Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DNP Supernova (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

For at flytte diskussionen fra en tråd hvor den ikke hører hjemme:

Den næste _helt_ store revolution inden for front projektion ser ud til at komme fra "sorte lærreder". DNP Supernova er lige om hjørnet, og ud fra den lille prøve jeg har set (som blev fremvist på sidste "projektor-mekka"), så er der noget seriøst interessant at komme efter her. Det bliver selvfølgelig først rigtigt til at vurdere når vi har et full-size lærred at kigge på, men teknologien er yderst interessant:

http://www.qualityscreen.dk/Menu/Supernova%20oversigt.htm

Kort sagt reflekterer overfladen kun lys der rammer "lærredet" (det er en plade, ikke et lærred) direkte forfra, svjh inden for 11 grader fra centrum. Al lys der rammer pladen fra andre vinkler reflekteres ikke. Pladen ser sort ud når man ser den meget skråt fra, men nærmest hvidlig-sølvfarvet direkte forfra. På den prøve jeg havde lånt (jeg regner med at have en lidt større prøve med til VW100-demo på lørdag), kunne man ganske tydeligt se billedet, selv med spot-lys direkte mod lærredet fra højre side.

Måske er jeg lidt hurtigt ude, men denne tråd er tiltænkt evt. spørgsmål og diskussioner om denne teknologi, og især synsindtryk når vi når så langt (jeg håber at have en 84" at vise frem inden for overskuelig fremtid), og bare generelle meninger om konceptet - ville du overveje en projektor og et Supernova lærred, frem for et fladskærms-tv?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Sakset fra en anden tråd:

BjarkeNR skrev:
Auch... så er det vist også betalt  Det er vist ingen tvivl om at det er mindet på virksomheder.

Mja, i USA kan man købe en version (vistnok produceret under licens) der er rettet mod hjemmebio-markedet, og det er såvidt jeg husker en del dyrere end DNP-versionen, for nøjagtigt samme overflade... Iøvrigt, uden at jeg selv har set det endnu, så er jeg nu ret overbevist om at de versioner Quality Screen distribuerer, er rettet lige så meget mod hjemmebio-markedet - rammen er i børstet alu, i enten sølv eller sort, og der er en stribe Veltex (sort filt-lignende materiale) på en centimeter rundt i kanten, inden i rammen. Det er en detalje der umiddelbart er lavet for hjemmebio-entusiasters skyld, ikke af hensyn til præsentationer.

Mht. hvorvidt det er dyrt eller ej: Det er en ret avanceret teknologi at producere, og en væsentlig forskel på Supernova og et almindeligt fastramme-lærred er at det er en fast plade, ikke en dug. Forestil dig lige hvor uhåndterligt det er under produktion, emballering (de kommer i en motherf... trækasse, på en dobbeltpalle), opbevaring og transport... Alene dette vil gøre det væsentligt dyrere. En lille anekdote på det punkt: Jeg spurgte engang Mats Andersen fra QLN/DLS/QRS, hvorfor en QLN 612 ikke havde to 10" basenheder ligesom QRS Merkurius, i stedet for én 12". Svaret var at forskellen i prisen på hardware'n var ubetydelig, men det ville betyde at højttaleren skulle vendes på transportbåndet under produktionen, og dette ville gøre højttaleren væsentligt dyrere! At det ikke er materialeprisen der giver prisforskellene kan du f.eks. se i den meget beskedne prisforskel mellem 60" og 84".

Man skal også tænke lidt på hvad man sammenligner med: Prøv f.eks. at kigge på prisen på Stewart Firehawk lærreder, så virker det pludseligt mere rimeligt (i hvert fald op til 84"). Eller sammenlign med at have et 32" tv til brug i dagslys, og et Tab-Tension lærred ned foran til film-brug.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt om dette er vejen frem for mig, alternativet er aut. mørklægnings gardiner og et fastrammelærred. Så er prisen ikke urimelig men er billedet godt nok til brug uden mørklægning? jeg har ingen lys direkte ind på lærredet, men har vinduer bag og ved siden af lærredet.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

ville du overveje en projektor og et Supernova lærred, frem for et fladskærms-tv?

Både og! Dejligt klart svar

En fornuftig projektor og et af disse læreder koster hurtigt lige så meget som feks en Pioneer plasma. Hvis man vil se tv og bruge tekst-tv skal der desuden investeres i en tv-tuner.

På den anden side kan man hurtigt komme op i billedstørrelser hvor fladskærmene slet ikke kan følge med, medmindre de skal koste som en mindre bil  og det giver helt sikkert nogle spændende muligheder.

I den situation jeg er i lige nu, vil jeg nok hælde mest mod en fladskærm, fordi det simpelthen er det nemmeste, men jeg glæder mig meget til at høre om de erfaringer du gør dig med den skærm, for jeg synes det er et meget spændende alternativ.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Jeg overvejer kraftigt om dette er vejen frem for mig, alternativet er aut. mørklægnings gardiner og et fastrammelærred. Så er prisen ikke urimelig men er billedet godt nok til brug uden mørklægning? jeg har ingen lys direkte ind på lærredet, men har vinduer bag og ved siden af lærredet.

Det lyder i hvert fald som guf for Supernova lærredet, dét den ikke rigtigt vil løse er hvis der er lysindfald der kommer bagfra projektoren, da dette lys naturligvis vil blive reflekteret ligesom projektorens lys. Hvor godt billedet bliver i praksis, det må vi se på når jeg får et hjem, det er svært at vurdere ud fra en A5 prøve... Jeg får en prøve i A3 senest i morgen, så bliver det nok noget nemmere at vurdere på.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
En fornuftig projektor og et af disse læreder koster hurtigt lige så meget som feks en Pioneer plasma. Hvis man vil se tv og bruge tekst-tv skal der desuden investeres i en tv-tuner.

Ja, men prismæssigt skal du nærmere vende det om - for billedkvaliteten vil på mange punkter formentligt være langt BEDRE end en Pioneer plasma. Men du har ret i de praktiske forhold - omend jeg nu vil påpege at du inden for ret kort tid alligevel vil sidde med en eller anden form for ekstern box til at modtage tv på - hvadenten det er en parabol-modtager, selector, HD-modtager, internet-dims eller noget helt 8. Den analoge tv-tuner får mindre og mindre at sige. Men ja, det ER da nemmere med en fladskærm, og Supernova vil da heller ikke _udkonkurrere_ fladskærme på nogen måde. Men den kan måske være en løsning for dem der egentligt gerne ville have en projektor, men ikke har mulighed for mørklægning. Jeg møder jævnligt kunder der kommer glade og frejdige ind i butikken med dankortet klar, og bare skal vide hvilken projektor de skal købe når de skal kunne bruge den i dagslys. De må desværre gå slukørede hjem igen.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
MichaelWB skrev:

Ja, men prismæssigt skal du nærmere vende det om - for billedkvaliteten vil på mange punkter formentligt være langt BEDRE end en Pioneer plasma. Men du har ret i de praktiske forhold - omend jeg nu vil påpege at du inden for ret kort tid alligevel vil sidde med en eller anden form for ekstern box til at modtage tv på - hvadenten det er en parabol-modtager, selector, HD-modtager, internet-dims eller noget helt 8. Den analoge tv-tuner får mindre og mindre at sige. Men ja, det ER da nemmere med en fladskærm, og Supernova vil da heller ikke _udkonkurrere_ fladskærme på nogen måde. Men den kan måske være en løsning for dem der egentligt gerne ville have en projektor, men ikke har mulighed for mørklægning. Jeg møder jævnligt kunder der kommer glade og frejdige ind i butikken med dankortet klar, og bare skal vide hvilken projektor de skal købe når de skal kunne bruge den i dagslys. De må desværre gå slukørede hjem igen.

De ting jeg nævnte var ikke ment som store problemer og bestem ikke noget der ville afholde mig hvis jeg havde pladsen og pengene. Så vidt jeg kan se, så koster den mindste (45") 10K, når der så samtid skal købes projektor, kabler osv runder man hurtig 30K, hvilket man selvfølgelig også gør med de gode plasmaskærme.

Det andet problem for mig, ville være pladsen, eller rettere afstanden, der ville være mindre end 3 meter til læredet og på den afstand er der trods alt grænser for hvor stort et billede man skal have, specielt hvis det ikke kun skal bruges til film.

Der er så også et problem med et vindue der ville være bag projektoren, men det vindue skal alligevel mørklægges bedre end det er i dag, så det er ikke en afgørende faktor.

Havde jeg et rum, hvor 84" ville være en passende størrelse og ca. 40K at smide efter billedet, så ville det her helt sikkert være en løsning jeg ville se på.

Til sidst et spørgsmål. Hvordan er det med placeringen af projektoren i forhold til lærredet?
Kan den placeres på samme måde som almindelige lærreder, eller skal den ramme lærredet fra en bestemt vinkel for at fungere optimalt?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
kyhn skrev:

Det lyder i hvert fald som guf for Supernova lærredet, dét den ikke rigtigt vil løse er hvis der er lysindfald der kommer bagfra projektoren, da dette lys naturligvis vil blive reflekteret ligesom projektorens lys. Hvor godt billedet bliver i praksis, det må vi se på når jeg får et hjem, det er svært at vurdere ud fra en A5 prøve... Jeg får en prøve i A3 senest i morgen, så bliver det nok noget nemmere at vurdere på.

du må meget gerne melde ud når du har et reel prøvestykke, jeg er meget spændt på om det er vejen frem for mig! er det i øvrigt skrøbeligt? jeg tænker på, at jeg har en løs plade, som jeg sætter frem når jeg skal bruge projektor. dvs. at der vil blive lidt håndtering af pladen.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
De ting jeg nævnte var ikke ment som store problemer og bestem ikke noget der ville afholde mig hvis jeg havde pladsen og pengene. Så vidt jeg kan se, så koster den mindste (45") 10K, når der så samtid skal købes projektor, kabler osv runder man hurtig 30K, hvilket man selvfølgelig også gør med de gode plasmaskærme.
10K til lærred og 12-15K til en let brugt HS-50 bingo jeg syntes ikke at det lyder afskrækkende overhovedet. HVIS teknikken holder!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
10K til lærred og 12-15K til en let brugt HS-50 bingo jeg syntes ikke at det lyder afskrækkende overhovedet. HVIS teknikken holder!

Jeg synes heller ikke at startomkostningerne er skræmmende, pointen var bare at det kostede det samme som plasmaskærmene. Hvad der så fungerer bedst kan Otto forhåbentlig melle tilbage om på et senere tidspunkt.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Til sidst et spørgsmål. Hvordan er det med placeringen af projektoren i forhold til lærredet?
Kan den placeres på samme måde som almindelige lærreder, eller skal den ramme lærredet fra en bestemt vinkel for at fungere optimalt?

Det er noget af det jeg først rigtigt kan svare på når jeg har fået den i fuld størrelse. Ifølge specifikationen skal den ramme med en vinkel på max 11 grader.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

MichaelWB skrev:

Det er noget af det jeg først rigtigt kan svare på når jeg har fået den i fuld størrelse. Ifølge specifikationen skal den ramme med en vinkel på max 11 grader.

Nu er min erfaring med projektorer begrænset, men betyder det, at projektoren skal placeres mere "lige" for lærredet?
Eller er det i store træk det samme som med "almindelige" lærreder?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Nu er min erfaring med projektorer begrænset, men betyder det, at projektoren skal placeres mere "lige" for lærredet?

Jeg var ellers god til matematik i skolen, men sådan lige på stående kan jeg ikke helt sige det, men umiddelbart tror jeg det giver lidt mindre spillerum, specielt hvis projektoren hænger tæt på.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

MichaelWB skrev:

Jeg var ellers god til matematik i skolen, men sådan lige på stående kan jeg ikke helt sige det, men umiddelbart tror jeg det giver lidt mindre spillerum, specielt hvis projektoren hænger tæt på.

Så er det jo en lille "indretnings detalje" man lige skal huske, hvis man vil bruge den løsning i en stue, som alternativ til f.eks. en fladskærm. Det er jo ikke så sjovt hvis man jævnligt støder hovedet mod projektoren fordi den skal hænge lavt

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Ja, de har nu fået en pris for bedste lærrede, problemet (som jeg ser det) er at prisen er (for) høj - og i mit set up, står solen vinkeltret på skærmen (indtil kl. 23 om sommeren), så jeg må nok bruge nogle penge på 7 m2 mørklægnings gardiner (Velux) - og så et "traditionelt lærrede - Supernova er for dyrt!
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

PS, man fornemmer at der er nogle "smart guys" der har rådgivet ang. priser på disse "smart" lærreder - og dét er lige til "kanten" - jeg vil sige, et stykke ud over kanten
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 September 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Teknologien ser ud til at være en kanon ide og virker sikkert også efter hensigten men de priser er fuldstændig hen i vejret!!!!... altså 20k og man har et nogen lunde setup, dog mangler man en tuner del eller htpc, men tro også at der har været nogen lidt for smarte forretnings folk med de priser.. 

Heller købe en 40" lcd når samsung engang får lavet en med 1:1 mapping, 1,3 HDMI og 1920x1080p samt deres nye led teknologi..  

Mvh.

Til top Vis Mr. Anderson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Anderson

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes