Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 13:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: min. krav til projektor?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hey
hvad ville i mene at mindste kravene i kontrast og pixels (800*600 fx.) er for en projekter der skal bruges til at vise film?
På forhaånd virkelig mange gange tak :)
JC
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Dette spørgsmål er ikke sådan lige at besvare, for det afhænger af hvilke ting man prioriterer højest. En anden ting er at fabrikanternes opgivelser næsten aldrig passer, men nogle er mere ærlige end andre.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål. De vigtigste parametre for mig er: god kontrast, farveægthed og sortniveau samt et godt billedbehandlingskredsløb. Opløsningen kommer i anden række, for det kan man kompensere for ved at sidde tilpas langt fra lærredet. Selv foretrækker jeg en betragtningsafstand på 2*lærredets bredde hvis projektoren ikke har så høj opløsning.

Fortæl evt. lidt mere om hvordan du har tænkt dig at bruge projektoren. Kun til DVD, eller også som TV? Hvad er dit budget? Så er jeg sikker på at du kan få nogle gode konkrete forslag til bestemte projektorer.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Takker :)
Jamen jeg skal bruge den til DVD og Divx film, men samtidig skal jeg kunne lave foredrag på den i lokaler hvor jeg ikke kan mørklægge totalt, det vil sige jeg skal bruge en projektor med ca. 1600+ lumens.. så ved jeg så bare ikke hvad alt det andet skal være? hvordan vurderer man hvor ægte den sorte er? er der nogen tal man skal gå efter?

Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

og så har jeg hørt de skal have 3 chips så man ikke får regnbue effekt, men ved ikke hvor jeg kan se hvor mange chips der er i :S Det her er noget af en jungle..
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Fremtidssikre dig lidt og køb en med HD (1280x720) opløsning. Og gør dig den glæde at prøv at afspil noget HD matriale over dvd og hold det op mod en dvd, forskellen er svimlende
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg da gøre Guldberg..
er det dit efternavn? af ren nysgerrighed da jeg også hedder Guldberg til efternavn :P

hvad med LG's projektorer? er der nogen der har erfaring med dem?
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
zebu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Citér:

hvordan vurderer man hvor ægte den sorte er? er der nogen tal man skal gå efter?

Ja.... Det hedder kontrast niveua... eks. 2000:1 (forskellen mellem lys og mørke). Derfor er en høj kontrast enormt vigtig for at få et detaljeret og nuanceret billede

Efter min mening har man ikke ret meget at bruge lumen til hvad angår video. Til video er det næsten udelukkende kontrast der siger noget om billed kvaliteten.

Citér:

....det vil sige jeg skal bruge en projektor med ca. 1600+ lumens..

Hmmm ved ikke helt, kan ikke så godt lide at du siger 1600+ lumen , for så udelukker du nogle af de bedste lcd video projectorer til prisen (panasonic/Sanyo). Dermed er du ude i noget data projector... hvilket jeg vil tillade mig at kalde decideret "skrammel" til at se video på (lav kontrast = bleg og livløst billede uden detaljer)

eks.

Data projector:     lumen 2000 kontrast 400:1
Video projector:    lumen 1000 kontrast 7000:1 (Sanyo PLV-z4)

En anden løsning kunne være en DLP projector da de ofte har både høj kontrast samt lumen.... de er ofte bare lidt $$$

Håber du kan bruge dette til noget.... men den er lidt svær for data og video er to funktioner der modstrider hinanden....


__________________
Alt under 80" er ikke en hjemme biograf....
Til top Vis zebu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zebu
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det her er ved at være en svær beslutning,
men jeg tror jeg er nede på to maskiner valget står imellem!

LG RD JT90



DLP-projektor200 Watt / 4:3 (1280 x 1024) / 1024 x 768 / 2200 ANSI lumens / 2500:1

Og på den anden side:


BenQ PB6240



DLP-projektor250 Watt / 16:9 / 4:3 (1280 x 1024) / 1024 x 768 / 2700 ANSI lumens / 2000:1



Hvad ville i vælge herinde?
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Kom med et sidste godt råd så jeg også kan få mig en projektor :)
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 
Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Ingen af de 2 du har listet har native HD opløsning:-) Desuden er det begge 4:3, vil du ikke hellere gå på kompromi den anden vej og så vise data på en 16:9?
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg
 
JCDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jow vil jeg egentlig gerne, men fx Z3, den har jo ikke særlig stærk lysstyrke? hvor emget spiller lyset ind? kan det ses drastisk eller hva? eller er det lige meget?
Til top Vis JCDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCDK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes