Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken DVB-T-receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hvilken DVB-T-receiver skal man købe til det nye digitale sendenet? Nogen der kan anbefale en god receiver og en god forhandler?

Jeg er mest på jagt efter en relativt billig een, men ved slet ikke, hvad markedet byder på. Den skal i første omgang bruges med et CRT-tv via scart, men må gerne have flere udgange til fladskærm, projektor, lyd etc.

Kan man bruge alle DVB-T-receivere med de danske sendere, eller skal man fx lade være med at købe een fra Tyskland? (altså: er der forskel på sendestandarden, kort eller hvad ved jeg?)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

claust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvad med den her, har den selv;

http://www.videohifi.com/17_9000eng.htm

(Philips DFR9000H)

Kan købes noget billigere i tyskland, se www.preissuchmaschine.de . DVB-T signalet er det samme i DK og DE.

Til top Vis claust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claust

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Er det kun DR1 der kommer til at sende digitalt eller hur?

Jeg skal også have fundet en digital-tuner - burde de ikke koste i omegnen 1.000,- ?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

claust skrev:

Hvad med den her, har den selv;

http://www.videohifi.com/17_9000eng.htm

(Philips DFR9000H)

Kan købes noget billigere i tyskland, se www.preissuchmaschine.de . DVB-T signalet er det samme i DK og DE.

Den ser lækker ud, men jeg har ikke lige brug for en hel surroundreceiver i soveværelset.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Er det kun DR1 der kommer til at sende digitalt eller hur?

Jeg skal også have fundet en digital-tuner - burde de ikke koste i omegnen 1.000,- ?

Til at begynde med er det vistnok DR1, DR2 og TV2, der kommer på nettet. Jeg kan ikke se DR2 på det analoge net, så det er primært det, jeg går efter.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Til at begynde med er det vistnok DR1, DR2 og TV2, der kommer på nettet. Jeg kan ikke se DR2 på det analoge net, så det er primært det, jeg går efter.

Det er det samme her, men det bliver da også lækkert hvis kvalitet af de øvrige (DR1 og TV2) bliver bedre!

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

kvaliteten skulle blive bedre, og desuden kan filmene sendes med 5.1 DD lyd ;-)))

hvis du bor i nærheden af sverige, har de en del flere digitale kanaler vi kan lukrere på.

se.: http://www.digi-tv.dk

der er egentlig fornuftig information om emnet.

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Her er vel det direkte link til hvad du skal kigge efter når du køber dekoder:

http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dekodere.a sp

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har nogle forslag til hvilke tunere man skal kigge efter

mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet lidt med det her område professionelt og vil da gerne komme med et par tips og ideer.

En af de første advarsler jeg vil komme er, at man skal passe på med at købe modtagere i Tyskland, da de IKKE bruger samme format. Det er lidt ligesom stereo med Nicam og A2 - mange modtagere kan modtage begge dele, men nogle kan kun modtage den ene. Indenfor DVB-T er der en standard, som hedder QAM 16 og QAM 64. Tyskerne bruger QAM 16 og vi bruger QAM 64 i DK. Derudover er der spørgsmålet omkring underteksterne, hvor der også findes flere systemer. I DK bruger vi DVB undertekster, hvor de i nogle lande bruger TTV (tekster via tekst-tv) og i Tyskland bruger de stort set aldrig undertekster, så man skal sørge for at modtageren kan vise DVB undertekster.

Modelmæssigt findes der mange forskellige - f.eks. set-top-bokse (ligesom en satellit-modtager), men det smarteste jeg har set er et lille scart-modtager, som sættes direkte i fjernsynet - f.eks. fra Brainwave eller Grundig og Philips kommer også snart med en. Mine forældre har sådan en scart-modtager (jeg har kabel-tv og kan ikke selv lege med det) og det varer ikke længe før de dropper det analoge signal - kvaliteten er meget bedre.

Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej mortenstryhn

Tak for dit gode indlæg. En anden bruger anbefalede denne her http://eldanmark.dk/product_info.php?products_id=1395 og den er jo smart.

Jeg kunne dog godt tænke mig en mere traditionel "kasse" med seperat lydudgang og evt. flere billed-udgange, så hvis der er nogle der har nogle ideer er de velkomne - den 1/4 nærmer sig jo

KristianJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2005
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt 2 forskellige her: www.kk-teknik.dk
Jeg så deres auktioner på qxl, men fandt dem så på nettet og skrev en mail. Jeg satte penge ind og fik det 2 dage efter.

Jeg har fået en billig "alm" modtager og så har jeg en til min pc også.
Det virker fint og de var flinke til at forklare mig om det.

Til top Vis KristianJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJensen

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg kunne dog godt tænke mig en mere traditionel "kasse" med seperat lydudgang og evt. flere billed-udgange, så hvis der er nogle der har nogle ideer er de velkomne - den 1/4 nærmer sig jo

Der er også Digiality fra den danske producent Kjærulff1.

Vi er igang med et fælleskøb på modellen CX302T, som der kan puttes en harddisk i (for timeshift og timer-optagelser).

/Lars

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

L.B. skrev:

Vi er igang med et fælleskøb på modellen CX302T, som der kan puttes en harddisk i (for timeshift og timer-optagelser).

/Lars

Den ser meget spændende ud!

Kan man sætte harddisk i bagefter hvis man starter med den "rippede" version?

Spæner den bare derudaf eller er der lidt børnesygdomme i disse første modeller?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

mortenstryhn skrev:

Jeg har arbejdet lidt med det her område professionelt og vil da gerne komme med et par tips og ideer.

En af de første advarsler jeg vil komme er, at man skal passe på med at købe modtagere i Tyskland, da de IKKE bruger samme format. Det er lidt ligesom stereo med Nicam og A2 - mange modtagere kan modtage begge dele, men nogle kan kun modtage den ene. Indenfor DVB-T er der en standard, som hedder QAM 16 og QAM 64. Tyskerne bruger QAM 16 og vi bruger QAM 64 i DK. Derudover er der spørgsmålet omkring underteksterne, hvor der også findes flere systemer. I DK bruger vi DVB undertekster, hvor de i nogle lande bruger TTV (tekster via tekst-tv) og i Tyskland bruger de stort set aldrig undertekster, så man skal sørge for at modtageren kan vise DVB undertekster.

Modelmæssigt findes der mange forskellige - f.eks. set-top-bokse (ligesom en satellit-modtager), men det smarteste jeg har set er et lille scart-modtager, som sættes direkte i fjernsynet - f.eks. fra Brainwave eller Grundig og Philips kommer også snart med en. Mine forældre har sådan en scart-modtager (jeg har kabel-tv og kan ikke selv lege med det) og det varer ikke længe før de dropper det analoge signal - kvaliteten er meget bedre.

Jeg har også tænkt på denne, men har den f.eks. coxial Digotal out og EPG under DTT?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
larl skrev:
Vi er igang med et fælleskøb på modellen CX302T, som der kan puttes en harddisk i (for timeshift og timer-optagelser)

Den ser meget spændende ud!

Kan man sætte harddisk i bagefter hvis man starter med den "rippede" version?

Ja, man kan sætte en harddisk (Maxtor) i senere.

Dog må man så selv opfinde nogle beslag og afstandsstykker, ligesom at reklamationsretten nok ryger. Men der er flere som selv har puttet en harddisk i, og der er en how-to-do vejledning til det her: Digiality CX302T - Montage af harddisk

L.B. skrev:
Spæner den bare derudaf eller er der lidt børnesygdomme i disse første modeller?

Børnesygdommen lige nu består i at DR udsender forkerte koder i deres undertekster, som gør at de fleste DVB-T modtagere ikke kan vise dem. Men på Digiality låser modtageren periodisk pga. det.

Den virker dog uden problemer på TV2, så jeg tror at det løser sig når DR får styr på koderne. Det har den danske producent af Digiality ihvertfald lovet at det gør, og hvis der aligevel skulle være noget som driller kan boksen firmware opdateres. Kjærulff1 plejer at være flinke til at udgive nye firmwares til deres forskellige modtagere, hvis det er nødvendigt.

/Lars

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Klipper lige det her fra et spørgsmål på recordere :):

Når man stiller timeren til at optage f.eks. kl. 21 i dag, kan man så godt slukke fjernsynet? Altså kan den optage uden at fjernsynet er tændt, hvis bare tuneren selvf. er tændt?

Er der noget man skal være opmærksom på at der mangler på denne modtager udover MHP? I skriver det er en god førstegangskøbs modtager, men vil det så sige at der i den nærmeste fremtid er/kommer noget som ikke understøttes af denne?

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder du spørger om Digiality CX302T

BlackWidow skrev:
Når man stiller timeren til at optage f.eks. kl. 21 i dag, kan man så godt slukke fjernsynet? Altså kan den optage uden at fjernsynet er tændt, hvis bare tuneren selvf. er tændt?

Ja, selvfølgelig. Timeren optager uanset om DVB-T modtageren er tændt eller slukket, og uafhængigt af TV'et.

BlackWidow skrev:
Er der noget man skal være opmærksom på at der mangler på denne modtager udover MHP?

MHP har den ikke, og lige nu kan den ikke udsende den AC3 lyd (Dolby Digital) som TV2 udsender som test. Men det sidste arbejder producenten på, og jeg regner stærkt med at det løser sig i næste firmware.

BlackWidow skrev:
I skriver det er en god førstegangskøbs modtager, men vil det så sige at der i den nærmeste fremtid er/kommer noget som ikke understøttes af denne?

Næh, det skal mere forstås sådan at behovene nok bliver større i fremtiden.

Jeg venter f.eks. stadig på en DVB-T modtager med flere tunere, en harddisk-optager evt. med DVD-brænder osv. Altså en slags multiboks, mere end Digiality CX302T der modtager én kanal ad gangen (og kan optage den hvis der er en harddisk i).

Men jeg syntes Digiality CX302T er fin at starte på. For den store multiboks findes slet ikke endnu - til det danske marked. Og hvis den gjorde, ville den sikkert være dyr

/Lars

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

En skam at den kun har SPDIF out og ikke COAX, ellers havde jeg været med...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
larl skrev:

En skam at den kun har SPDIF out og ikke COAX, ellers havde jeg været med...

Er det ikke stort set hip som hap om den har optisk eller coax?

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum