Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvor meget skal man bruge på lærred? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Senere på måneden har jeg tænkt mig at købe min første projektor. På nuværende tidspunkt tænker jeg mest på valget mellem Hitachi pj-tx200 eller Sanyo Z4.

Mit spørgsmål er... I forhold til en af disse projektorer - hvor meget skal man så bruge på et lærred (bliver nok i 220 cm størrelsen - 16:9) for at få nok kvalitet ud af projektoren uden at det er overkill?

Selv havde jeg leget med tanken om en Quality screen til ca. 5.000 kroner.

En anden projektor, som jeg går og bejler en del til er Sony HS60, som koster en små 8.000 kroner mere end ovenstående projektorer. Vil et 5.000 kroners lærred stadig være godt nok til sådan en projektor?

Sidst kan jeg nævne, hvis det har betydning for kvaliteten af lærredindkøb, at jeg inden købet af ovenstående vil få lagt mørkelægning i min stue således, at jeg vil kunne blokerer alt lys bortset fra det, som vil komme fra under dørene til værelse og entre.

På forhånd tak for jeres hjælp ;)

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ved HS60 skal du sørge for at købe et lærred med 1.1 til 1.4 gain pga lidt lavt lysoutput jvf diverse udlandske fora.

Jeg vil mene 5000kr er nok til et lækkert lærred. Kig efter betjeningskomfort, remote og sådan noget.

Jesper

Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du skrev lærred, eller pris på lærred, så kunne man se på forsiden, hvad emnet handler om.

vh. Henrik

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ellers forståelsen af, at Sonys HS60 havde bedre lys end Z4 og TX200? Men jeg går ud fra, at det ikke burde have den store indflydelse, da jeg vil kunne få mørkelagt min stue.

Da min stue er aflang vil billedet fylde ca. 80% af bredden og man vil derfor sidde ligepå - så er højere gain bedre for et lærred så vidt jeg har forstået ikke? Jo højere gain jo mere lys bliver kastet direkte tilbage og bedre billede for dem foran (men dårligere for dem i siderne - som jeg ikke vil kunne have pga. stuens aflange form).

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

På avsforum siger dem der har købt en hs60 at for at få det bedste kontrast niveau er et gråt lærred bedst, men samtiddigt skal man køre med ret høj gain for at have et pænt lyst billede.

Læs mere her

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=577504&p age=1&pp=50

Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Da jeg vil kunne mørkelægge min stue tror jeg ikke, at jeg vil få behov for gråt lærred - og HS60 får allerede ros for at have bedre sortlevel og farve end Z4 og TX200 (går jeg udfra - da den er på samme level som Z4).

Det lærred, som jeg nu har sat spot på er følgende: http://www.techhaus.dk/product_info.php?products_id=788

Linket er ikke ens betydning med, at jeg vil købe derfra - da jeg ikke er meget for webshops. Det lyder som et ok lærred for mig.

Jeg har allerede bestilt en vogel tvb040 som jeg kan stille projektoren på og skal hænge 90cm ned fra loftet http://hifishoppen.dk/tilbehoer/vaeg/loft_beslag/beslag_tv/v ogels_tvb040_da.html

Da jeg har 3.10 op til loftet kommer projektoren så til at stå i 2.20 højde - det håber jeg er langt nok ned til at den kan vise et billede i nogenlunde normal højde fra 4 meters afstand. Problemet er bare at projektorne er dybere end pladen på ovenstående - men det kan nemt løses.

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Sidespring:

Hvis du køber en Hitachi, skal du vide at et Vogels 4010 loftbeslag ikke passer på. Der skal nogle større skruer (6 mm) til og modifikation af armene.

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et loft tv bord - som har en plade man kan sætte projektoren på - dermed behøver jeg ikke at vende den på hovedet - hvilket for f.eks. Z4 giver mere larm har jeg læst.

Projektoren vil simpelt hen blive stillet normalt på en plade, der bare hænger ned fra loftet. Se tidligere link på Vogels TVB040.

Sgu svært at vælge mellem de projektorer... Hitachi pj-tx200 og Z4 virker begge rigtigt gode - svært nok bare at vælge mellem dem uden også at skulle tænke på om man skal ofre de ekstra penge på en Sony vbl-hs60.

Men jeg er aldrig rigtigt blevet helt klog på hvor dyrt (eller hvor god kvalitet) et lærred bør være i forhold til ens projektor.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Barnebarn skrev:

Da jeg vil kunne mørkelægge min stue tror jeg ikke, at jeg vil få behov for gråt lærred - og HS60 får allerede ros for at have bedre sortlevel og farve end Z4 og TX200 (går jeg udfra - da den er på samme level som Z4).

Det lærred, som jeg nu har sat spot på er følgende: http://www.techhaus.dk/product_info.php?products_id=788

Linket er ikke ens betydning med, at jeg vil købe derfra - da jeg ikke er meget for webshops. Det lyder som et ok lærred for mig.

Jeg har allerede bestilt en vogel tvb040 som jeg kan stille projektoren på og skal hænge 90cm ned fra loftet http://hifishoppen.dk/tilbehoer/vaeg/loft_beslag/beslag_tv/v ogels_tvb040_da.html

Da jeg har 3.10 op til loftet kommer projektoren så til at stå i 2.20 højde - det håber jeg er langt nok ned til at den kan vise et billede i nogenlunde normal højde fra 4 meters afstand. Problemet er bare at projektorne er dybere end pladen på ovenstående - men det kan nemt løses.

min HS-50 hænger 10 cm over overkant billede og jeg har ikke nogen problemer. mht lærred farve og gain, så har jeg valgt hvidt, da jeg ikke vil have grå sne og torden skyer. jeg har gain 1.0. billedet er 110" 16:9 og PJ afstand ca. 3,85meter sweet spot er ca. 3,6meter fra lærred (1,5X) jeg kører lowmode og har ingen problemer med lysstyrken!

Personligt lægger jeg ikke så meget i hvad jeg læser på nettet, men vil hellere selv gøre mine erfaringer.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Ok tak for de informationer Kyhn.

Jeg er nu også selv mest til et hvidt lærred, da jeg er sikker på, at nævnte projektorer ikke vil have de store problemer med at give - for mig - et godt nok billede.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes