Forfatter |
|
MeLVIS Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som emnet lyder.. hvad får folk til idag "gladeligt" at give 25-30.000 for et TV. Jeg tænker bare op imod i 2002 hvor folk bare ikke ville købe et 32" 100hz hvis det kostede over 10k. Div. kæder solgte deromkring og der var folk ked af tanken om at give 10.000 for et tv. Jeg får simpelthen myrekryb ved tanken, og tanken strejfer mig desværre RIGTIG mange gange når man som mig lige nu er på udkig efter det bedste køb af tv fra 37" og op. Har folk fået flere penge ? Er konen holdt op med at være med til at bestemme tv idag ? Låner folk pengene ?? Jeg har selv sådan en smertegrænse ved 14-16.000kr hvor jeg bare ikke "tør" give mere. Det har et eller andet og gøre med at jeg er så usikker på kvaliteten at jeg tror jeg vil kunne forsvare et "dårligt" køb ved at sige til mig selv " Jamen nu gav du jo heller ik en herregård for det " og en anden ting så er jeg stadig ikke overbevist over at man får et billede på et TV til 30.000 der er så meget bedre end på et til 15-16.000 Hvad får jer til det ??
__________________ 50" HDTV, DENON, DALI Concept og Xbox 360 RuLeZ!!!
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeLVIS: Jeg tror at det hænger sammen med flere ting. For det første SIGES DET at der er flere mennesker i dette land som de seneste år har fået flere penge at gøre med-Det er ikke mig 
En anden grund tror jeg er de hersens fladskærme, det er jo noget forholdsvis nyt og der er mange som finder dem rigtig smarte. Og sidst men ikke mindst, så tror jeg at der hos alm mennesker er en vis slags "blære effekt" ved at have et stort fladskærm som naboen lige kan komme ind og beundre mens han får stoppet et glas rødvin i hånden til flere hundrede kr.
Indrømmet, jeg ville gerne selv have et sådan tv, men jeg er simpelthen for nærrig til at bruge pengene på det indtil videre....de ér faldet meget i pris, men jeg er overbevist om at de indenfor overskuelig fremtid falder endnu mere, og så hopper jeg på til den tid.
Michael
|
Til top |
|
|
slib Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
MeLVIS: Jeg tror at det hænger sammen med flere ting. For det første SIGES DET at der er flere mennesker i dette land som de seneste år har fået flere penge at gøre med-Det er ikke mig 
En anden grund tror jeg er de hersens fladskærme, det er jo noget forholdsvis nyt og der er mange som finder dem rigtig smarte. Og sidst men ikke mindst, så tror jeg at der hos alm mennesker er en vis slags "blære effekt" ved at have et stort fladskærm som naboen lige kan komme ind og beundre mens han får stoppet et glas rødvin i hånden til flere hundrede kr.
Indrømmet, jeg ville gerne selv have et sådan tv, men jeg er simpelthen for nærrig til at bruge pengene på det indtil videre....de ér faldet meget i pris, men jeg er overbevist om at de indenfor overskuelig fremtid falder endnu mere, og så hopper jeg på til den tid.
Michael
|
|
|
Prøv at kigge 4 tråde længere nede - samme debat. Jeg køber formentlig en pioneer 436 i indeværende uge 
|
Til top |
|
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vel kommet en større interesse for underholdning i hjemmet generelt, men folks smertegrænse er vel ligeledes blevet flyttet.
Nu har jeg selv arbejdet i en butik og der var faktisk ikke så mange der lånte penge til købet, men de kom da ind i mellem. Flere kan naturligvis have gjort det uden om butikskæden, og det er jo reelt set ikke til at vide.
Tv til 25-30 tusind er jo også den højere klasse af Tv og der kan man både få 37 tommer faldskærme og 50 tommer fladskærme, så der er man allerede et skridt videre i forhold til de typiske 28 og 32 tommer CRT Tv der i sin tid kostede 10.000.
Måske kvinderne har givet sig lidt, men det designmæssige spiller nok også i høj grad ind - for begge køn. Personligt vil jeg ikke have en stor CRT eller RPTV til at skæmme mit hjem, men det er jo blot min personlige holdning. Jeg ved dog at mange deler den samme mening og de mange penge for et så stort Tv - bagtil - har nok bare været svært for folk at sluge. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
Til top |
|
|
ledderlappan Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja. Kender mange som har tjent rigtig rigtig mange penge på deres hus/lejlighed og når de så køber nyt har de også penge til at bruge 20-30 kilo på et lækkert tv. Tror der er rigtig mange som har lavet det lille nummer.
|
Til top |
|
|
Oligru Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der er 3 grundliggende faktorer:
- Friværdier i boliger.
- Dybden ( eller manglen på samme ) på de ny apperater.
- Skærmstørrelserne.
Jeg er slet ikke i tvivl om at det skred der er blevet nævnt har at gøre med friværdier og billlige lån. Det er trods alt en helt anden sag at slide i det og herefter smide 62% i skat frem for lige at låne 30000 mere som resulterer i en forskel på 50 kr. om måneden.
Det bemærkelsesværdige er jo at der ikke er et 4. punkt der hedder: Bedre billlede. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det så er der intet plasma eller lcd der har et billede som et godt 32" 100hz crt, men så er det jo man kommer tilbage til størrelsen på skærmene og lige præcis af den grund vil jeg gøre som alle de andre: Købe mig et superdyrt 50" plasma tv 
Oliver
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror helt sikkert også at størrelsen, på begge leder, er en stor faktor. Der er nok mange der skifter deres 32" crt ud med et 32" LCD for at få et fjernsyn der fylder mindre i stuen og så er der dem der køber de store skærme fordi man nu har mulighed for at få et forholdsvis stort billede uden at skulle rode med en projektor.
Økonomien spiller helt klart også ind. Der er mange der har omlagt lån og samtidig belånt noget af friværdien i deres boliger til luksuskøb, bilsalget har feks også gået godt på det seneste. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi vil osse gerne have et stort tv, at kigge på. Men jeg ville aldrig ofre over 15 K. og det har intet med økonomien og gøre. Derfor kigger vi på et bagprojektions tv. For her får man noget for sine penge.
__________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeLVIS skrev:
hvad får folk til idag "gladeligt" at give 25-30.000 for et TV |
|
|
Det er der måske ikke så mange der gør. Jeg kender ingen. Kender 'mange' der har købt for 10-20.000. Kan huske da der kom farve-fjernsyn frem. Alle skulle have deres tv skiftet. Lidt ligesom idag. Vi gav 7.000 kroner for det dengang. Det var rigtig mange penge i 1976. mvh
|
Til top |
|
|
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 4 år siden gav jeg 25.000.- For et Grundig 36" CRT med DVD og fod og jeg regner med at købe et SED til samme pris om et års tid, det er alså fedt at have et godt tv.
|
Til top |
|
|
Glady Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg kan kun tale ud fra hvad jeg selv har gjordt...
I 1999 købte jeg et Sony det var stort set efter deres Vega modeller lige var kommet til Danmark.
Og det var naturligvis crt, altså billedrørs tv. Modellen hed kv32 fx60, altså et 32" fjernsyn, som mange idag betragter som en ganske "normal" størrelse, hvis ikke det høre til de små enda..
De var førende på det tispunkt p.g.a at skærmen var flad, da man før det altid havde en let "bue" på diverse andre modeller. Når til sagen.....
Det kostede den nette sum af små 20.000 kr. og set i det lys, syntes jeg personligt ikke det er et problem, at diverse plasma eller lcd modeller på ja en 40" koster et sted mellem 20 og 30 kilo,
Syntes faktisk det er "små billigt" og den retning har de fleste elektriske produkter heldigvis gået siden starten.
Hvis man vælger et billigt mærke kan man jo få 42" plasma for omkring 10 kilo. En af mine venner købte et Medion 42" for få år siden og gav 40 kilo for det. På det tidspunkt syntes jeg det var for dyrt, fordi billed kvaliteten simpelthen var for ringe i mine øjne. Der skulle man minimum op i 75 kilo for et Pioneer som var noget bedre men stadig lysår bag standarten idag.
Så pris mæssigt syntes jeg det er rimelig ok på nuværende tidspunkt, og tror ikke at top modellerne fra de store firmaer bliver voldsomt meget billigere, men har dog lov at håbe....
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madman skrev:
For 4 år siden gav jeg 25.000.- For et Grundig 36" CRT med DVD og fod og jeg regner med at købe et SED til samme pris om et års tid, det er alså fedt at have et godt tv. |
|
|
Det er nok lige optimistisk nok eftersom de regner med at introducere 10.000$ modellen i løbet af i år, og holde sig til små serier af de dyre modeller til at begynde med. Hvis du regner med at købe et SED til den pris skal du nok vente noget længere end et år. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeLVIS skrev:
Ja som emnet lyder.. hvad får folk til idag "gladeligt" at give 25-30.000 for et TV. Jeg tænker bare op imod i 2002 hvor folk bare ikke ville købe et 32" 100hz hvis det kostede over 10k. Div. kæder solgte deromkring og der var folk ked af tanken om at give 10.000 for et tv.
Jeg får simpelthen myrekryb ved tanken, og tanken strejfer mig desværre RIGTIG mange gange når man som mig lige nu er på udkig efter det bedste køb af tv fra 37" og op.
Har folk fået flere penge ? Er konen holdt op med at være med til at bestemme tv idag ? Låner folk pengene ??
Jeg har selv sådan en smertegrænse ved 14-16.000kr hvor jeg bare ikke "tør" give mere. Det har et eller andet og gøre med at jeg er så usikker på kvaliteten at jeg tror jeg vil kunne forsvare et "dårligt" køb ved at sige til mig selv " Jamen nu gav du jo heller ik en herregård for det " og en anden ting så er jeg stadig ikke overbevist over at man får et billede på et TV til 30.000 der er så meget bedre end på et til 15-16.000
Hvad får jer til det ??
|
|
|
Med fare for at blive kaldt en "spammer" tillader jeg mig, at copy/paste mit svar på et lignende spørgsmål i en anden tråd ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34113&P N=0&TPN=1)
Taler vi om LCD skærme kan jeg (med enkelte undtagelser) godt til dels forstå kritikken. For så vidt angår mange af disse skærme, så hænger ydelsen og billed-størrelsen ikke sammen med prisen.
Taler vi derimod om plasma skærme (altså de gode af dem) så mener jeg, at kritikken er malplaceret og at folk, der sammenligner med (den tidligere) prisudvikling på crt-tv, har problemer med hukommelsen.
Prøv en gang at sammenligne;
- Et af de bedste crt-tv der nogen sinde er produceret, Panasonic TX36PD30, kostede for godt 2 og et halvt år siden kr. 22.500,-. Sonys topmodel kostede det samme og Loewes modeller var endnu dyrere.
- Panasonic PHD8, der af mange regnes for at være den pt. bedste plasmaskærm, når man taler om billedkvalitet, koster i dag kr. 21.499,- En anden rigtig god skærm, Pioneer 436fde koster kr. 25.999,-
- Crt-tv'et Panasonic TX36PD30 var/er 36 tommer.
- De to nævnte plasmaskærme er på 42 tommer (kan også fås i 50 tommer) og giver således et billedareal der er 36,4 % større end crt-tv'et!!! Læs lige igen.....over en tredjedel større billede..... for mere eller mindre den samme pris!!
- Sammenligner man ydelsen (billedkvaliteten) mellem det nævnte crt-tv (jeg har selv haft det) og plasmaskærmene, så må jeg - med hånden på hjertet - erkende at det bliver en smal sejr til plasmaskærmen (PHD8).
-
Crt-tv'et har et bedre sort-niveau. På det område kommer lcd eller plasma aldrig til at hamle lige op med de gode crt-tv. Måske de fremtidige teknologier kan nå dette mål. Når det er så er sagt, så er sort-niveauet på Panasonics skærme ganske fortrinligt og det er ikke noget man lægger mærke til ved daglig brug.
-
Farvegengivelse - der er det mere eller mindre uafgjort (husk nu at bedømme ordentligt kalibrede skærme - og ikke "lyskasterne" nede i den lokale Fona/Elgigant)
-
Geometri - her vinder plasmaskærmene suverænt! Hvis du endnu har et crt-tv på 32" eller 36", så prøv en gang at sætte DVE skiven i afspilleren og kig på diverse geometri-testmønstre. Det er ikke altid lige kønt!
-
Flimmer (opdateringfrekvens) - No need to say - her vinder plasma også. Crt-tv'ene kunne godt køre ved 70 hz eller 100 hz, men det introducerede en række problemer (alle kender vel det klassiske 100hz "fnidder"). Skulle man se en dvd-film i Progressive Scan på et crt-tv, så var/er man tvunget ned i 50 hz (pal) eller 60 hz (ntsc). 50 hz på et 36 tommer crt-tv er nu altså noget der kan bemærkes. Jeg synes blot at det er herligt, at jeg igen kan se fodbold i 50 hz uden flimmer og uden at billedet bliver knudret eller udtværet ved hurtige panoreringer.
-
Fleksibilitet/indstillingsmuligheder. Netop fordi plasmaskærmene er en digital teknologi, kan der i princippet indstilles alt mellem himmel og jord. Nogle producenter vælger at begrænse indstillingsmulighederne, mens man på andre skærme kan indstille stort set alt (Panasonic PHD8 er et eksempel herpå).
-
"Opgradering/ekspansionsmuligheder". Prissammenligninge n ovenfor er baseret på skærmene/tv'ene alene. Hvis man virkelig vil "give den gas" og rigtigt vil se hvad plasmaskærmene kan præstere, så kan man investere i en ekstern scaler. En sådan scaler er jo naturligvis ikke billig - men hvis man foretager en sådan investering, er det ikke længere blot "en smal sejr til plasmaskærmene" som skrevet ovenfor. Jeg kører selv med DVDO Iscans nyeste scaler (VP30) og en 50 tommer PHD8 skærm. Med det nuværende setup er dvd-film intet mindre end fantastiske at kigge på (SDI overførsel fra dvd-afspiller til scaler og 1:1 pixelmapping fra scaler til skærmen). Så krystalklart, ægte og støjfrit var dvd-film aldrig på det gamle crt-tv. Det samme gælder tv-signaler (specielt Canal Digital står knivskarpt - næsten dvd-kvalitet)
-
High-Definition. Dette kan crt-tv'ene selvsagt ikke. HD- klip på en 50 tommer skærm 
-
Og det er sikkert 117 ting jeg har glemt, eksempelvis størrelsen og vægten. Det gamle 36 tommer crt-tv vejede 90 kg og fyldte et køleskab. Plasmaskærmen på 50 tommer vejer det halve og kan hænge på væggen 
Så når folk hævder, at de nuværende "top" plasmaskærme er for dyre - så bør folk lige tænke et par år tilbage...... 
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
Vi vil osse gerne have et stort tv, at kigge på. Men jeg ville aldrig ofre over 15 K. og det har intet med økonomien og gøre. Derfor kigger vi på et bagprojektions tv. For her får man noget for sine penge. |
|
|
For 15K får man jo et fremragende billede via projektor 
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Toolate skrev:
Vi vil osse gerne have et stort tv, at kigge på. Men jeg ville aldrig ofre over 15 K. og det har intet med økonomien og gøre. Derfor kigger vi på et bagprojektions tv. For her får man noget for sine penge. |
|
|
|
|
|
I det mindste på en mørk vinternat  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Toolate skrev:
|
|
|
|
|
Hvor længe holder pæren ved adskillige timers brug hver dag? Og ved adskillige tænd/sluk hver dag?
Det er et oprigtigt spørgsmål - jeg aner det ikke 
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
L.B. skrev:
Toolate skrev:
|
|
|
|
|
Hvor længe holder pæren ved adskillige timers brug hver dag? Og ved adskillige tænd/sluk hver dag?
Det er et oprigtigt spørgsmål - jeg aner det ikke 
|
|
|
Er en typisk levetid på sådan en projektorpære ikke i størrelsesordenen 2-3000 timer? Men om den holder så længe, hvis man bruger sin projektor på samme måde som man typisk gør med et tv, så ved jeg ikke om et afkorter levetiden. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Riise Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeLVIS skrev:
Det har et eller andet og gøre med at jeg er så usikker på kvaliteten at jeg tror jeg vil kunne forsvare et "dårligt" køb ved at sige til mig selv " Jamen nu gav du jo heller ik en herregård for det "
|
|
|
Hvis du tænker sådan, så er du SIKKER på at købe et produkt, hvor du efterfølgende FÅR BRUG for at sige: " Jamen nu gav du jo heller ik en herregård for det ".  Du er i stedet nød til at finde et produkt, hvor du ikke længere er i tvivl om, hvorvidt du vil fortryde det. Ligger prisen over din formåen, så lad være med at købe! Det er meget paradoksalt: Man bliver ikke lykkelig af at købe dyre ting, men man bliver i hvert fald ked af at købe noget l**t! Hvis jeg må komme med en sammenligning: møbler. Min kæreste overbeviste mig for knap to år siden at bruge næsten 18k på en sofa + skammel (i møbelbutikker kaldes en sådan skammel en "puf"). Dengang synes jeg det var på grænsen til vanvid, men den dag i dag er jeg stadig glad for købet. Jeg er glad for, at jeg ikke fik hende overtalt til at købe en sofa i IKEA, for de bliver grimme efter 2 måneders brug. Min sofa ser stadig ud som ny!
|
Til top |
|
|