| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idag var jeg i forskellige forretninger for at se på fladskærm.
Indtil nu har jeg haft et Sony bredformat af ikke særlig "high-end" natur. Efterhånden vil jeg gerne have lidt mere plads omkring mit kiggere, derfor denne lille søgen.
Mit forbrug går mest på TV, en gang imellem DVD.
De TV jeg har set på er fra Pioneer, Sony, Samsung og lidt mindre kurrante mærker.
Jeg fatter ikke at uanset pris størrelse, model og teknologi så er billedet væsentligt ringere end det kjeg har hjemme, uanset om jeg kører signalet analogt fra hybrid eller via digital sagem-60. Afstand til skærm er passende, min metode er at holde en knytnæve op foran ansigtet og når den i synsfeltet dækker hele skærmen er afstanden rigtig.
De fejl jeg irriteres over er fejl som pixeleringer ved hurtige bevægelser, noget som ligner jpeg-artefakter omkring stillestående tekst, dette er ved tv-signal. På HDTV-still billeder forventede jeg egentlig en større kontrast, således at sort virkelig var sort, men nej i de sorte felter er der støj og gråtoner.
MEGET skuffet må jeg nøjes med et godt billede i en stor kasse øv.
Kære venner, findes der en teknologi som ikke har disse artefakter, hvordan vil det gå med en seperat highend tuner sammen med projektor, de fåes jo efterhånden i en lystyrke på 2500-3000 ansilumen til menneskepenge?
Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt at for mere end det 3-dobbelte af hvad jeg gav for mit crt-tv skal man anskafe sig et dårligere tv????????
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var vel ingen der tvang dig til at købe det
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt at for mere end det 3-dobbelte af hvad jeg gav for mit crt-tv skal man anskafe sig et dårligere tv????????
|
|
|
Nu er der jo ikke nogen der tvinger dig til at skifte det gamle husalter ud. 
Iøvrigt er jeg helt enig med dig i, at et fladskærms-TV ikke har samme billedkvalitet som et CRT.
Sådan er det også med projektorer. CRT jorder alle digitale projektorer, når det drejer sig om billedkvalitet. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs gamle dren Japer,
Jamen jeg ville jo se om der var noget som duede, så frustreringen går mest på at ikke kunne finde dette. Det går altså ikke at tage 40 kilo for en Pioneer-skærm som ikke står rent på et HDTV-signal.
Er svaret at man skal vente med dedikerede skærme eller er projektor vejen frem her og nu?
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt ville jeg godt ku leve med en pv500 pa50 pioneer 436 xde istedet for hvilket som helst crt tv. Det betyder ikke jeg synes de nævnte plasma skærme er bedre på alle punkter og at man får helt nok til de af de nævnte der koster i omegnen af 30 kilo. Men overall indtrykket der vil jeg hellere se på en af de nævnte plasmaer end crt. Om man så synes man vil gi 30 kilo for nogen af de nævnte modeller og om det kan leve op til prisen er der jo nok mange meninger om. Jeg synes selv at for 30 kilo skal det være lidt bedre. Var jeg tvunget til at købe noget nu ville jeg nok tage et pv500 37" til omkring de 17000. Og det ville jeg ha det rimeligt godt med at gi. Men det lyder til at du er meget kræsen. Og det lyder til at du har set pioneers topmodeller og med den vrede du har imod den i forhold til crt der vil jeg anbefale dig at vente.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| På HDTV-still billeder forventede jeg egentlig en større kontrast, således at sort virkelig var sort, men nej i de sorte felter er der støj og gråtoner. |
|
|
HDTV ændrer _kun_ på opløsningen, ikke på kontrast. Hvis et TV ikke kan lave sort med DVD- eller TV-signaler, kan det heller ikke på HDTV.
Mercury skrev:
| Kære venner, findes der en teknologi som ikke har disse artefakter, |
|
|
Findes der en teknologi der er konsekvent bedre end alle andre? Nej. Det vil altid være et spørgsmål om fordele og ulemper, når du skifter teknologi. Bortset fra dét, så er de ting du irriteres over langt hen ad vejen ikke relateret til teknologien som sådan, men udførelsen - heriblandt i betragtelig grad hvordan tv'et er indstillet, og kvaliteten af de signaler tv'ene fodres med.
Mercury skrev:
| hvordan vil det gå med en seperat highend tuner sammen med projektor, de fåes jo efterhånden i en lystyrke på 2500-3000 ansilumen til menneskepenge? |
|
|
Puha, hvor skal jeg starte? I et mørkt rum giver en god projektor i alt væsentligt et langt bedre billede end fladskærmene, efter min mening. Men en mere lysstærk projektor giver dig ikke gode billeder i et lyst rum - det giver dig mindre ringe (men stadig ringe) billeder i et lyst rum, og ringere billeder i et mørkt rum... Billedkvalitet er meget andet end lysstyrke, og mere lys vil ikke give dig bedre sort-niveau, kun gøre de lyse områder mere tydelige.
Hvis projektoren skal være et alternativ, skal problemet omkring lys i rummet ikke løses på projektor-siden, men på lærredet - DNP Supernova er på vej, jeg skulle gerne få en full-size prøve om få dage, jeg glæder mig meget til at se hvor godt det fungerer. Hvis det virker, vil det være en revolution for fladskærms-markedet. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Howdi Otto TC,
Næste gang jeg er i Århus stikker jeg næsen indendøre og så må "du stå skoleret" .
Glæder mig til at blive positivt overrasket.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Næste gang jeg er i Århus stikker jeg næsen indendøre og så må "du stå skoleret" . |
|
|
Det gør jeg gerne, men bemærk at med "udførelsen" mener jeg i betragtelig grad også den måde tv'ene er konstrueret på fra fabrikkens side, og det kan jeg trods alt ikke gøre noget ved. Der findes jo også RIGTIGT mange utroligt dårlige CRT-tv, de er bare dårlige på nogle andre punkter. Når man så har "vænnet sig til" de dårligdomme som CRT har, så har man en tendens til ikke at se dem som et særligt stort problem. Når man så skifter teknologi, så vil man ofte irriteres over de punkter der er blevet ringere, mere end glædes over de ting der blev bedre. Det har jeg i hvert fald selv været skyldig i - efter at have arbejdet mest med projektorer og fladskærme, irriteres jeg mere og mere over CRT-tv'enes dårligdomme (ikke mindst geometri og dét at de fleste CRT-tv "pumper" ved skift i lysstyrke). Jeg er nået til et punkt hvor jeg vil sige at dét tv jeg helst ville eje (hvis vi ser bort fra projektorerne) er et Pioneer plasma. Ja, der er stadig punkter hvor CRT'erne vinder, men samlet set foretrækker jeg et Pioneer (CRT-tv er også for små... ) Men som sagt, jeg glæder mig hysteriskt til at se DNP Supernova - hvis front-projektions sidste store ulempe, kontrast når der er lys i rummet, kan løses uden væsentlige andre bi-effekter, så tror jeg på dét som den billedmæssigt ultimative løsning. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder på, at skærmene garanteret var stillet alt for højt i "Brightness". Så vil der komme støj på feks. sorte områder... Mit PWD8 ser mindst lige så godt ud, som mine forældres (ok, noget gamle) Sony 32" Wega Widescreen TV.
__________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
[TMC White/Yellow label] [TMC Gold Label Reference bi-wire]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterakastorm skrev:
Mit PWD8 ser mindst lige så godt ud, som mine forældres (ok, noget gamle) Sony 32" Wega Widescreen TV.
|
|
|
Nej - anderledes. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto,
Lige precis, jeg er nemlig også iriteret på pumpeeffekten i widescreen-formatet og ja geometrien irriterer også.
Problemet er nok at det er svært at få det hele, altså de bedste elementer fra de forskellige teknologier.
Referencen hos mig er en IBM P260 grafisk 21" monitor. Den bruges til at behandle mine digitale billeder på. Den dag et TV kan lave de billeder er jeg klar.
Bare lige for at komme ramaskrigene i forkøbet, jo jeg ved godt det er to meget forskellige billedsituationer, men alligevel.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger din computer/monitor til noget der bare er halveseriøst grafik har du vel også en eller anden form for farvestyring, ikke? Den dag
du loader din mediareceiver med skærmens ICC/colorsync-profil første gang du tænder er situationen jo en lidt anden....
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |