Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Gråt vs. mat hvidt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan ikke rigtigt beslutte mig for om jeg skal købe en gråt eller et mat hvidt lærred.

Jeg har læst en del indlæg og artikler om det, men jeg kan ikke rigtigt få taget en beslutning. Jeg laver selv rammen til det når jeg kommer så langt.

Som jeg har forstået det er fordelene med et gråt lærred, med en gain på 0.8, at det forbedrer kontrasten. De sorte farver bliver sortere fordi lærredet er mørkere. Ulemperne er at der skal mørklægges totalt for at få et godt billede og at man aldrig får en hel hvid farve. Alle farver bliver også lidt mørkere. Man vil miste nogle detaljer i mørke scener?

Når jeg ser en film, hvor der er en mørk scene, så er kontrasten helt fin. (på mit næsten hvide tapet). Men når der er en scene hvor f.eks. halvdelen af billedet er lyst, og resten mørkt, så bliver kontrasten noget dårligere. Sort bliver mørkegrå. Jeg har lidt en teori om at det er fordi jeg har lyse vægge og de kaster lyset tilbage på lærredet? Vil det være en fordel med et gråt lærred i denne sammenhæng?

Hvordan kan jeg få sort til at blive helt sort i scener hvor der er både lys og mørke? (andet end at male min stue sort)

Jeg vil jo gerne slippe billigt (max 2000). Så hvis der er nogen der har hørt om et super godt lærred til næsten ingen penge så sig endelig til.

Er der nogle fordel / ulember jeg ikke har taget højde for?

Min projektor er en Sony HS-60. Billedet bliver 90-100 tommer.  

På forhånd tak for hjælpen!!!

Til top Vis rolf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rolf Besøg rolf's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

rolf skrev:

Man vil miste nogle detaljer i mørke scener?

Jeg har lidt en teori om at det er fordi jeg har lyse vægge og de kaster lyset tilbage på lærredet? Vil det være en fordel med et gråt lærred i denne sammenhæng?

Hvordan kan jeg få sort til at blive helt sort i scener hvor der er både lys og mørke? (andet end at male min stue sort)

Jeg vil jo gerne slippe billigt (max 2000). Så hvis der er nogen der har hørt om et super godt lærred til næsten ingen penge så sig endelig til.

Dine lyse vægge gør en forskel og den er, som du selv siger, at de kaster lys rundt i rummet og derfor kan være med til at nedsætte kontrasten en smule. Et gråt lærred vil være en fordel i den sammengæng da det hjælper på dit sort niveau og derved også på kontrasten.

Jeg tror ikke at du kan finde et super godt lærred til 2000,- Det er nok bedst at du selv laver det til den pris (jeg kan forstå at du allerede har en lærred prøve hjemme, jeg mener også at man kan få en prøve af screengoo hvis den løsning er bedre for dig).

Med hensyn til fordele og ulemper....tjahh, det eneste jeg lige kan komme på vil være et filter til din projektor. Det skal dog siges at jeg ikke ved om det er en fordel til en HS-60 men mange andre LCD projektorer kan med fordel gøre brug af dem.

Jeg ville gå efter et gråt lærred hvis jeg var dig. Man kan godt bruge et hvidt men det kræver et lyskontroleret rum og det har du ikke. Det er rigtigt at grå lærreder ikke kan vise absolut hvid men det er faktisk ikke noget man ligger mærke til da ens øjne snyder en til at tro at det er korrekt hvid. Sort er derimod mere problematisk og det er svært ikke at ligge mærke til (specielt hvis du har sorte kant lister).

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved et gråt lærred er netop at man får flere detaljer i de mørke scener og i mørke områder i de lyse scener. Hvidt opleves fortsat som hvidt hvis projektoren har lys nok.

Den dårligere kontrast i scener med både lyse og mørke områder skyldes at den automatiske iris er nødt til at åbne sig for at give lys nok. Kontrasten i disse scener vil blive bedre med et gråt lærred. Et farvefilter kan også give en forbedring her.

Jeg mener også at Screen Goo er den bedste løsning i prisklassen under 2000 kr. Screen Goo Digital Grey har i øvrigt en gain på 1,2.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

jeg har været igennem samme overvejelser og blev enig med mig selv og konen  at det er sku for dumt at gi 10-15K eller mere for en PJ og så spare der hvor billedet bliver til

Jeg valgte et rå 99" lærreddug Greyline fra Qualityscreen ok det koster 2795.- og så skal du nok regne ed 200.- til rammen og lidt maling (Jeg bruger matsort spreymaling).

Der er 1000.- over den pris du nævnte, men tror det giver en rigtigt godt resultat.

Her er et link:

http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=173_174&pr oducts_id=1458

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

XENTiNEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Kristian T skrev:

jeg har været igennem samme overvejelser og blev enig med mig selv og konen  at det er sku for dumt at gi 10-15K eller mere for en PJ og så spare der hvor billedet bliver til

Jeg valgte et rå 99" lærreddug Greyline fra Qualityscreen ok det koster 2795.- og så skal du nok regne ed 200.- til rammen og lidt maling (Jeg bruger matsort spreymaling).

Der er 1000.- over den pris du nævnte, men tror det giver en rigtigt godt resultat.

Her er et link:

Står også og skal bruge et DIY ramme lærred i den størrelse der, og med samme dug - så jeg vil da gerne høre noget mere om hvordan du gjorde, måske med et billede - og hvilke materialer.

Til top Vis XENTiNEL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XENTiNEL

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

rolf skrev:

Hej

Jeg kan ikke rigtigt beslutte mig for om jeg skal købe en gråt eller et mat hvidt lærred.

Jeg har læst en del indlæg og artikler om det, men jeg kan ikke rigtigt få taget en beslutning. Jeg laver selv rammen til det når jeg kommer så langt.

Som jeg har forstået det er fordelene med et gråt lærred, med en gain på 0.8, at det forbedrer kontrasten. De sorte farver bliver sortere fordi lærredet er mørkere. Ulemperne er at der skal mørklægges totalt for at få et godt billede og at man aldrig får en hel hvid farve. Alle farver bliver også lidt mørkere. Man vil miste nogle detaljer i mørke scener?

Når jeg ser en film, hvor der er en mørk scene, så er kontrasten helt fin. (på mit næsten hvide tapet). Men når der er en scene hvor f.eks. halvdelen af billedet er lyst, og resten mørkt, så bliver kontrasten noget dårligere. Sort bliver mørkegrå. Jeg har lidt en teori om at det er fordi jeg har lyse vægge og de kaster lyset tilbage på lærredet? Vil det være en fordel med et gråt lærred i denne sammenhæng?

På forhånd tak for hjælpen!!!

Ang sort/gråsort så skal du kigge på din iris indstilling. Se evt her for tips omkring din projektor

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=285545

Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en masse forskellige lærredprøver efterhånden. Lige fra Quality Screen Greyline til Stewart Firehawk. Og også nogle andre med gain fra 0.8 op til 6.0!

Min projektor (BenQ PE7800) havde det ikke for godt med lærreder med højt gain. Sortniveauet blev simpelthen for dårligt på de lyse lærreder. Til gengæld, var Quality Screens Greyline for mørk til min projektor efter min smag. Jovist, sortniveauet blev da en smule bedre, men billedet kunne aldrig opnå det der krystalklare hvide skær der eksempelvis kommer fra et sværd der glimter i solen. Synes det åd for meget dynamik ud af lærredet.

Med den højgainsprøve jeg havde på 6.0, var det næsten som at sidde i solskin når man så film - slet ikke brugbart med denne projektor. Ydermere havde det en meget snæver betragtningsvinkel, lidt ligesom en refleks faktisk.

Den største begejstring var klart med Stewart Firehawk. På en eller anden måde har de formået at lave en grå skærm med et gain på 1.35. Det lyder forunderligt, men det virker fremmende på både sort og hvid-niveauet. Desværre kostede det lærred næsten lige så meget som projektoren, og så meget synes jeg trods alt ikke det var værd. Derudover havde jeg et lille problem med betragtningsvinklen. Når man sidder så tæt på lærredet som jeg gør, vil kanterne af lærredet desværre virke mørkere end resten af billedet. Ellers det perfekte lærred IMO!

Bedste pris/ydelse forhold fandt jeg med et gråt Da-Lite lærred. Det fungerede lidt på samme måde som Firehawken, men havde "kun" et gain på 1.1 (mener jeg det var - hvilket stadig er utroligt for et gråt lærred). Så vidt jeg husker kostede det ca. 3,x kkr. for et 90" fastrammelærred. Det havde heller ikke så store problemer med betragtningsvinklen som Firehawken. Men i sweet spot vandt Firehawk altså.

Pt. bruger jeg selv et DIY fastrammelærred Det lavede jeg før jeg fik fat i alle prøverne, og er stadig godt tilfreds med det i forhold til prisen (ca. 450,- for 88" inkl. alt)
Lærredmaterialet er et råhvidt mørklagningsgardin. Vil gætte på, at det har et gain på lige under 1, hvilket egentlig passer meget godt til projektoren efter min mening. Har hvertfald ikke i sinde at skifte foreløbigt. Lærredprøverne havde hver deres kvaliteter, men jeg havde håbet på en virkelig "wow-oplevelse" med et prof lærred. Denne udeblev dog i større eller mindre grad desværre.

Hvis du ikke ønsker at rode med et lærred selv, kan jeg anbefale dig at kigge i retning af Da-Lite. Synes deres produkter virker utrolig overbevisende i forhold til deres pris. Overfladen på deres prøver har allesammen en meget fin funklende mikrostruktur (som bittesmå glasskår fx). Det virker ret betagende at kigge på, hvorimod Quality screens lærreder "bare" var hvide eller grå med noget påtrykt mønster i overfladen.

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

XENTiNEL skrev:
Kristian T skrev:

Her er et link:

Står også og skal bruge et DIY ramme lærred i den størrelse der, og med samme dug - så jeg vil da gerne høre noget mere om hvordan du gjorde, måske med et billede - og hvilke materialer.

Mit lærred kommer på fredag og så skal der laves ramme skal der  kig ind i mit hjemmebio projekt der kommer der billeder hvordan jeg gør  måske laver jeg et DIY oplæg vi for se, men det poster jeg også der hvis det sker.

rolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hey

Tak for alle svarene!

Det er et DIY projekt jeg vil kaste mig ud i og det er kun for at spare nogle penge.

Jeg er vist mest til et gråt lærede efterhånden.

Jeg havde egentlig droppet ideen om at male med Goo systems. Men jeg synes det virker som en nem løsning. Troede max man kunne få MDF plader i 122 x 244 hvilket satte en grænse for størrelsen. Men jeg var lige ude i Bauhaus i dag og der kan man få dem i 250 X 260 (sådan ca.+-).

Så at man kunne få et Goo sæt til 1600 kr. hvor der er alt man skal bruge. Jeg kiggede på Digital Grey og Digital Grey lite. De har en Gain på hensholdvis 1.0 og 1.2?. Betyder det at de kaster lige så meget lys tilbage som et hvidt lærrede med en gain på 1.0?

Sammenlagt vil det nok komme op på 2200 kr med plade, lister etc.

Quality screen lærredet, som Kristian T foreslog, virker også som en god løsning. Dog lidt dyrere.

Spørgsmålet er så hvad der er den bedste løsning når vi snakker et lærred til under 3K?

Til top Vis rolf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rolf Besøg rolf's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Den eneste andet lærred som jeg har rigtig godt kendskab til var mit tidligere matt. hvide projecta lærred til ca. 2500,- og goo er helt sikkert bedre end det var. For god ordens skyld skal det lige siges at jeg kørte en CRT projector på projecta lærredet.

Du bør nok vælge digital grey fremfor digital grey light, det vil nemlig give din projektor et bedre sort niveau og projektoren er kraftig nok til at blive brugt på det.

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

rolf skrev:

Hey

Tak for alle svarene!

Det er et DIY projekt jeg vil kaste mig ud i og det er kun for at spare nogle penge.

Jeg er vist mest til et gråt lærede efterhånden.

Jeg havde egentlig droppet ideen om at male med Goo systems. Men jeg synes det virker som en nem løsning. Troede max man kunne få MDF plader i 122 x 244 hvilket satte en grænse for størrelsen. Men jeg var lige ude i Bauhaus i dag og der kan man få dem i 250 X 260 (sådan ca.+-).

Så at man kunne få et Goo sæt til 1600 kr. hvor der er alt man skal bruge. Jeg kiggede på Digital Grey og Digital Grey lite. De har en Gain på hensholdvis 1.0 og 1.2?. Betyder det at de kaster lige så meget lys tilbage som et hvidt lærrede med en gain på 1.0?

Sammenlagt vil det nok komme op på 2200 kr med plade, lister etc.

Quality screen lærredet, som Kristian T foreslog, virker også som en god løsning. Dog lidt dyrere.

Spørgsmålet er så hvad der er den bedste løsning når vi snakker et lærred til under 3K?

hmm jeg tror Goo er en god løsning hvis du kan male den ordentligt evt. sprøjtemale den. Et lærred er nok nemmere at få til at blive pæn og overfladen er jo i orden så... jeg har også haft kig på goo, men valgte det fra pga. gad ikke bøvlet med malingen og lærredet/pladen bliver pænt tungt at hænge op.

Min mening er -kan du ikke male den 100% ordenligt så vælg en lærred

Håber du finder en god løsning for dig  

Held og lykke

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er tilbøjelig til at sige goo er noget nær idiotsikkert. Det bygger jeg så på at selv jeg kunne finde ud af at male en plade uden problemer og jeg er lidt af en kegle når det kommer til håndværksmæssige opgaver.

Jeg fravalgte MDF pladen netop pga af vægten (som Kristian påpeger) da den væg den skulle hænge på er en skalvæg som ikke kan klare ret meget vægt. Istedet brugte jeg en 1cm tyk spånplade og det gav mig ingen problemer.

Det er dog en god ide at bruge to maler ruller og skifte halvejs igennem projektet da der eller er risiko for at rullen fnugger lidt.

rolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hey

Det bliver Goo Grey! 

De har en wizzard på deres side så man kan få en idé om hvilken farve man skal vælge:

http://www.goosystems.com/index.php?cont=which

Der er også en instruktionsvideo:

http://www.goosystems.com/files/goorolling.mov

Tager ud og køber det i wekenden!

Tak for hjælpen!!!!  

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Inden man vælger hvilken type Goo man vil bruge kan det være en god ide at læse denne anmeldelse på Projectorcentral :

http://www.projectorcentral.com/goo_systems_projector_screen s.htm

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvis der er noget som du er i tvivl om så kan du skrive til GoosSystems normalt er de meget hjælpsomme og svarer hurtigt tilbage.

rolf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Fenris, tak for tippet med at skrive til Goo Systems. Skrev til dem i går - og Ja de er meget hjælpsomme!

Jeg spurgte hvilken han mente ville være bedst til mine forehold. Forklarede ham det med de lyse vægge, og en masse andre bekymringer. Han mente også at Digital Grey vil give det bedste resultat - så nu er det bestilt. Henter mallingen hos Qualityscreen.dk i Lyngby senere i dag!

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

rolf skrev:

Fenris, tak for tippet med at skrive til Goo Systems. Skrev til dem i går - og Ja de er meget hjælpsomme!

Jeg spurgte hvilken han mente ville være bedst til mine forehold. Forklarede ham det med de lyse vægge, og en masse andre bekymringer. Han mente også at Digital Grey vil give det bedste resultat - så nu er det bestilt. Henter mallingen hos Qualityscreen.dk i Lyngby senere i dag!

Fortæl meget gerne hvad du synes om det... har selv en HS60 så jeg er åben for succer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes