 100hz tv men de gentager blot de 24 billeder og så bliver forskellen mellem 2 billeder alligevel stor når der sker meget bevægelse.
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et JVC 100 Hz tv og har gennem tiderne arbejdet meget med computere, både spil og tegning/design. For tiden spiller jeg dog mest på konsoller. Min PC skærm skal altid stå på minimum 75 Hertz for at jeg ikke irriteres af flimmer...
Der er da ingen tvivl om at mit skræk scenarie er at købe en dyr DLP projektor for at undgå rainbow effekten, for derefter måske at begynde at kunne se det... f**k der må være mange der sidder med en særdeles dårlig smag i munden efter at have konstateret dette på deres 3 måneder gamle projekter...
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se det, men jeg var engang til fremvisning af div. projektorer hos TP og der var mange som kunne se det.
Jeg var til KT messe og der viste de en film med en infocus SP 5700 som er en DLP og hvilket billed, mange gange bedre end den ae 300 jeg så på messen. Infocusen koster så også over det dobbelte.
|
| Til top |
|
| |
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo købe en god brugt CRT projektor, den har et suverent billede og koster i omegnen af 15.000-20.000 kr afhængig af stand __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg ville også købe en CRT da den giver det beste bilde, der er ikke nogen rainbow effect eller pic fejl!!!
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. så er jeg lige nødt til at spørge, hvad forskellen er mellem DLP og CRT???
MVH WRONG
|
| Til top |
|
| |
OttoJ Lukket konto

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
woody skrev:
|
Jeg kan ikke se det, men jeg var engang til fremvisning af div. projektorer hos TP og der var mange som kunne se det.
Jeg var til KT messe og der viste de en film med en infocus SP 5700 som er en DLP og hvilket billed, mange gange bedre end den ae 300 jeg så på messen. Infocusen koster så også over det dobbelte.
|
|
|
Du må ikke bedømme AE300 ud fra det billede den viste på messen. Det var ikke Panasonic's stand, de havde bare lånt den ud til Lissau, der viste lærreder. De valgte så at tilslutte den via composite, og oveni var den elendigt indstillet. Det kan man selvfølgelig ikke vide som messe-besøger, netop derfor er det dybt latterligt af producenterne at de ikke viser deres ting ordentligt frem på messerne. Det må man så sige at Steensen gjorde - men giv AE300 et HDTV signal, eller bare et ordentligt progressive scan signal, og en ordentlig indstilling, så er kampen mere lige... Det er altså heller ikke helt ligegyldigt at Infocus'en blev vist med en Proceed PDMT DVD-afspiller til hvad, 60.000,-? Men SP 5700 er god, ingen tvivl om det. Under 25-30K ville jeg dog til hver en tid købe LCD.
Mvh. Otto
|
| Til top |
|
| |
OttoJ Lukket konto

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkelp skrev:
|
Kan det virkelig være rigtigt at man kan give mere end 20.000 Kr. for en projektor som, i mine øjne, klart er fejlbehæftet?
|
|
|
Det er ikke en defekt, men en feature :-) 20.000,- giver dig ikke et perfekt billede, sådan er det bare. Det gør 40.000,- iøvrigt heller ikke. På samme måde kan du klage over manglende sort-niveau, screen-door, konvergens-problemer osv osv. Indtil videre er den perfekte projektor ikke lavet, så må man vælge det bedste kompromis i forhold til de penge man vil give. Personligt er jeg enig i at DLP først rigtigt bliver spændende med et 5X farvehjul, som du kan få for 35K og opefter.
Det tætteste du kommer på en perfekt projektor er nok Barco Cineversum 120 - en 3-chip DLP, dvs. alle fordelene ved DLP, uden ulemperne. Men den koster så lige en kvart million...
Mvh. Otto
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal måske sælge min elskede CRT SIM2 projektor, da jeg snart skal flytte i hus med kæresten.
Der er over 6000 timers leve tid på rørende endnu. Billeder af projektoren kan ses på min hjemmeside. Den er i 100% tip top stand.
Sælges med 92" 16:9 læred. Ville en pris på 25000,- være for meget???
|
| Til top |
|
| |

Best-Seat
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyclops skrev:
|
Jeg skal måske sælge min elskede CRT SIM2 projektor, da jeg snart skal flytte i hus med kæresten.
Der er over 6000 timers leve tid på rørende endnu. Billeder af projektoren kan ses på min hjemmeside. Den er i 100% tip top stand.
Sælges med 92" 16:9 læred. Ville en pris på 25000,- være for meget???
|
|
|
Det er da bestemt en meget rimelig pris.... __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe min er også til salg for 25.000kr får du en scaler med i prisen ,o)
|
| Til top |
|
| |

Best-Seat
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot et spørgsmål!
Hvorfor skiller I jer af med gode projektorer? __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt, så skal jeg måske flytte sammen med kæresten. Men det er også kun måske.
Der er indbygget linedubler i sim2, og du får et 92" llæred med.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens krogsgaard skrev:
|
Blot et spørgsmål!
Hvorfor skiller I jer af med gode projektorer?
|
|
|
Jeg skal flytte og jeg må ikke montere min 75kg sag i det pæne stukloft hvor jeg bor midlertidig i kbh. MEN jeg skal have den største 3-rør om 2 år med den største scaler så det er ikke fordi 3-rør eller min projektor ikke fejler noget og kan den ikke sælges beholder jeg den i min flight case til jeg får mit egen at bo i.
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Ok. så er jeg lige nødt til at spørge, hvad forskellen er mellem DLP og CRT???
MVH WRONG |
|
|
DLP er en digital teknologi ligesom LCD.
CRT er 3 billedrør der laver billedet.
Har bla. den fordel at den kan lave helt sort, da de kan slukke helt for strålerne. Farverne er også i en klasse for sig. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens krogsgaard skrev:
Blot et spørgsmål!
Hvorfor skiller I jer af med gode projektorer? |
|
|
Jeg sælger min Electrohome da jeg har købt en større CRT projektor __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyclops skrev:
Sælges med 92" 16:9 læred. Ville en pris på 25000,- være for meget??? |
|
|
Så vidt jeg ved, er den Sim en 7" med Elektrostatisk fokus.
Derfor vil jeg siger, at 25000kr er for meget, jeg vil vudere 15000kr.
Men det er jo mest af alt rørernes tilstand der afgør det...
Jeg sælger selv min CRT Datagrade 7". __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
[
Næste problen er at der kun er 24 billeder i sekundet og det betyder at jeg kan se at alle film hakker i bevægelserne også i biffen. Jeg håber når Blue ray kommer at de laver 50 billeder i sekundet. Jeg ved godt der findes 100hz tv men de gentager blot de 24 billeder og så bliver forskellen mellem 2 billeder alligevel stor når der sker meget bevægelse. |
|
|
Så tror jeg, at der er noget galt med dine øjne!!!!!
Film på film hakker IKKE!!!!
Da film optages/vises i netop 24 fps bliver der lige netop ikke nogen hakken.
Problem er ved de projektorer, der forsøger at "mappe" til typisk 50/60Hz som panelerne kører ved...
Ved CRT projektorer med en HTPC kan man køre 72Hz for NTSC (3x 24 via 3:2 pull-down) og 75Hz for PAL.
Dermed ungås "lag" effekten.
Blue Ray (hvis det blive det format der løber med HD-DVD sejren), vil ikke ændre på frame rates.
Film optages stadig som i "gamle dage". 24fps.
Blue ray vil give den fordel, ligesom D-VHS, at udover højere opløsning, så vil formatet ligge standart som progressivt, i modsætningen til interlaced på DVD.
100Hz TV laver frame doubling på de 50 billeder (25x2 halvbilleder)vores PAL standart viser.
Vi kan ikke bruge 3:2 pulldown til PAL, da det ikke går med 24 og 50. Derfor speedes (4%) film op fra 24 til 25fps til DVD/Video udgivelser i PAL områder.
Derfor ses vi også at PAL udgaver af film har kortere spilletid end NTSC udgaven.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
mikkelp skrev:
<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: DA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA">Kan det virkelig være rigtigt at man kan give mere end 20.000 Kr. for en projektor som, i mine øjne, klart er fejlbehæftet? </SPAN>
|
|
|
Det er ikke en defekt, men en feature :-) 20.000,- giver dig ikke et perfekt billede, sådan er det bare. Det gør 40.000,- iøvrigt heller ikke. På samme måde kan du klage over manglende sort-niveau, screen-door, konvergens-problemer osv osv. Indtil videre er den perfekte projektor ikke lavet, så må man vælge det bedste kompromis i forhold til de penge man vil give. Personligt er jeg enig i at DLP først rigtigt bliver spændende med et 5X farvehjul, som du kan få for 35K og opefter.
Det tætteste du kommer på en perfekt projektor er nok Barco Cineversum 120 - en 3-chip DLP, dvs. alle fordelene ved DLP, uden ulemperne. Men den koster så lige en kvart million...
Mvh. Otto |
|
|
3 Chip DLP har stadig lang vej til CRT klasse
Panasonic havde en 3 Chip DLP på Cebit, prisen blev vist 47000€... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |